W pierwszych sześciu miesiącach obecnego roku firmy różnego rodzaju w Europie zaanektowały o 55 proc. więcej lokali komercyjnych niż w takim samym okresie zeszłego roku. Równocześnie ilość sfinalizowanych operacji podniosła się o 33 proc. — tak wynika z raportu opracowanego przez firmę Cushman & Wakefield.

- Firmy wielobranżowe w Europie wynajęły o 55 proc. więcej powierzchni komercyjnych w pierwszej połowie obecnego roku niż rok wcześniej
- Na europejskim rynku handlowym branża odzieżowa odpowiada za 37 proc., a przedsiębiorstwa wielobranżowe za 24 proc. wynajętej przestrzeni
- W Polsce segment dom i wyposażenie domu przeważa, generując ponad 50 proc. transakcji, natomiast moda 27 proc.
- Raport akcentuje narastający optymizm polskich klientów oraz stały progres wskaźnika ufności konsumenckiej w Polsce w roku 2023.
- Dodatkowe informacje o biznesie znajdziesz na stronie Businessinsider.com.pl
Z analizy wynika, że branża odzieżowa wciąż przeważa na europejskim rynku komercyjnym, odpowiadając za 37 proc. wynajmowanej powierzchni w pierwszym półroczu. Na drugiej pozycji ulokowały się firmy wielobranżowe, które wygenerowały 24 proc. objętości transakcji. Z kolei gastronomia i artykuły osobiste miały po 13-proc. wkład w całkowitej liczbie umów.
Twórcy raportu zaznaczają, że przedsiębiorstwa wielobranżowe w Europie plasują się na drugiej pozycji zarówno pod kątem liczby zawartych porozumień (17 proc.), jak i wynajmowanej przestrzeni (23 proc.). W zestawieniu z pierwszą połową minionego roku, zaanektowały one o 55 proc. więcej powierzchni komercyjnej, podpisując równocześnie o 33 proc. więcej kontraktów.
Czytaj też: Sieć CCC rośnie szybciej niż oczekiwano. Lecz zyski nie doganiają tempa ekspansji
Narastający poziom optymizmu
W Polsce sytuacja prezentuje się nieco odmiennie. Segment dom i meble zdominował rynek, stanowiąc ponad połowę transakcji. Moda zajęła drugie miejsce z 27-proc. udziałem, a firmy wielobranżowe wygenerowały 12 proc. zapotrzebowania.
Ewa Derlatka-Chilewicz z Cushman & Wakefield zwraca uwagę na podnoszący się poziom optymizmu polskich klientów. Jak wspomniała, Polska wyróżnia się na tle największych gospodarek Europy stabilnym przyrostem wskaźnika zaufania konsumenckiego od początku 2023 roku.
Polska rekordzistką
„Na koniec roku 2024 Polska osiągnęła szczytowy poziom optymizmu konsumenckiego spośród wszystkich przeanalizowanych państw” — podkreśliła, przytaczana w raporcie.
Cushman & Wakefield to globalna firma świadcząca usługi dla właścicieli i najemców nieruchomości komercyjnych. Organizacja ta zatrudnia blisko 52 tys. pracowników w 400 biurach na obszarze 60 krajów.
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Google.
Źródło



![Komisja Europejska uaktualniła w poniedziałek swoje przewidywania ekonomiczne dla Polski. Z dokumentów wynika, że choć w obecnym roku progres będzie nieco powolniejszy niż zakładano wiosną, to całość nadrobimy z nawiązką w następnym roku. Pod względem dynamiki gospodarczej w Unii prześcignie nas jedynie Malta. Powyższa informacja pojawia się w kontekście poniedziałkowego meczu piłki nożnej pomiędzy reprezentacjami naszych państw. Dodatkowo KE poinformowała, że implementacja przesuniętego o rok ETS2, innymi słowy systemu wymiany uprawnień do emisji CO2 dla transportu i budownictwa, wyraźnie podniesie inflację, wpływając m.in. na koszt energii elektrycznej. Polska druga w tempie wzrostu? Ocena unijnych perspektyw ekonomicznych [WYKRES] - INFBusiness](https://gibnews.pl/wp-content/uploads/2025/11/470943f14486d3896831d63c8886bec4-768x384.jpg)