Jak przyciągnąć talenty do organizacji – odpowiedzią jest Employee Advocacy

Rynek pracy to nieustanne pole walki między firmami, które prześcigają się w wyścigu o talenty, jednocześnie próbując zbudować silną markę pracodawcy i regularnie komunikować się z rynkiem. Pracownicy nie zaglądają już do zakładki kariera na stronie internetowej, ale coraz częściej przeszukują Internet i social media w poszukiwaniu autentycznych opinii o firmie.

Platforma Sharebee, fot. Daniel Remian
Platforma Sharebee, fot. Daniel Remian

Kto wzbudza największe zaufanie, jeżeli chodzi o opinię dotyczące danego miejsca pracy? Ludzie w niej zatrudnieni. Dlatego nie ma lepszego sposobu na wykorzystanie tego potencjału, niż zaproszenie pracowników do programu ambasadorskiego.

Czym jest Employee Advocacy i jak pomaga w zarządzaniu talentami w organizacji

Na pytanie dlaczego warto podjąć działania związane z employee advocacy, w Sharebee odpowiadamy: „Nie ma bardziej autentycznej marki niż ta, która mówi ustami swoich ludzi”.

Employee Advocacy to strategia, która stawia na autentyczną komunikację marek z otoczeniem: klientami, potencjalnymi pracownikami, partnerami. Takie podejście zakłada zaangażowanie pracowników firmy, którzy stają się jej ambasadorami i ambasadorkami. Influencerami w pozytywnym tego słowa znaczeniu, ponieważ rozumieją wartości marki, znają jej produkty, trendy w danej kategorii.

Kluczem do sukcesu jest to, że opinie pochodzą od prawdziwych ludzi, którzy pracują w danej firmie, a nie od działu marketingu czy komunikacji. W ten sposób buduje się zaufanie i wiarygodność.

Platforma Sharebee wspiera ten proces, pozwalając na sprawne zarządzanie programem ambasadorskim. Od dodawania aktualnych publikacji do biblioteki treści, po śledzenie wyników ambasadorów, grywalizację oraz raportowanie działań biznesowi.

Dotarcie do kandydatów poprzez ambasadorów marki – wykorzystaj talenty w organizacji

Poprzez program ambasadorski możemy dotrzeć z informacją o naszej firmie bezpośrednio tam, gdzie są potencjalni kandydaci. W sieci kontaktów naszych pracowników znajdują się osoby o podobnych kompetencjach i doświadczeniu. To często znajomi ze studiów, współpracownicy z poprzednich firmy, czy po prostu znajomi z branży. Targetowane reklamy nie mają szans z siecią, jaką zbudowali przez lata ambasadorzy. Same kontakty jednak nie wystarczą, trzeba jeszcze dotrzeć do nich z publikacjami.

Tu również pracownicy mają na starcie większe szanse, bo sam LinkedIn mówi, że treści opublikowane na profilach osobistych, mają nawet 8-krotnie większe zasięgi i zaangażowanie, niż te publikowane przez profile firmowe.

Warto też podkreślić, że jest to scenariusz win-win, gdzie obie strony zyskują – ambasadorzy budują swoją markę osobistą, jednocześnie pokazując projekty i kompetencje, których rozwój umożliwia pracodawca.

86% pracowników zaangażowanych w programy Employee Advocacy dostrzega pozytywny wpływ na ich karierę zawodową (Hinge Research Institute).

Przyciąganie talentów, fot. Daniel Remian
Przyciąganie talentów, fot. Daniel Remian

Trzy ważne rzeczy, które należy wiedzieć o Employee Advocacy

Każda osoba, która zaczyna pracę nad programem ambasadorskim powinna mieć plan działania, a w nim trzy kluczowe punkty:

1) Dobrowolność

Nic na siłę. Jeśli zaczniesz proces rekrutacji do programu, pamiętaj by skupić się na osobach, które chcą dołączyć i nie zmuszać nikogo do udziału w programie.

Zidentyfikowanie talentów powinno opierać się na określonych kryteriach. Podstawą jest na pewno chęć i łatwość w dzieleniu się wiedzą. Warsztaty LinkedIn pozwolą na podwyższenie kompetencji związanych z tworzeniem contentu.

2) Strategiczne podejście

Przemyślane i zaplanowane prowadzenie programu to podstawa. Warto odpowiedzieć sobie na pytanie „po co chcemy to robić?”, „do realizacji jakich celów organizacyjnych nas to przybliży”.

3) Konsekwencja

Programy ambasadorskie to maraton a nie sprint, więc do zarządzania programem wyznacz osobę, która nie zniechęci się ani nie znudzi po miesiącu. Zauważalne korzyści płynące z tego typu programów potrzebują czasu, by zaistnieć – przyjmuje się, że jest to ok. 6-9 miesięcy.

Jak działa program Employee Advocacy

Employee Advocacy może przyjmować różne formy aktywności pracowników, w zależności od specyfiki i potrzeb organizacji, kultury firmy oraz preferencji samych pracowników. Pamiętajmy, że kluczowe znaczenie ma zaangażowanie. Oto kilka najczęściej spotykanych form aktywności:

Publikowanie treści w mediach społecznościowych

Jednym z najprostszych i najpopularniejszych sposobów zaangażowania pracowników jest udostępnianie treści firmowych na swoich profilach społecznościowych. Może to obejmować posty związane z produktami, aktualnościami z życia firmy, osiągnięciami, czy informacjami o nadchodzących wydarzeniach. Dzięki temu firma zyskuje większy zasięg i dociera do nowych odbiorców poprzez sieci kontaktów swoich pracowników.

Pisanie blogów i artykułów eksperckich – wykorzystanie kompetencji pracowników

Pracownicy, jako eksperci w swoich dziedzinach, mogą dzielić się cennymi informacjami, co nie tylko buduje ich wizerunek profesjonalistów, ale także wzmacnia pozycję firmy jako lidera w branży. To doskonały materiał do recyklingu w social mediach.

Tworzenie treści, fot. Daniel Remian
Tworzenie treści, fot. Daniel Remian

Udział w wydarzeniach branżowych i konferencjach

Pracownicy mogą reprezentować firmę na różnego rodzaju targach, konferencjach czy spotkaniach branżowych. Ich udział w panelach dyskusyjnych, prezentacjach czy nawet networkingowych sesjach jest formą promowania firmy jako atrakcyjnego pracodawcy i lidera w swojej dziedzinie.

Employer Branding jako element przewagi konkurencyjnej

Budowanie marki pracodawcy to fundament każdej strategii pozyskiwania talentów. Pracownicy szukają czegoś więcej niż tylko wynagrodzenia – interesują ich również wartości, misja i kultura firmy. Organizacje, które stawiają na transparentność w zakresie rozwijania pracowników, okazują troskę o nich i dbają o zrównoważony rozwój, mają większe szanse na przyciągnięcie najlepszych kandydatów.

Nie powinien zatem dziwić fakt, że 61% pracowników rozważyłoby podjęcie nowej pracy w firmie, która zbudowała lepszy employer branding (Gitnux, 2023).

Wiemy jednak na podstawie warunków rynkowych, że w procesie rekrutacji najtrudniej jest wyłuskać z rynku wykwalifikowanych pracowników, ponieważ mają oni najwyższe oczekiwania i często są przywiązani do swoich miejsc pracy. Często wizja dalszego rozwoju i pełnienie wyższych funkcji menedżerskich nie wystarczają.

Jak więc przyciągnąć unikalne talenty? Poprzez pokazywanie prawdziwych ludzi, którzy pracują i rozwijają swoje naturalne predyspozycje w naszej firmie. Kluczowe jest to, aby w pełni wykorzystać ich potencjał i zadbać o specyficzne potrzeby, tak aby chcieli zaangażować się w proces rekrutacji – publikują oferty pracy oraz dzieląc się swoją perspektywą.

Komunikacja pracowników, fot. Daniel Remian
Komunikacja pracowników, fot. Daniel Remian

Jak zbudować silną markę pracodawcy? EB jako element kultury organizacyjnej

Wybraliśmy trzy filary, na których opierają się skuteczne programy employer brandingowe:

Spójna komunikacja:

Ważne jest, aby wszystkie komunikaty wychodzące z firmy – zarówno z działu marketingu, komunikacji wewnętrznej jak i HR – były zgodne z wartościami organizacji. Autentyczność przyciąga talenty, które podzielają te same wartości. Warto znać potrzeby pracowników i je adresować.

Widoczność online:

Media społecznościowe i platformy takie jak LinkedIn, Instagram, Facebook, X, mogą być potężnym narzędziem do prezentacji kultury organizacyjnej oraz sukcesów firmy. Staraj się wyróżnić na tle konkurencji pomysłowością, kreatywnością i przede wszystkim autentycznością tworzonych materiałów.

Kluczowe stanowiska powinny być reprezentowane przez swoich przedstawicieli z danych działów. Zaproś do programu utalentowanych pracowników, którzy lubią dzielić się wiedzą. Szczególnie istotne jest to, aby zadbać o widoczność liderów i liderek, bo są oni twarzy całej organizacji. Obok umiejętności przywódczych potrzebna jest też silna marka osobista, czyli boss branding.

Employer Value Proposition (EVP):

To oferta wartości, którą firma daje pracownikom w zamian za ich zaangażowanie. Powinna obejmować nie tylko wynagrodzenie, ale także rozwój zawodowy, kulturę pracy, balans między życiem zawodowym a prywatnym oraz inne benefity oferowane w ramach organizacji. Warto na bieżąco badać satysfakcję pracowników, tak aby sprawdzać ich oczekiwania w kontekście benefitów.

Kluczowe korzyści z inwestowania w Employer Branding

Działania employer brandingowe wymagają czasu, spójności i konsekwencji, a korzyści jakie Ci to przyniesie są następujące:

  • zbudujesz atrakcyjny wizerunek pracodawcy na rynku pracy, a co za tym idzie – przyciągniesz nowych pracowników, którzy są świadomi swoich kompetencji i chcą brać udział w budowaniu efektywnych zespołów, pracując na sukces firmy.
  • podniesiesz zaangażowania obecnych pracowników – identyfikacja zespołu z konkretnymi wartościami i celami zwiększa jego lojalność oraz produktywność, jednocześnie zmniejszając rotację pracowników.
  • przyczynisz się do poprawy wizerunku firmy, co pozwali pozyskać partnerów biznesowych, inwestorów i nowych klientów. Komunikowanie mocnych stron ustami ludzi przekłada się na wyniki biznesowe i wiarygodność marki.
  • obniżysz koszty związane z rekrutacją, poprzez naturalny napływ aplikacji i budowanie świadomości marki.

Podsumowanie

W czasach, gdy rekrutacja najlepszych specjalistów staje się coraz trudniejsza i gdy jest ogromna potrzeba zarządzania talentami, firmy muszą korzystać z nowych, kreatywnych narzędzi, aby wyróżnić się na rynku pracy.

Employee Advocacy to jeden z najskuteczniejszych sposobów na przyciągnięcie talentów, gdyż opiera się na autentyczności, zaufaniu i bezpośrednim zaangażowaniu pracowników.

Budowanie kultury organizacyjnej, w której pracownicy są ambasadorami marki, przynosi korzyści nie tylko w postaci większej liczby kandydatów, ale również wzmacnia lojalność i zaangażowanie w zespole. Jeśli interesują Cię programy ambasadorskie, ale nie wiesz jak wystartować i potrzebujesz konsultacji, zapytaj o wsparcie ekspertów z Sharebee.

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Wiadomościach Google. Artykuł sponsorowany Udostępnij artykuł Newsletter Bądź na bieżąco z informacjami ze świata biznesu i finansów Zapisz się

Najpopularniejsze w BUSINESS INSIDER

PKN Orlen na Litwie. Spółka czeka na nową strategię Biznes

PKN Orlen na Litwie. Spółka czeka na nową strategię

wczoraj 15:56 gkmp PGE komentuje obniżkę ratingu. Taki będzie wpływ na finansowanie i koszty Biznes

PGE komentuje obniżkę ratingu. Taki będzie wpływ na finansowanie i koszty

wtorek 10:21 MR Restrukturyzacja w Grupie Azoty. Niemieckie aktywa na sprzedaż Biznes

Restrukturyzacja w Grupie Azoty. Niemieckie aktywa na sprzedaż

poniedziałek 10:14 gkmp Własny McDonald's czy kebab? Sprawdzamy, co się bardziej opłaca Biznes

Własny McDonald's czy kebab? Sprawdzamy, co się bardziej opłaca

niedziela 09:00 Mateusz Madejski Rosyjski Gazprom tworzy bazę w Turcji. Tak chce omijać sankcje Biznes

Rosyjski Gazprom tworzy bazę w Turcji. Tak chce omijać sankcje

piątek 17:48 DS Mów tak, by cię słuchano. Sekrety skutecznej i prostej komunikacji w biznesie Materiał promocyjny

Mów tak, by cię słuchano. Sekrety skutecznej i prostej komunikacji w biznesie

09.01.2025Z Polski na świat. Jak eksperymentowanie staje się paliwem cyfryzacji? Materiał promocyjny

Z Polski na świat. Jak eksperymentowanie staje się paliwem cyfryzacji?

09.01.2025Kolejne państwowe spółki wesprą WOŚP. Powrót po rządach PiS Biznes

Kolejne państwowe spółki wesprą WOŚP. Powrót po rządach PiS

09.01.2025 KUC Ona będzie patrzeć na ręce zarządu państwowego giganta Biznes

Ona będzie patrzeć na ręce zarządu państwowego giganta

08.01.2025 DS Facebook będzie bardziej jak X. Mark Zuckerberg idzie śladami Elona Muska Biznes

Facebook będzie bardziej jak X. Mark Zuckerberg idzie śladami Elona Muska

07.01.2025 gkmp Jak konferencja na południu Polski, to tylko z Hotelami Diament Materiał promocyjny

Jak konferencja na południu Polski, to tylko z Hotelami Diament

07.01.2025Miliardy złotych na polskie start-upy. Sprawdzamy, jaki z tego pożytek Biznes

Miliardy złotych na polskie start-upy. Sprawdzamy, jaki z tego pożytek

06.01.2025 Jacek Frączyk Lotnisko w Radomiu jedzie ciągle na stracie. Wiceminister zdradził kwotę Biznes

Lotnisko w Radomiu jedzie ciągle na stracie. Wiceminister zdradził kwotę

04.01.2025 DS Producent "Michałków" przejmuje część biznesu konkurenta Biznes

Producent "Michałków" przejmuje część biznesu konkurenta

03.01.2025 DS Zarobki zarządu Polska Press w cieniu rekordowych strat Biznes

Zarobki zarządu Polska Press w cieniu rekordowych strat

03.01.2025 gkmp Kampanie Rossmanna wyróżnione prestiżowymi nagrodami Materiał promocyjny

Kampanie Rossmanna wyróżnione prestiżowymi nagrodami

03.01.2025Czerwone w odwrocie. Młodzi ludzie nie chcą pić wina Biznes

Czerwone w odwrocie. Młodzi ludzie nie chcą pić wina

03.01.2025 kuni, fw „Zielone” Parki rozrywki – nowa droga branży? Materiał promocyjny

„Zielone” Parki rozrywki – nowa droga branży?

03.01.2025Rok 2024 należał do banków. NBP pokazał, jak mocno wzrosły ich zyski Biznes

Rok 2024 należał do banków. NBP pokazał, jak mocno wzrosły ich zyski

02.01.2025 DS Jak dbać o kulturę innowacyjności? Ten polski koncern pokazuje, jak zachęcać pracowników do kreowania nowych pomysłów biznesowych Materiał promocyjny

Jak dbać o kulturę innowacyjności? Ten polski koncern pokazuje, jak zachęcać pracowników do kreowania nowych pomysłów biznesowych

02.01.2025Pierwsza polska elektrownią jądrowa powstanie we Włoszech Biznes

Pierwsza polska elektrownią jądrowa powstanie we Włoszech

02.01.2025 gkmp Do kogo idą miliardy złotych na drogi? Te firmy budują najwięcej Biznes

Do kogo idą miliardy złotych na drogi? Te firmy budują najwięcej

02.01.2025 DS Fabryka Broni "Łucznik" chwali się wynikami. Mocny wzrost produkcji Biznes

Fabryka Broni "Łucznik" chwali się wynikami. Mocny wzrost produkcji

02.01.2025 gkmp Szanse dla start-upów w Polsce. Tak możesz zyskać finansowanie [WYWIAD] Tylko u nas Biznes

Szanse dla start-upów w Polsce. Tak możesz zyskać finansowanie [WYWIAD]

01.01.2025 Grzegorz Kubera Barbara Piłat, Senior Director w Procter & Gamble: Wspieramy młodych i utalentowanych i zapewniamy im możliwości rozwoju Materiał promocyjny

Barbara Piłat, Senior Director w Procter & Gamble: Wspieramy młodych i utalentowanych i zapewniamy im możliwości rozwoju

31.12.2024Niebo nad Rosją jeszcze długo pozostanie niebezpieczne Biznes

Niebo nad Rosją jeszcze długo pozostanie niebezpieczne

31.12.2024 gkmp Belgia jako pierwsza wypowiada wojnę jednorazowym e-papierosom Biznes

Belgia jako pierwsza wypowiada wojnę jednorazowym e-papierosom

31.12.2024 kuni Top 5 najlepszych Cateringów Dietetycznych z opcją wyboru menu Materiał promocyjny

Top 5 najlepszych Cateringów Dietetycznych z opcją wyboru menu

31.12.2024Ikoniczny wieżowiec Banku Pekao S.A. na sprzedaż. Szansa inwestycyjna w sercu warszawskiego biznesu Materiał promocyjny

Ikoniczny wieżowiec Banku Pekao S.A. na sprzedaż. Szansa inwestycyjna w sercu warszawskiego biznesu

30.12.2024Te linie lotnicze ciągle narażają pasażerów na ryzyko i latają nad Rosją Biznes

Te linie lotnicze ciągle narażają pasażerów na ryzyko i latają nad Rosją

27.12.2024 DS Firma odzieżowa straciła miliony. Dziesięć Ukrainek i Białorusinka z zarzutami Biznes

Firma odzieżowa straciła miliony. Dziesięć Ukrainek i Białorusinka z zarzutami

27.12.2024 gkmp Jak finansować zieloną transformację? Nowe możliwości nie tylko dla sektora energetycznego Materiał promocyjny

Jak finansować zieloną transformację? Nowe możliwości nie tylko dla sektora energetycznego

27.12.2024KIA wzywa na akcję serwisową. Problemy z hamulcami Biznes

KIA wzywa na akcję serwisową. Problemy z hamulcami

24.12.2024 gkmp Ryszard Petru przepracował Wigilię w dyskoncie. Stwierdził, że praca "była ciężka" Biznes

Ryszard Petru przepracował Wigilię w dyskoncie. Stwierdził, że praca "była ciężka"

24.12.2024 gkmp Miliardy złotych na modernizację lotniska Chopina w Warszawie Biznes

Miliardy złotych na modernizację lotniska Chopina w Warszawie

23.12.2024 gkmp CPK całkowicie polski. PPL w miejsce zagranicznego partnera Biznes

CPK całkowicie polski. PPL w miejsce zagranicznego partnera

23.12.2024 gkmp Ostatnie bastiony rękodzieła. Polscy producenci bombek bronią się przed "chińszczyzną" Biznes

Ostatnie bastiony rękodzieła. Polscy producenci bombek bronią się przed "chińszczyzną"

21.12.2024 DS "Cud bożonarodzeniowy" w Volkswagenie. Jest decyzja w sprawie fabryk i zwolnień Biznes

"Cud bożonarodzeniowy" w Volkswagenie. Jest decyzja w sprawie fabryk i zwolnień

21.12.2024 DS Komisja Nadzoru Finansowego zezwoliła na powołanie nowego prezesa dużego banku. Kim jest? Biznes

Komisja Nadzoru Finansowego zezwoliła na powołanie nowego prezesa dużego banku. Kim jest?

20.12.2024 DS Realna transformacja zamiast dużych strat. Orlen zmienia kurs największej inwestycji Materiał promocyjny

Realna transformacja zamiast dużych strat. Orlen zmienia kurs największej inwestycji

20.12.2024Polski design, rzemieślnicze wykonanie, globalny marketplace – Cargo by Owee podbija Europę Materiał promocyjny

Polski design, rzemieślnicze wykonanie, globalny marketplace – Cargo by Owee podbija Europę

20.12.2024Polskie firmy przemysłowe bardziej otwarte na technologie. Sztuczną inteligencję wdrażają z ostrożnością Materiał promocyjny

Polskie firmy przemysłowe bardziej otwarte na technologie. Sztuczną inteligencję wdrażają z ostrożnością

20.12.2024Od modemu do 5G. Nostalgiczna podróż po historii internetu w Polsce Materiał promocyjny

Od modemu do 5G. Nostalgiczna podróż po historii internetu w Polsce

20.12.2024Orlen z finansowaniem od EBI. Dwa razy więcej na inwestycje Biznes

Orlen z finansowaniem od EBI. Dwa razy więcej na inwestycje

20.12.2024 gkmp Kobieta, liderka, innowatorka – Anna Biekionis od lat zmienia oblicze motoryzacji ciężkiej Materiał promocyjny

Kobieta, liderka, innowatorka – Anna Biekionis od lat zmienia oblicze motoryzacji ciężkiej

20.12.2024Dzieci Zygmunta Solorza ujawniają kulisy podpisania kluczowych dokumentów Biznes

Dzieci Zygmunta Solorza ujawniają kulisy podpisania kluczowych dokumentów

19.12.2024 DS Polski rynek finansowy coraz bardziej atrakcyjny dla międzynarodowych inwestorów Materiał promocyjny

Polski rynek finansowy coraz bardziej atrakcyjny dla międzynarodowych inwestorów

19.12.2024Gigant od słodyczy inwestuje w polski zakład. Stąd czekolada idzie na całą Europę Biznes

Gigant od słodyczy inwestuje w polski zakład. Stąd czekolada idzie na całą Europę

19.12.2024 DS

Źródło

No votes yet.
Please wait...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *