Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the gd-rating-system domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /home/gibnews/htdocs/gibnews.pl/wp-includes/functions.php on line 6121
W Polsce szefem zostaje się z przypadku. Badania mówią wprost - Gospodarka i Biznes News

W Polsce szefem zostaje się z przypadku. Badania mówią wprost

Polskie firmy mają problem z menedżerami z przypadku. Jak mówią eksperci, są to specjaliści w swoim fachu, często z bardzo długim stażem pracy. Ale bez wykształconych kompetencji menedżerskich.

Szefowie często są zupełnie nieprzygotowani, by zostać szefami
Szefowie często są zupełnie nieprzygotowani, by zostać szefami | Foto: Lukas / Pexels

Badania i obserwacja rynku dowodzą, że managerowie z przypadku, czyli osoby awansujące na stanowiska kierownicze bez przygotowania do zarządzania stanowią poważne wyzwanie dla wielu organizacji — uważa Karolina Popiel z Wyser Executive Search.

Jak duże jest to zjawisko? Z ankiety przeprowadzonej przez Wyser Executive Search, wynika, że 68 proc. managerów nie uczestniczyło przed awansem w szkoleniach przygotowujących do pełnienia funkcji kierowniczej.

„Zaczęli pełnić tę funkcję za sprawą osiągnięć w dziedzinie, w której są specjalistami lub stażu pracy, a nie ze względu na umiejętności w zarządzaniu czy posiadane zdolności przywódcze” — mówi Karolina Popiel.

„Osoby te często gorzej radzą sobie z kluczowymi aspektami zarządzania, takimi jak koordynacja pracy, monitorowanie wyników, motywowanie pracowników czy rozwiązywanie konfliktów w zespole. Inną przyczyną awansowania jest szybki wzrost przedsiębiorstwa i konieczność pilnego obsadzenia stanowisk managerskich. Kultura organizacyjna promująca wewnętrzne awanse przy jednoczesnym braku umiejętności oceny kompetencji managerskich lub nacisk na zatrudnianie w roli managera lojalnych współpracowników również sprzyjają popularności tego zjawiska” — dodaje ekspertka.

Jak dodaje, badania brytyjskiego The Chartered Management Institute wskazują, że inwestycje w rozwój umiejętności managerskich mogą przynieść znaczące korzyści – średnio prowadzi to do 23 proc. wzrostu wydajności organizacji i 32 proc. wyższego zaangażowania pracowników. „Warto podkreślić, że osoby z formalnym przygotowaniem w zakresie zarządzania czują się bardziej komfortowo jako liderzy zmian, w większym stopniu ufają swojemu zespołowi, częściej udzielają feedbacku” — mówi Popiel.

„Wydaje się, że firmy są coraz bardziej świadome tego, że sukces rynkowy zależy nie tylko od kompetencji technicznych managerów, ale także od ich umiejętności przywódczych. Inwestowanie w rozwój może znacząco poprawić atmosferę pracy, zwiększyć efektywność zespołów oraz zapobiec negatywnym skutkom przypadkowego zarządzania. Sprawdzonym, coraz popularniejszym rozwiązaniem jest przeprowadzanie analizy psychometrycznej, umożliwiającej zbadanie zdolności, umiejętności i inteligencji emocjonalnej danej osoby, dopasowanie jej stylu zachowania i zarządzania do określonego stanowiska. Analiza ta, stosowana, np. w ramach narzędzi Thomas, służy nie tylko poznaniu potencjału kandydata pod kątem określonego stanowiska. Wskazuje na obszary wymagające wzmocnienia, jest więc przydatna i cenna także jako element wspierający rozwój managerów” — dodaje.

Karolina Popiel z Wyser Executive Search
Karolina Popiel z Wyser Executive Search | Materiały prasowe

A ilu managerów regularnie podnosi swoje umiejętności w ramach profesjonalnych szkoleń? Z ankiety przeprowadzonej przez Wyser wynika, że decyduje się na to aż 88 proc. z nich – połowa z nich uczestniczy w szkoleniach regularnie, 38 proc. sporadycznie. Z drugiej strony 13 proc. managerów w ogóle nie bierze udziału w szkoleniach podwyższających ich umiejętności.

Istnieje ponadto szereg innych rozwiązań, m.in. wsparcie ze strony bardziej doświadczonej kadry, regularne oceny wyników i informacja zwrotna, mentoring oraz coaching.

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Wiadomościach Google.

Źródło

No votes yet.
Please wait...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *