Rynek pracy to nieustanne pole walki między firmami, które prześcigają się w wyścigu o talenty, jednocześnie próbując zbudować silną markę pracodawcy i regularnie komunikować się z rynkiem. Pracownicy nie zaglądają już do zakładki kariera na stronie internetowej, ale coraz częściej przeszukują Internet i social media w poszukiwaniu autentycznych opinii o firmie.
Kto wzbudza największe zaufanie, jeżeli chodzi o opinię dotyczące danego miejsca pracy? Ludzie w niej zatrudnieni. Dlatego nie ma lepszego sposobu na wykorzystanie tego potencjału, niż zaproszenie pracowników do programu ambasadorskiego.
Czym jest Employee Advocacy i jak pomaga w zarządzaniu talentami w organizacji
Na pytanie dlaczego warto podjąć działania związane z employee advocacy, w Sharebee odpowiadamy: „Nie ma bardziej autentycznej marki niż ta, która mówi ustami swoich ludzi”.
Employee Advocacy to strategia, która stawia na autentyczną komunikację marek z otoczeniem: klientami, potencjalnymi pracownikami, partnerami. Takie podejście zakłada zaangażowanie pracowników firmy, którzy stają się jej ambasadorami i ambasadorkami. Influencerami w pozytywnym tego słowa znaczeniu, ponieważ rozumieją wartości marki, znają jej produkty, trendy w danej kategorii.
Kluczem do sukcesu jest to, że opinie pochodzą od prawdziwych ludzi, którzy pracują w danej firmie, a nie od działu marketingu czy komunikacji. W ten sposób buduje się zaufanie i wiarygodność.
Platforma Sharebee wspiera ten proces, pozwalając na sprawne zarządzanie programem ambasadorskim. Od dodawania aktualnych publikacji do biblioteki treści, po śledzenie wyników ambasadorów, grywalizację oraz raportowanie działań biznesowi.
Dotarcie do kandydatów poprzez ambasadorów marki – wykorzystaj talenty w organizacji
Poprzez program ambasadorski możemy dotrzeć z informacją o naszej firmie bezpośrednio tam, gdzie są potencjalni kandydaci. W sieci kontaktów naszych pracowników znajdują się osoby o podobnych kompetencjach i doświadczeniu. To często znajomi ze studiów, współpracownicy z poprzednich firmy, czy po prostu znajomi z branży. Targetowane reklamy nie mają szans z siecią, jaką zbudowali przez lata ambasadorzy. Same kontakty jednak nie wystarczą, trzeba jeszcze dotrzeć do nich z publikacjami.
Tu również pracownicy mają na starcie większe szanse, bo sam LinkedIn mówi, że treści opublikowane na profilach osobistych, mają nawet 8-krotnie większe zasięgi i zaangażowanie, niż te publikowane przez profile firmowe.
Warto też podkreślić, że jest to scenariusz win-win, gdzie obie strony zyskują – ambasadorzy budują swoją markę osobistą, jednocześnie pokazując projekty i kompetencje, których rozwój umożliwia pracodawca.
86% pracowników zaangażowanych w programy Employee Advocacy dostrzega pozytywny wpływ na ich karierę zawodową (Hinge Research Institute).
Trzy ważne rzeczy, które należy wiedzieć o Employee Advocacy
Każda osoba, która zaczyna pracę nad programem ambasadorskim powinna mieć plan działania, a w nim trzy kluczowe punkty:
1) Dobrowolność
Nic na siłę. Jeśli zaczniesz proces rekrutacji do programu, pamiętaj by skupić się na osobach, które chcą dołączyć i nie zmuszać nikogo do udziału w programie.
Zidentyfikowanie talentów powinno opierać się na określonych kryteriach. Podstawą jest na pewno chęć i łatwość w dzieleniu się wiedzą. Warsztaty LinkedIn pozwolą na podwyższenie kompetencji związanych z tworzeniem contentu.
2) Strategiczne podejście
Przemyślane i zaplanowane prowadzenie programu to podstawa. Warto odpowiedzieć sobie na pytanie „po co chcemy to robić?”, „do realizacji jakich celów organizacyjnych nas to przybliży”.
3) Konsekwencja
Programy ambasadorskie to maraton a nie sprint, więc do zarządzania programem wyznacz osobę, która nie zniechęci się ani nie znudzi po miesiącu. Zauważalne korzyści płynące z tego typu programów potrzebują czasu, by zaistnieć – przyjmuje się, że jest to ok. 6-9 miesięcy.
Jak działa program Employee Advocacy
Employee Advocacy może przyjmować różne formy aktywności pracowników, w zależności od specyfiki i potrzeb organizacji, kultury firmy oraz preferencji samych pracowników. Pamiętajmy, że kluczowe znaczenie ma zaangażowanie. Oto kilka najczęściej spotykanych form aktywności:
Publikowanie treści w mediach społecznościowych
Jednym z najprostszych i najpopularniejszych sposobów zaangażowania pracowników jest udostępnianie treści firmowych na swoich profilach społecznościowych. Może to obejmować posty związane z produktami, aktualnościami z życia firmy, osiągnięciami, czy informacjami o nadchodzących wydarzeniach. Dzięki temu firma zyskuje większy zasięg i dociera do nowych odbiorców poprzez sieci kontaktów swoich pracowników.
Pisanie blogów i artykułów eksperckich – wykorzystanie kompetencji pracowników
Pracownicy, jako eksperci w swoich dziedzinach, mogą dzielić się cennymi informacjami, co nie tylko buduje ich wizerunek profesjonalistów, ale także wzmacnia pozycję firmy jako lidera w branży. To doskonały materiał do recyklingu w social mediach.
Udział w wydarzeniach branżowych i konferencjach
Pracownicy mogą reprezentować firmę na różnego rodzaju targach, konferencjach czy spotkaniach branżowych. Ich udział w panelach dyskusyjnych, prezentacjach czy nawet networkingowych sesjach jest formą promowania firmy jako atrakcyjnego pracodawcy i lidera w swojej dziedzinie.
Employer Branding jako element przewagi konkurencyjnej
Budowanie marki pracodawcy to fundament każdej strategii pozyskiwania talentów. Pracownicy szukają czegoś więcej niż tylko wynagrodzenia – interesują ich również wartości, misja i kultura firmy. Organizacje, które stawiają na transparentność w zakresie rozwijania pracowników, okazują troskę o nich i dbają o zrównoważony rozwój, mają większe szanse na przyciągnięcie najlepszych kandydatów.
Nie powinien zatem dziwić fakt, że 61% pracowników rozważyłoby podjęcie nowej pracy w firmie, która zbudowała lepszy employer branding (Gitnux, 2023).
Wiemy jednak na podstawie warunków rynkowych, że w procesie rekrutacji najtrudniej jest wyłuskać z rynku wykwalifikowanych pracowników, ponieważ mają oni najwyższe oczekiwania i często są przywiązani do swoich miejsc pracy. Często wizja dalszego rozwoju i pełnienie wyższych funkcji menedżerskich nie wystarczają.
Jak więc przyciągnąć unikalne talenty? Poprzez pokazywanie prawdziwych ludzi, którzy pracują i rozwijają swoje naturalne predyspozycje w naszej firmie. Kluczowe jest to, aby w pełni wykorzystać ich potencjał i zadbać o specyficzne potrzeby, tak aby chcieli zaangażować się w proces rekrutacji – publikują oferty pracy oraz dzieląc się swoją perspektywą.
Jak zbudować silną markę pracodawcy? EB jako element kultury organizacyjnej
Wybraliśmy trzy filary, na których opierają się skuteczne programy employer brandingowe:
Spójna komunikacja:
Ważne jest, aby wszystkie komunikaty wychodzące z firmy – zarówno z działu marketingu, komunikacji wewnętrznej jak i HR – były zgodne z wartościami organizacji. Autentyczność przyciąga talenty, które podzielają te same wartości. Warto znać potrzeby pracowników i je adresować.
Widoczność online:
Media społecznościowe i platformy takie jak LinkedIn, Instagram, Facebook, X, mogą być potężnym narzędziem do prezentacji kultury organizacyjnej oraz sukcesów firmy. Staraj się wyróżnić na tle konkurencji pomysłowością, kreatywnością i przede wszystkim autentycznością tworzonych materiałów.
Kluczowe stanowiska powinny być reprezentowane przez swoich przedstawicieli z danych działów. Zaproś do programu utalentowanych pracowników, którzy lubią dzielić się wiedzą. Szczególnie istotne jest to, aby zadbać o widoczność liderów i liderek, bo są oni twarzy całej organizacji. Obok umiejętności przywódczych potrzebna jest też silna marka osobista, czyli boss branding.
Employer Value Proposition (EVP):
To oferta wartości, którą firma daje pracownikom w zamian za ich zaangażowanie. Powinna obejmować nie tylko wynagrodzenie, ale także rozwój zawodowy, kulturę pracy, balans między życiem zawodowym a prywatnym oraz inne benefity oferowane w ramach organizacji. Warto na bieżąco badać satysfakcję pracowników, tak aby sprawdzać ich oczekiwania w kontekście benefitów.
Kluczowe korzyści z inwestowania w Employer Branding
Działania employer brandingowe wymagają czasu, spójności i konsekwencji, a korzyści jakie Ci to przyniesie są następujące:
- zbudujesz atrakcyjny wizerunek pracodawcy na rynku pracy, a co za tym idzie – przyciągniesz nowych pracowników, którzy są świadomi swoich kompetencji i chcą brać udział w budowaniu efektywnych zespołów, pracując na sukces firmy.
- podniesiesz zaangażowania obecnych pracowników – identyfikacja zespołu z konkretnymi wartościami i celami zwiększa jego lojalność oraz produktywność, jednocześnie zmniejszając rotację pracowników.
- przyczynisz się do poprawy wizerunku firmy, co pozwali pozyskać partnerów biznesowych, inwestorów i nowych klientów. Komunikowanie mocnych stron ustami ludzi przekłada się na wyniki biznesowe i wiarygodność marki.
- obniżysz koszty związane z rekrutacją, poprzez naturalny napływ aplikacji i budowanie świadomości marki.
Podsumowanie
W czasach, gdy rekrutacja najlepszych specjalistów staje się coraz trudniejsza i gdy jest ogromna potrzeba zarządzania talentami, firmy muszą korzystać z nowych, kreatywnych narzędzi, aby wyróżnić się na rynku pracy.
Employee Advocacy to jeden z najskuteczniejszych sposobów na przyciągnięcie talentów, gdyż opiera się na autentyczności, zaufaniu i bezpośrednim zaangażowaniu pracowników.
Budowanie kultury organizacyjnej, w której pracownicy są ambasadorami marki, przynosi korzyści nie tylko w postaci większej liczby kandydatów, ale również wzmacnia lojalność i zaangażowanie w zespole. Jeśli interesują Cię programy ambasadorskie, ale nie wiesz jak wystartować i potrzebujesz konsultacji, zapytaj o wsparcie ekspertów z Sharebee.
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Wiadomościach Google. Artykuł sponsorowany Udostępnij artykuł Newsletter Bądź na bieżąco z informacjami ze świata biznesu i finansów Zapisz się