Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the gd-rating-system domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /home/gibnews/htdocs/gibnews.pl/wp-includes/functions.php on line 6121
Powódź w firmie. Poniesione straty pomniejszą podatek do zapłaty - Gospodarka i Biznes News

Powódź w firmie. Poniesione straty pomniejszą podatek do zapłaty

Na południu Polski trwają przygotowania do lokalnych podtopień i potencjalnych powodzi. W wyniku żywiołu ucierpieć może majątek firmy. Przepisy przewidują możliwość zaliczenia poniesionych strat w koszty, które wpłyną na wysokość podatku dochodowego do zapłaty. Jednak to przedsiębiorca musi pamiętać o odpowiednim udokumentowaniu. 

Powódź w firmie. Poniesione straty pomniejszą podatek do zapłaty, ale trzeba uważać
fot. Margoe Edwards / / Shutterstock

Firmy, które poniosły straty w wyniku powodzi, mogą zakwalifikować je jako koszty uzyskania przychodu. W praktyce oznacza to, że ostatecznie zmniejszą kwotę podatku dochodowego do zapłaty. Aby jednak było to możliwe, muszą zostać spełnione określone warunki.

Kosztami uzyskania przychodów są wydatki poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, pod warunkiem że nie zostały wymienione w katalogu wyłączeń. Wprawdzie strat w majątku firmy nie można łączyć z osiąganiem przychodów, to jednak są one związane z prowadzeniem działalności. Ponadto tego typu kosztów nie znajdziemy w ustawowym katalogu wyłączeń. W związku z tym przedsiębiorca może zaliczyć straty do kosztów uzyskania przychodu.

ReklamaZobacz takżeWarte uwagi: 300 zł na zakupy i do 2700 zł w innych bonusach za Konto Firmowe Online w Santander Banku Polska. Bezwarunkowe 0 zł za otwarcie i prowadzenie

Drugi warunek wiąże się z koniecznością udowodnienia, że poniesione straty nie powstały z winy przedsiębiorcy, np. w wyniku zaniedbania, lekkomyślności i brak odpowiedniego przygotowania składników majątku. Zatem należy wykazać, że wykonano wszystkie niezbędne czynności prowadzące do zabezpieczenia majątku firmy, a pomimo to powstały straty np. w towarach handlowych.

Przedsiębiorca ma obowiązek odpowiednio udokumentować stratę poniesioną w wyniku zdarzeń losowych. Odpowiednim dokument będzie protokół oraz zaświadczenie otrzymane od straży pożarnej, policji lub pracowników innych służb. 

Dodatkowo warto wspomnieć o innych możliwościach dostępnych dla firm, z których można skorzystać np. w przypadku poniesienia strat w wyniku powodzi. Należy do nich: 

  • odroczenie terminu płatności podatku lub rozłożenie zapłaty podatku na raty,
  • odroczenie lub rozłożenie na raty zapłaty zaległości podatkowej wraz z odsetkami za zwłokę lub odsetek od nieuregulowanych w terminie zaliczek na podatek,
  • umorzenie w całości lub w części zaległości podatkowych, odsetek za zwłokę lub opłaty prolongacyjnej.

oprac. DF

Źródło

No votes yet.
Please wait...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *