Esprit złożył wniosek o upadłość. Spółka zwolni 1300 osób

Puste wieszaki upadłość marki odzieżowej bankructwo

Esprit, znana niemiecka sieć odzieżowa, ogłosiła bankructwo. Po tym, jak zamykały się kolejne europejskie oddziały, spółka Esprit Europe również złożyła wniosek o upadłość. W sumie pracę ma stracić ponad 1300 osób.

Esprit, niemiecki potentat branży odzieżowej, od dłuższego czasu boryka się z poważnymi trudnościami finansowymi. W maju br. pojawiły się informacje o złożeniu wniosków o ogłoszenie upadłości Esprit Europe GmbH oraz kilku powiązanych z nią niemieckich spółek. W krótkim czasie kolejne podmioty należące do grupy Esprit ogłosiły niewypłacalność. Na początku roku podobny los spotkał szwajcarskie i belgijskie oddziały sieci. Teraz postępowanie upadłościowe obejmuje również europejską część przedsiębiorstwa. Esprit Europe jest spółką-matką dla pomniejszych spółek działających w całej Europie, w tym także w Polsce.

Zwolnienia w Esprit. Pracę straci ponad tysiąc osób

Ogłoszenie upadłości przez Esprit poskutkuje zwolnieniem 1300 pracowników. 

Mimo intensywnych poszukiwań inwestora, który mógłby uratować przedsiębiorstwo, wszystkie próby zakończyły się niepowodzeniem. Jak przyznał dyrektor restrukturyzacji, Christian Gerloff, nie znaleziono podmiotu gotowego podjąć się tak ryzykownego przedsięwzięcia. Szczególnie obiecująco wyglądały negocjacje z CBR Group, jednak ostatecznie zostały przerwane.

Jak wynika z informacji portalu dlahandlu.pl, trwają obecnie negocjacje z dwoma podmiotami zainteresowanymi przejęciem praw do marki Esprit. Obie oferty koncentrują się wyłącznie na aspekcie własności intelektualnej. Jeden z potencjalnych nabywców wyraził chęć wznowienia działalności, jednak w znacznie ograniczonej formie. Drugi zaś planuje ewentualne uruchomienie marki w przyszłości.

Przeczytaj również: Kolejna popularna marka znika z rynku. Sklepy stacjonarne do zamknięcia, setki osób do zwolnienia

Bankructwo Esprit

Jak donosi agencja Reuters, ogłoszona upadłość jest już kolejnym poważnym kryzysem finansowym, z jakim Esprit zmaga się w ciągu ostatnich czterech lat. Przedsiębiorstwo od dłuższego czasu borykało się z rosnącymi kosztami operacyjnymi, a sytuacja znacznie pogorszyła się w wyniku pandemii COVID-19. 

W obliczu pandemii COVID-19, kiedy większościowym udziałowcem spółki została chińska miliarderka Karen Lo,zarząd podjął decyzję o opracowaniu nowej strategii biznesowej. Jej głównymi celami było utrzymanie konkurencyjnych cen oraz pozyskanie młodszych klientów. W ramach realizacji tej strategii firma zdecydowała się na optymalizację łańcucha dostaw, redukując liczbę współpracujących producentów. Niestety, podjęte działania nie przyniosły oczekiwanych rezultatów. W 2023 roku sprzedaż Esprit zmniejszyła się o 16%, osiągając poziom nieco poniżej 700 milionów euro. Spadek sprzedaży odnotowano we wszystkich kanałach dystrybucji: detalicznej stacjonarnej (-14%),elektronicznej (-16%) oraz hurtowej (-20%).

W odpowiedzi na kryzys firma była zmuszona do przeprowadzenia masowych zwolnień, redukując zatrudnienie o około jedną trzecią, oraz do zamknięcia blisko stu swoich salonów.

Esprit – co to za marka? 

Esprit to popularna marka odzieżowa oferująca szeroki asortyment odzieży, obuwia i dodatków dla kobiet, mężczyzn i dzieci. Ofertę marki uzupełnia również linia wyposażenia wnętrz. Sieć dysponuje rozbudowaną infrastrukturą handlową w Europie, obejmującą 160 własnych salonów oraz około 400 sklepów prowadzonych w systemie franczyzy. Obecność marki jest również widoczna w największych centrach handlowych w Polsce. Historia przedsiębiorstwa sięga 1968 roku i ma swoje korzenie w Stanach Zjednoczonych. Za jej powstaniem stoją Susie Tompkins Buell i Douglas Tompkins, którzy stworzyli również markę odzieżową The North Face.

Zdjęcie główne: Unsplash

Przeczytaj również: Gościł Michaela Jacksona i Baracka Obamę. Kultowy Mariott znika z centrum Warszawy

Źródło

No votes yet.
Please wait...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *