Polski dom handlowy w gronie globalnych symboli. Zestawienie 2025

Manufaktura w Łodzi to jedyne polskie centrum handlowe wyróżnione w prestiżowym rankingu obok Dubai Mall czy Westfield London.

Manufaktura zlokalizowana w Łodzi została uhonorowana jako jeden z piętnastu najbardziej znaczących projektów komercyjnych ostatnich trzech dekad w prestiżowym notowaniu MAPIC Most Influential Retail Property Project of the Past 30 Years. Jest to jedyny obiekt z Polski w tym elitarnym spisie, w którym można odnaleźć takie perły jak Dubai Mall czy Westfield London. To odznaczenie udowadnia, iż rodzime realizacje potrafią inspirować globalną sferę handlu detalicznego.

Polecane wideopodkasty:

W artykule dowiesz się m.in.:

  • dlaczego zestawienie MAPIC ma tak duże znaczenie,
  • w jaki sposób poprzemysłowy obszar stał się modelem do naśladowania w kwestii rewitalizacji,
  • w jakim towarzystwie znalazła się polska inwestycja,
  • fakty i dane liczbowe, które tworzą mit Manufaktury.

Polskie centrum zakupowe w rankingu MAPIC

Najnowsza odsłona rankingu została ogłoszona z okazji 30-lecia targów MAPIC, jednego z kluczowych wydarzeń światowego rynku nieruchomości komercyjnych. Eksperci wybrali projekty, które zdefiniowały współczesny handel – nie tylko jako przestrzeń zakupów, ale jako miejsca życia społecznego i kulturalnego miasta.

Wśród nagrodzonych znalazła się Manufaktura w Łodzi, oceniona jako wzorcowy przykład odnowy obszaru poprzemysłowego.

„To niezwykłe wyróżnienie. Ukazuje, że wizja śmiałego łączenia historii i nowoczesności potrafi inspirować także poza granicami naszego kraju” – oznajmia Anna Wiśniewska, dyrektor działu marketingu Manufaktury.

Od fabryki Poznańskiego do symbolu współczesnej Łodzi

Historia Manufaktury sięga XIX wieku, kiedy to na tym obszarze funkcjonowało imperium włókiennicze Izraela Poznańskiego – jednego z najbogatszych fabrykantów Łodzi. Po wielu latach marazmu miejsce to przeszło spektakularną przemianę.

Na początku XXI wieku wystartował jeden z największych projektów restrukturyzacyjnych w Europie Środkowej. Zamiast rozbiórek zdecydowano się na zachowanie ceglanej architektury i wkomponowanie jej w nowoczesną tkankę miejską. W 2006 roku nastąpiło otwarcie nowoczesnego centrum handlu, kultury i rozrywki, które aktualnie zajmuje ponad 27 hektarów.

„Od samego początku chcieliśmy stworzyć coś więcej niż tylko centrum handlowe. Manufaktura miała być miejscem spotkań i bodźcem do działania” – dodaje Wiśniewska.

Przeczytaj również: H&M i C&A nagle zamykają swoje sklepy przy Marszałkowskiej. Co powstanie na ich miejscu?

Fakty, które tworzą legendę Manufaktury

  • 20 milionów gości rocznie – tyle osób przyciąga ten kompleks.
  • Ceglana architektura z XIX w. stała się jej znakiem rozpoznawczym.
  • W 2015 r. Manufaktura otrzymała miano Najlepszego centrum handlowego Europy Środkowo-Wschodniej (ICSC).
  • Była to jedna z największych inicjatyw rewitalizacyjnych w regionie.
  • Plac Manufaktury pełni obecnie rolę miejskiej sceny – odbywają się tutaj koncerty, prezentacje mody i wydarzenia artystyczne.

Przeczytaj również: Znane postacie z Wieczorynki świętują 80. urodziny. Łódź organizuje specjalną wystawę

Polski projekt w gronie najlepszych obiektów handlowych na świecie

Wyróżnienie MAPIC dowodzi, że polskie centra zakupowe mogą rywalizować z największymi realizacjami na świecie.

Manufaktura stała się nie tylko symbolem Łodzi, ale również odniesieniem dla urbanistów, architektów i inwestorów poszukujących innowacyjnych modeli rewitalizacji przestrzeni miejskich.

„Manufaktura od dawna przyciąga nie tylko klientów, ale również ekspertów z branży. To projekt, który inspiruje kolejne inwestycje w Europie” – zaznacza dr Tomasz Jarosz, specjalista od rynku nieruchomości komercyjnych.

Dowiedz się więcej: Te centra handlowe wkrótce znikną z krajobrazu Warszawy

Zdjęcie główne: Forum

Polski dom handlowy w gronie globalnych symboli. Zestawienie 2025 - INFBusiness

Magda Posełek

Magda Posełek

O AutorzeLatest Posts

Redaktor naczelna Fashion Biznes. Od ośmiu lat związana z portalem, gdzie tworzy i nadzoruje treści dotyczące mody, biznesu i nowych trendów w branży. Specjalizuje się w analizach rynku, wywiadach z kluczowymi postaciami sektora oraz w tematach związanych z rozwojem marek modowych w Polsce i na świecie.

  • Kolejna marka modowa znika z rynku. Co kryje się za falą upadłości?
  • Nowe centrum handlowe na Mokotowie. Budowa rusza, otwarcie w 2027 roku
  • Pracuj u boku Łukasza Jemioła. Projektant poszukuje nowego talentu!
  • 4F nawiązało współpracę z gwiazdą siatkówki. Ich wspólna kolekcja trafi w gusta fanów streetwearu
  • Marco Bicego świętuje 25 lat luksusu. Nowa kampania, która redefiniuje włoski kunszt

Źródło

No votes yet.
Please wait...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *