Żywność ląduje na wysypiskach. Raport ujawnia prawdę.

Aż 63% Polaków pozbywa się pożywienia – takie wnioski płyną z najnowszego sprawozdania Lidl Polska oraz Federacji Polskich Banków Żywności. Niestety, zagadnienie staje się coraz poważniejsze.

W Polsce marnuje się coraz więcej żywności
W Polsce marnuje się coraz więcej żywności | Foto: Michal Janek/REPORTER / East News

Procent osób wyrzucających jedzenie w Polsce wzrósł aż o 18 punktów procentowych w porównaniu do 2024 r. Najczęściej do śmieci trafiają: chleb (55%), owoce (46%) i jarzyny (44%). Głównym powodem jest upłynięcie daty minimalnej trwałości, wskazywane przez 57% ankietowanych – wynika z analizy.

Pozytywnym symptomem jest za to wzrost konsumentów, którzy deklarują, że w ogóle nie marnują – w 2025 roku takie twierdzenia składa już 34% uczestników badania. Dwóch na trzech ankietowanych zauważa, że ilość wyrzucanego pokarmu w ich domostwach zmniejszyła się w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy. Obiecującym trendem jest również fakt, że Polacy coraz uważniej podejmują decyzje przy sklepowych regałach – trzy czwarte nabywców zawsze lub często weryfikuje terminy ważności.

„Raport ukazuje, że Polacy są coraz bardziej uświadomieni, ale wciąż pozbywają się olbrzymich ilości pożywienia. Każdy kawałek chleba czy kilogram owoców, które lądują w koszu, to stracona praca rolnika, energia, woda i transport. Dlatego tak istotne jest, abyśmy wspólnie – konsumenci, branża handlowa i instytucje – poszukiwali rozwiązań, które realnie powstrzymają psucie się jedzenia” – mówi Beata Ciepła, Prezes Federacji Polskich Banków Żywności.

„Zdajemy sobie sprawę, że firmy mają szczególny obowiązek, by zwalczać straty żywności. Kwestię tę traktujemy priorytetowo, dlatego wprowadzamy odpowiedzialne metody na każdym etapie naszej działalności. Dbałość zaczyna się u podstaw – optymalizujemy zamówienia, obniżamy ceny artykułów ze zbliżającym się terminem ważności oraz prowadzimy intensywne działania edukacyjne dla klientów. Uważamy, że wspólne przedsięwzięcie konsumentów i przedsiębiorstw to podstawa do osiągnięcia trwałej zmiany” – oznajmia Aleksandra Robaszkiewicz, Dyrektorka ds. Corporate Affairs i CSR w Lidl Polska.

Co robić, aby ograniczyć marnowanie żywności?

Odpowiedzialne postępowanie zaczyna się jeszcze przed wyjściem na zakupy. Dobrze jest przed wizytą w sklepie zerknąć do lodówki i przygotować spis zakupów do dań zaplanowanych na nadchodzące dni” – zaznaczają autorzy raportu.

„Każda przegroda w lodówce utrzymuje odmienną temperaturę, ponieważ jest przeznaczona do innego typu żywności. Warto sprawdzić specyfikację od producenta lodówki, by dowiedzieć się jakie są rekomendacje dotyczące przechowywania konkretnych produktów” – dodają także.

Rekomendują również, by np. dzielić się nadmiarem jedzenia w miejscach wymiany żywności.

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Wiadomościach Google.

Źródło

No votes yet.
Please wait...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *