Berlin i Paryż zastanawiają się nad wycofaniem się z projektu wspólnej budowy samolotu bojowego – donosi brytyjski dziennik „Financial Times”. Mówi się nieoficjalnie o sporach w kwestiach podziału obowiązków, wyboru podwykonawców i kontroli nad programem lotniczym.

Kluczowy projekt obronny Niemiec i Francji wyceniany jest na 100 mld euro. Jeśli sprawdzą się informacje „FT” o rezygnacji z zamysłów wspólnej konstrukcji myśliwca i skoncentrowaniu się na systemie dowodzenia i kontroli, będzie to wydarzenie o dużym znaczeniu.
Agencja Reuters zaznacza, że firmy Dassault, Airbus i Indra są zaangażowane w program Future Combat Air System (FCAS), którego celem jest wymiana francuskich samolotów Rafale oraz niemieckich i hiszpańskich Eurofighterów na myśliwce nowej generacji od roku 2040.
Gigantyczny projekt Niemiec i Francji bliski porażki? Kontrowersyjne zagadnienia
„FT” wspomniał, że Airbus i Dassault zarządzały niektórymi segmentami programu FCAS, lecz nie są zgodne co do metody konstrukcji samolotu, różniąc się w kwestiach podziału obowiązków, wyboru dostawców i kontroli nad programem lotniczym.
Airbus powstrzymał się od komentarza w tej materii. Niemieckie ministerstwo obrony również nie zajęło stanowiska.
Dalsza część tekstu znajduje się pod materiałem wideo
Ten samolot jest nazywany Łosiem. Uniesie aż 78 ton ładunku
„Odstąpienie od planów wspólnego opracowania nowego samolotu bojowego może być uderzeniem w działania Unii Europejskiej na rzecz pogłębienia kooperacji w obszarze obronności po agresji Rosji na Ukrainę w 2022 r. Zakładano, że ministrowie obrony Niemiec i Francji przedyskutują przyszłość FCAS podczas poniedziałkowych negocjacji w Paryżu” – podaje Reuters.
Kanclerz Niemiec Friedrich Merz oraz prezydent Francji Emmanuel Macron planują do końca bieżącego roku podjąć decyzję, czy kontynuować projekt, czy też poszukać alternatywnego rozwiązania.
Co w zamian za wspólny myśliwiec?
„FT” przytoczył w swoim materiale słowa urzędników z Francji i Niemiec, którzy twierdzą, że porzucenie planów budowy nowego myśliwca umożliwiłoby skoncentrowanie się na stworzeniu systemu kontroli chmury bojowej, który łączyłby myśliwce i ich pilotów z czujnikami, radarami, dronami oraz lądowymi i morskimi systemami dowodzenia.
Projekt, zainicjowany w roku 2017 jako wzór europejskiej współpracy w sferze obronności, zmaga się z opóźnieniami i konfliktami między Francją i Niemcami oraz ich krajowymi sektorami przemysłu odnośnie do podziału obowiązków i praw własności intelektualnej.
Berlin obarcza firmę Dassault odpowiedzialnością za zablokowanie następnej fazy programu poprzez dążenie do uzyskania wyłącznego przewodnictwa w projekcie. Źródła donoszą, że Francja zażądała udziału w pracach na poziomie około 80 proc., lecz firma Dassault odrzuca te doniesienia.
Zgodnie z relacją źródeł mających wiedzę w tej kwestii, rozważane opcje obejmują całkowite wstrzymanie projektu lub jego znaczące ograniczenie poprzez wyłączenie istotnych komponentów, w tym rozwoju wspólnego myśliwca.
Dassault i Airbus
Dassault to francuska grupa przemysłowa znana w głównej mierze z wytwarzania samolotów wojskowych i cywilnych, jak również zaawansowanych systemów obronnych i oprogramowania inżynieryjnego. Firma jest właścicielem renomowanej serii odrzutowców biznesowych Falcon oraz producentem myśliwców Rafale, które znajdują się w arsenale wielu sił powietrznych na świecie. Dassault rozwija ponadto technologie cyfrowe i oprogramowanie do projektowania wspomaganego komputerowo (CAD), przyczyniając się do innowacji w sektorze lotniczym i kosmicznym. Spółka ma istotny wpływ na francuską gospodarkę i eksport uzbrojenia, a jej działalność scala sektor lotniczy, obronny i high-tech.
Airbus to jeden z największych na świecie koncernów lotniczych i kosmicznych, specjalizujący się w projektowaniu, produkcji i sprzedaży samolotów cywilnych, wojskowych i helikopterów, a także w dostarczaniu usług satelitarnych i kosmicznych. Firma narodziła się w Europie jako konsorcjum kilku państwowych przedsiębiorstw lotniczych i aktualnie jest globalnym liderem w branży, rywalizując bezpośrednio z Boeingiem na rynku samolotów pasażerskich. Airbus uczestniczy również w rozwoju nowoczesnych technologii, w tym zrównoważonego lotnictwa i cyfryzacji procedur produkcyjnych, a jej działalność ma kluczowe znaczenie dla gospodarki europejskiej i eksportu technologii high-tech.
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Wiadomościach Google.
Źródło



