Jeronimo Martins pokazuje wyniki. Biedronka „ciągnie” interesy

W 2024 r. Biedronka osiągnęła sprzedaż na poziomie 23,6 mld EUR, co stanowi ponad 70 proc. całkowitych globalnych operacji Jeronimo Martins. Polski detalista przyczynia się również do ponad 80 proc. EBITDA portugalskiego konglomeratu. Podczas ogłaszania swoich rocznych wyników sieć zadeklarowała swoje stałe zaangażowanie w dążenie do pozycji lidera cenowego, mimo że już znacznie obniżyła swoje marże z powodu intensywnej konkurencji. Zamierza otworzyć do 150 nowych sklepów w Polsce do 2025 r.

Biedronka od lat wspiera cały biznes Jeronimo Martins.
Biedronka od lat wspiera cały biznes Jeronimo Martins. | Zdjęcie: Marek BAZAK/East News / East News

Dyrektor generalny Jeronimo Martins, Pedro Soares Dos Santos, podkreślił, że rok 2024 stawia przed sektorem handlu detalicznego wyzwania, takie jak deflacja po dwuletnim okresie podwyżek cen, znaczna inflacja kosztów i wzmożona konkurencja na rynku.

„Mimo to Biedronka utrzymała swoją strategię skoncentrowaną na wolumenie sprzedaży i konkurencyjności cenowej, przewyższając prognozy rynku” – stwierdził w oświadczeniu.

Jeronimo Martins potwierdziło swoje zaangażowanie w politykę cenową, której celem jest utrzymanie lojalności klientów i wzmocnienie obecności na rynku. Oczekuje się, że ostatni wzrost płacy minimalnej w Polsce o 9,2% zwiększy dochody gospodarstw domowych; jednak sektor handlu detalicznego żywnością pozostaje przesycony i charakteryzuje się stagnacją.

Oświadczenie firmy wskazuje, że Biedronka będzie kontynuować swoje wysiłki, aby przewodzić w ustalaniu cen, stawiając na pierwszym miejscu silne wyniki sprzedaży. W 2025 r. sieć zamierza skoncentrować się na efektywności kosztowej i produktywności, aby zabezpieczyć rentowność w trudnym krajobrazie gospodarczym.

Wyniki Biedronki i Hebe

W 2024 r. sprzedaż Biedronki wzrosła o 4,1% w walucie lokalnej, pomimo niewielkiego spadku o 0,3% w porównywalnej sprzedaży like-for-like (bez otwarć nowych sklepów). W ujęciu euro całkowita sprzedaż sieci osiągnęła 23,6 mld, co oznacza wzrost o 9,6% w porównaniu z 2023 r.

EBITDA sieci spadła o 1,3%, co przekłada się na spadek o 6,3% w walucie lokalnej. Marża EBITDA ustabilizowała się na poziomie 7,7% w porównaniu do 8,5% w roku poprzednim i 8,8% w 2023 r. Sieć przypisuje to przede wszystkim inwestycjom cenowym i decyzjom dotyczącym podwyżek płac.

Oznacza to, że wyniki Jeronimo Martins, które prowadzi również sklepy w Portugalii i Kolumbii, w dużej mierze zależą od naszego rynku. Biedronka odpowiada za 70% całkowitej sprzedaży globalnej (liczba ta nieznacznie wzrosła w porównaniu z poprzednimi latami) i ponad 80% EBITDA.


Źródło

No votes yet.
Please wait...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *