Badania wskazują na związek między nadmiernym korzystaniem z mediów społecznościowych a obniżonymi zdolnościami akademickimi

Children aged 9-13 who spent more time on social media performed worse on reading, memory and language tests two years later, researchers said in a new study. File Photo by Gian Ehrenzeller/EPA

Nowe badanie wykazało, że media społecznościowe mogą odbierać nastolatkom część ich potencjału intelektualnego.

Dzieci w wieku od 9 do 13 lat, które spędzały więcej czasu w mediach społecznościowych, dwa lata później uzyskały gorsze wyniki w testach czytania, pamięci i języka – poinformowali naukowcy we wtorek w czasopiśmie Journal of the American Medical Association.

„Badanie wykazało, że nawet niski poziom korzystania z mediów społecznościowych wiązał się z gorszymi wynikami poznawczymi” – powiedział główny badacz dr Jason Nagata, adiunkt pediatrii na Uniwersytecie Kalifornijskim w San Francisco.

„Nasze wyniki wskazują, że mózg nastolatka we wczesnym okresie dojrzewania może być szczególnie wrażliwy na ekspozycję na media społecznościowe, co podkreśla znaczenie odpowiedniego do wieku zapoznania się z tymi platformami i starannego monitorowania” – powiedział w komunikacie prasowym.

W ramach badania naukowcy przeanalizowali dane ponad 6500 dzieci biorących udział w ogólnokrajowym badaniu rozwoju poznawczego mózgu nastolatków, największym długoterminowym badaniu rozwoju mózgu w USA

Wyniki pokazały, że około 58% dzieci w ogóle nie spędzało czasu w mediach społecznościowych; 37% poświęcało na media społecznościowe dodatkową godzinę dziennie do 13. roku życia; a 6% nawet 3 godziny do 13. roku życia.

Naukowcy poinformowali, że w badaniu ABCD zbadano sprawność mózgu dzieci za pomocą zestawu testów opracowanych przez Narodowe Instytuty Zdrowia.

Badacze odkryli, że dzieci korzystające z internetu przez około godzinę dziennie uzyskały średnio o 1–2 punkty niższe wyniki w testach pamięci i czytania

Badanie wykazało, że osoby, które spędzały na testach do trzech godzin dziennie, uzyskały w testach nawet o 4 punkty mniej.

„Te różnice są subtelne, ale spójne” – powiedział Nagata. „Ponieważ umiejętności poznawcze, takie jak czytanie i zapamiętywanie, są fundamentalne dla uczenia się, nawet niewielkie spadki w dużej populacji mogą mieć istotne implikacje edukacyjne”.

Naukowcy podejrzewają, że niektóre dzieci mogą ignorować prace domowe i zamiast tego przeglądać media społecznościowe, co wpływa na ich edukację i rozwój.

„Media społecznościowe są niezwykle interaktywne i mogą zastąpić czas poświęcany na czytanie lub naukę w szkole” – powiedział Nagata. „Wczesne kształtowanie zdrowych nawyków korzystania z ekranów może pomóc w ochronie uczenia się i rozwoju poznawczego”.

Wyniki potwierdzają słuszność ostatnich wysiłków podejmowanych przez szkoły w celu ograniczenia korzystania z telefonów w ciągu dnia, a także bardziej rygorystycznych środków, takich jak surowsze ograniczenia wiekowe w mediach społecznościowych – twierdzą badacze.

Naukowcy zauważyli jednak, że ze względu na to, iż badanie miało charakter obserwacyjny, nie udało się wyciągnąć bezpośredniego wniosku o związku przyczynowo-skutkowym pomiędzy korzystaniem z mediów społecznościowych a sprawnością mózgu dzieci.

Więcej informacji

Więcej informacji na temat mediów społecznościowych i zdrowia psychicznego dzieci i nastolatków można znaleźć na stronie Johns Hopkins Medicine.

Prawa autorskie © 2025 HealthDay. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Badania wskazują na związek między nadmiernym korzystaniem z mediów społecznościowych a obniżonymi zdolnościami akademickimi - INFBusiness

No votes yet.
Please wait...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *