Dla jednych współpraca z McDonald’s jest zwykłą umową franczyzową. Dla drugich to kontynuacja rodzinnego biznesu, która daje ogromną satysfakcję zawodową i poczucie biznesowego spełnienia.

Prowadzenie biznesu rodzinnego nie należy do najprostszych. Problematyczne bywają: planowanie sukcesji, konkurencja firm nierodzinnych, transformacja cyfrowa, ograniczone środki na inwestycje, a także opór wobec wszelkich zmian. Są jednak modele biznesowe, w których kolejne pokolenia nie uciekają od rodzinnych interesów, ale płynnie kontynuują tradycję, doceniając biznesową stabilność, prestiż oraz czerpiąc z tego powód do dumy. Tak właśnie działa franczyza McDonald’s i program „Kolejne pokolenie”, który daje możliwość przekazania restauracji jednemu ze swoich dzieci.
Pamiętam tatę w akcji
Paweł Chodakowski jest franczyzobiorcą McDonald’s Polska od 2022 roku, zarządza restauracjami w Pucku i we Władysławowie. – Tym, co wpłynęło na moją decyzję o zostaniu franczyzobiorcą McDonald’s Polska tak jak mój ojciec, była przede wszystkim możliwość wejścia do dużego biznesu i realizowania się w nim jako niezależny przedsiębiorca. Dodatkowym aspektem była również możliwość prowadzenia działalności w miejscu, w którym się urodziłem i mieszkałem przez większość swojego życia. Tu mam rodzinę, przyjaciół, czuję się u siebie – wyjaśnia przedsiębiorca.
Przygoda franczyzobiorcy z McDonald’s zaczęła się już w latach 90., kiedy jego ojciec Jacek Chodakowski przejął w zarządzanie restaurację pod złotymi łukami w Gdyni. – Gdy byłem dzieckiem, pójście do restauracji McDonald’s oznaczało rozrywkę. Z rodzeństwem byliśmy zafascynowani widokiem profesjonalnych urządzeń kuchennych, takich jak frytkownice, grille czy maszyny do lodów. Podglądaliśmy pracę kuchni, obserwowaliśmy proces przygotowywania i wydawania posiłków, widzieliśmy tatę w akcji. Do dziś pamiętam emocje, jakie mi wtedy towarzyszyły – wspomina Paweł Chodakowski.
Tata od najmłodszych lat uczył go wartości pracy i pieniędzy. – Jeżeli chciałem mieć parę groszy na swoje potrzeby, to musiałem na nie zapracować. Pierwsze zlecenie otrzymałem od taty, miałem liczyć nocą samochody przejeżdżające główną drogą obok lokalu. Wszystko po to, aby na podstawie statystyki ocenić, czy istnieje potencjał wydłużenia godzin funkcjonowania restauracji w godzinach nocnych. Bardziej angażujące prace, wykonywane pod czujnym okiem ojca, rozwijały we mnie strategiczne myślenie, którego jemu nigdy nie brakowało – opowiada.
W następnych latach przyszły kolejne zadania: od pracownika przygotowującego posiłki i obsługującego gości, przez sprzątanie i dbanie o sprzęt na zmianie nocnej, po instruktora, menedżera czy asystenta kierownika i kierownika restauracji. Ostatnim etapem było stanowisko koordynatora ds. operacyjnych, na którym Paweł zarządzał u boku ojca kilkoma restauracjami oraz intensywnie łapał doświadczenie i wiedzę, poznając tajniki prowadzenia biznesu. W 2020 roku doszedł do wniosku, że czas najwyższy na pracę na własny rachunek. Paweł złożył aplikację w programie „Kolejne pokolenie” McDonald’s, a Jacek Chodakowski postanowił powoli wycofywać się z biznesu.

Nic nie dostaję na tacy
Program „Kolejne pokolenie” daje franczyzobiorcy możliwość przekazania części restauracji jednemu ze swoich dzieci. Jednak nie ma tu taryfy ulgowej. McDonald’s traktuje ich tak samo jak innych kandydatów na franczyzobiorców — wymaga przejścia wszystkich etapów rekrutacji. Samo przejmowanie restauracji odbywa się etapami i może trwać od trzech do pięciu lat, a z chwilą jego zakończenia franczyzobiorca rodzic definitywnie opuszcza system McDonald’s. Zasady są ściśle określone i nie ma tu odstępstw – z góry wiadomo, ile restauracji i w jakim czasie może przejąć syn lub córka, przejęcie kolejnej zawsze zależy od tego, jak nowy franczyzobiorca zarządza aktualnie prowadzonymi restauracjami, czy działa zgodnie z umową franczyzy. Tych, których zgodnie z regułami nie przejmie, są kupowane przez McDonald’s lub innego franczyzobiorcę. To firma decyduje, kto obejmie je dalej w zarządzanie – czy korporacja, czy potomek franczyzobiorcy, czy inny franczyzobiorca marki.
Jak to wygląda w praktyce? W przypadku Pawła proces zaczął się od wypełnienia internetowego zgłoszenia. Po kilku tygodniach otrzymał informację o zatwierdzeniu go w roli kandydata na franczyzobiorcę. – W tej sytuacji zewnętrzny kandydat musi przejść blisko roczny proces szkolenia, aby poznać m.in. wszystkie stanowiska, pracę w restauracji, standardy, a docelowo wykazać umiejętność zarządzania zespołem. Ja jednak nie musiałem przechodzić tego etapu, ponieważ byłem związany z McDonald’s już od 15 lat, pracując w organizacji ojca, i znałem ten biznes od kuchni – zaznacza franczyzobiorca.
Aby jednak nabyć dodatkowe doświadczenie i szansę spojrzenia na biznes z innej perspektywy, Paweł został zaproszony na roczny staż do Centrum Serwisowego w Warszawie, gdzie pełnił funkcję konsultanta operacyjnego dla całego systemu McDonald’s w Polsce. Możliwość poznania setek różnych zespołów restauracyjnych, lepszego zrozumienia funkcjonowania Centrum Serwisowego McDonald’s, nawiązania nowych kontaktów – jak sam zauważa – dziś procentuje.
– Po zakończeniu stażu odbyłem finalne spotkania z zarządem McDonald’s Polska i po kilku dniach otrzymałem telefon z pozytywną decyzją o zaakceptowaniu mnie do roli franczyzobiorcy. Kamień spadł mi z serca. To był moment, w którym z pewnością ze mnie, ale też z mojego ojca, zszedł stres. Mogłem w końcu przystąpić do przejęcia pierwszej restauracji z organizacji ojca. Proces ten był już tylko formalnością – przyznaje nasz rozmówca.
Dzisiaj Paweł prowadzi dwie restauracje, kolejne przejmie zgodnie z określonym pięcioletnim harmonogramem i ustalonymi zasadami. Musi utrzymywać pozytywną ocenę współpracy, aby przejąć następną restaurację. – Nic nie dostaję na tacy i nie przejmuję z góry całej organizacji oraz dorobku mojego ojca. Z każdym kolejnym krokiem w rozwoju biznesu muszę udowadniać, że decyzja o wprowadzeniu mnie do systemu była słuszna oraz że radzę sobie równie dobrze z jedną restauracją, jak i z kilkoma – mówi.
Odkąd przejął restauracje, wprowadza z zespołem sporo zmian. Jak sam podkreśla, jest mocno operacyjny, dlatego spędza dużo czasu na tzw. floorze, wśród pracowników i gości, pracując ramię w ramię – to nie tylko zdecydowanie ułatwia budowanie relacji z załogą, ale też przynosi wiele obserwacji i pomysłów, jak efektywniej podejść do niektórych procesów — z korzyścią dla doświadczenia pracowników oraz gości.
Liczy się relacja partnerska
Choć franczyza nie jest łatwą drogą biznesową, McDonald’s nie narzeka na brak kandydatów chętnych do prowadzenia własnego biznesu pod szyldem złotych łuków. W dużej mierze dlatego, że model wypracowany przez markę uważany jest za jeden z najlepszych na świecie. Przede wszystkim nie ma w nim ograniczenia co do liczby restauracji przypadających na jednego franczyzobiorcę. W Polsce średnia wynosi pięć lokali na przedsiębiorcę. Na ponad 550 działających w naszym kraju restauracji 91 proc. jest prowadzonych przez blisko 100 franczyzobiorców.
– Od dziecka widziałem, jak silną, dynamiczną i prężnie rozwijającą się marką jest McDonald’s w Polsce. Obserwowałem również od wewnątrz, jak funkcjonuje ten biznes na linii franczyzobiorca–franczyzor, a mój ojciec tylko utwierdzał mnie w przekonaniu, że jest to relacja partnerska, oparta na zaufaniu i wspólnym działaniu. Będąc częścią systemu, łatwiej jest pokonać wyzwania, a efekt skali pozwala na redukcję perturbacji. Mimo że jak w każdym biznesie zdarzają się cięższe momenty, to w jakimś stopniu prowadzenie restauracji McDonald’s jest biznesem pewnym i przewidywalnym, w szczególności wtedy, gdy masz już za sobą lata doświadczenia – mówi Paweł Chodakowski.
Kaszubski sposób na lokalność
Oprócz strony biznesowej dla marki McDonald’s ważna jest odpowiedzialność wobec lokalnych społeczności i budowanie relacji z sąsiadami restauracji, wspieranie ich na co dzień i w potrzebie. Dlatego Paweł Chodakowski po przejęciu restauracji w Pucku postanowił kontynuować tradycję zapoczątkowaną ponad dekadę temu przez ojca, czyli organizację corocznego konkursu języka kaszubskiego dla dzieci i młodzieży w restauracji w Pucku.
– Pomysł taty zrodził się z jego fascynacji lokalną kulturą: chciał wesprzeć i kultywować wśród najmłodszych język, który wraz ze zmianą pokoleniową zanika, oraz wzmacniać poczucie dumy z jego znajomości – mówi Paweł. – Chociaż sami nie jesteśmy Kaszubami, całe nasze życie to Trójmiasto i Pomorze, więc kultura i styczność z kaszubskością jest nam bliska.
W tym roku odbyła się już XI edycja konkursu, która okazała się rekordowa pod względem frekwencji. Wzięło w niej udział blisko 200 dzieci. Inicjatywa wpisała się też w kalendarz imprez w regionie, jest również dobrze znana szkołom, które organizują grupy i przyjeżdżają autokarami. Za sukcesem imprezy stoi zapewne sama formuła konkursu: odbywa się on w restauracji, z udziałem młodego jury, ze swobodną atmosferą. Wystarczy przyjść, zapisać się na listę i zaprezentować swoją znajomość języka kaszubskiego przed jury w dowolny sposób: śpiewając piosenkę, opowiadając kawał, historyjkę czy nawiązując zwykłą rozmowę z jurorami.
Takich lokalnych inicjatyw w ciągu roku jest więcej. – Podarowaliśmy 12 łóżek dla rodziców towarzyszących hospitalizowanym dzieciom na oddziale pediatrycznym puckiego szpitala. Wspieramy placówki opiekuńcze, pomagamy w organizacji kolonii dla dzieci i młodzieży ze stowarzyszenia dla osób z niepełnosprawnością. Jeśli możemy pomóc, robimy to – mówi Paweł Chodakowski.
To firma rodzinna
Z punktu widzenia Pawła w decyzji o podążaniu drogą ojca i zostaniu franczyzobiorcą McDonald’s Polska najważniejsze były dwa czynniki: radość z pracy z ludźmi oraz biznesowa stabilność. – Teraz mogę realizować się przez kolejne lata w tym, na czym się dobrze znam, ale w nowej roli. Mogę kontynuować to, co zbudował mój ojciec. Dla kogoś z zewnątrz współpraca z McDonald’s może być po prostu umową franczyzową. Dla mnie jednak to firma rodzinna, której tata poświęcił całe swoje życie, a my z rodzeństwem i z zaufanymi pracownikami, którzy są z nami nawet od kilkudziesięciu lat, pomagaliśmy mu w osiągnięciu sukcesu. Jestem dumny, że mogę to kontynuować – mówi Paweł Chodakowski.
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Wiadomościach Google. Materiał reklamowy na zlecenie marki McDonald’s Polska Udostępnij artykuł Newsletter Bądź na bieżąco z informacjami ze świata biznesu i finansów Zapisz się
Najpopularniejsze w BUSINESS INSIDER

Największe lotnisko cargo w Niemczech ma problem. Koszty inwestycji szybują
wczoraj 18:20 Biznes
Tysiące bankomatów zniknęło z polskich ulic. Oto przyczyny
piątek 20:25 Biznes
Biedronka oddaje klientom po 150 zł. Wielu musi spełnić warunek
piątek 19:04 Biznes
Rekordy polskich portów lotniczych. Dwa lokalne lotniska są jednak pod kreską
piątek 15:00 Biznes
Płatności odroczone dla firm. Nowa usługa na rynku
piątek 08:49 Biznes
Koniec elektrycznych hulajnóg. Surowa decyzja kolejnego miasta
czwartek 19:00 Biznes
Co z rozliczeniem za nieudaną inwestycję w blok węglowy w Ostrołęce? Zarząd Energi odpowiada
czwartek 15:51 Biznes
Polska spółka internetowa pełna optymizmu. Planuje rekordowy rok
czwartek 13:35 Materiał promocyjny
Prezes Lidl Polska: bezpieczeństwo obywateli to także zapewnienie zaopatrzenia w podstawowe produkty
czwartek 13:00 Biznes
Zwalniani pracownicy państwowej firmy mogą liczyć na nowego pracodawcę
czwartek 12:33 Biznes
Rząd poszedł na wojnę z branżą wiatrakową. "Zapłacą za to Polacy"
czwartek 06:13 Biznes
Wielka firma budowlana chce przejąć pracowników PKP Cargo
środa 16:04 Biznes
Ponad 2,8 mld zł z KPO dla przedsiębiorców. Kto i jak może sięgnąć po te pieniądze?
środa 14:16 Materiał promocyjny
Firmy coraz odpowiedzialniej podchodzą do obrotu danymi i e-dokumentami. Rośnie popularność usług, które go zabezpieczają
środa 13:52 Biznes
PKP Cargo składa zawiadomienie do prokuratury na Jacka Sasina
środa 13:48 Biznes
Popularna sieć marketów spożywczych zmieni właściciela. Wiadomo, co z logo i sklepami
środa 13:45 Biznes
Włosi chcą przejąć znanego polskiego producenta ryżu i wafli ryżowych. Ruszyła procedura
środa 12:16 Biznes
Firmy wprowadzają opłaty za dostęp do e-dzienników. Rozporządzenie jest dziurawe
środa 08:44 Biznes
Składki ZUS wzrosną, ale jest furtka
środa 07:05 Biznes
Fundacja ojca Rydzyka tnie koszty o blisko połowę
środa 06:50 Biznes
Rada nadzorcza wybrała. Jest nowy prezes czołowego polskiego banku
wtorek 16:43 Biznes
Spłonęła fabryka paluszków. Biegły zbadał przyczynę pożaru
wtorek 12:41 Materiał promocyjny
PRECOP 29: debata klimatyczna przed szczytem ONZ po raz kolejny w Katowicach
wtorek 10:09 Biznes
Co PZU zrobi z dwoma bankami w grupie? Szef MAP: ten model się wyczerpał
wtorek 10:01 Biznes
Szef MAP o przyszłości koncernów energetycznych. "Już nie siedzą na miliardach"
wtorek 08:23 Biznes
To największa biznesowa wtopa Orlenu. Szef MAP mówi o "gigantycznym wyzwaniu"
wtorek 07:37 Biznes
W PKP Cargo zatrudnienie spadnie do 10 tys. osób. Listy osób do zwolnienia zostały już zatwierdzone
wtorek 06:48 Biznes
Związki zawodowe w PKP Cargo zdecydowały. Dymisja w zarządzie
poniedziałek 19:26 Biznes
Polskie "dobro eksportowe" ma problem. Szuka szczęścia poza Europą
poniedziałek 17:23 Biznes
Volkswagen rozważa drastyczny krok. Tego w historii firmy nie było
poniedziałek 17:11 Biznes
Izera ma nowego prezesa. Poważne zmiany w zarządzie
poniedziałek 16:03 Materiał promocyjny
Kiedy offset węglowy może być za taki uznany
poniedziałek 15:00 Biznes
Na to zabrakło pieniędzy w budżecie. Brudny problem wielkich koncernów
poniedziałek 06:12 Materiał promocyjny
Nowa usługa na rynku, dzięki której opłacanie miesięcznych rachunków będzie wygodniejsze
01.09.2024 Biznes
Wakacje we Włoszech mogą być jeszcze droższe. W tle nowe podatki
30.08.2024 Biznes
Uszkodzone auta zalewają polski rynek
30.08.2024 Biznes
Drony z drewna z byłej fabryki mebli. Rażą Rosjan na nawet kilkaset kilometrów
29.08.2024 Biznes
Polska amunicja 155 mm. Prywatna firma ujawnia wielkie plany
29.08.2024 Biznes
Dawne zyski największych kopalni węgla odeszły w niepamięć. Są coraz większe straty
29.08.2024 Biznes
Były polityk Lewicy trafił do zarządu PZU. To nie jedyna zmiana kadrowa
28.08.2024 Biznes
Orlen dostanie paliwa z czeskich rezerw strategicznych. Wystarczą na dwa tygodnie
28.08.2024 Biznes
Lukas Podolski ma nowy biznesplan. Stawia na kebabomaty
28.08.2024 Biznes
Wojciech Szczęsny zarobił krocie, a teraz chce iść w "deweloperkę"
27.08.2024 Biznes
Ludzkość nie odejdzie od ropy. Tak twierdzi gigant tego rynku
26.08.2024 Materiał promocyjny
Twórcy Tigers i Applover jednoczą siły, by pomóc ulepszać polski rynek usług profesjonalnych
26.08.2024 Biznes
ZUS też chce korzystać z AI, by optymalizować pracę
26.08.2024 Biznes
Prezes spółki z branży gier zatrzymany w sprawie afery NCBR
26.08.2024 Materiał promocyjny
Relaks i rozsądna inwestycja. Dlaczego trend second home zyskuje na popularności?
26.08.2024
Źródło