Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the gd-rating-system domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /home/gibnews/htdocs/gibnews.pl/wp-includes/functions.php on line 6121
Zwrot ubrania bez metki – jak to wygląda w świetle prawa? - Gospodarka i Biznes News

Zwrot ubrania bez metki – jak to wygląda w świetle prawa?

Zwrot ubrania bez metki – jak to wygląda w świetle prawa? - INFBusiness

Prawo zwrotu przysługuje każdemu konsumentowi, ale jednocześnie wiąże się ze spełnieniem określonych warunków. Jednym z nich jest oddanie zakupionego towaru w stanie niezmiennym, niezniszczonym, gotowego do ponownego obrotu, a potwierdzeniem jego stanu jest metka. Zdarza się jednak, że klient ją zrywa, zanim podejmie decyzję o rezygnacji z produktu. Czy w ten sposób traci prawo do odstąpienia umowy kupna-sprzedaży? Wyjaśniamy, czy da się zrobić zwrot bez metki.

Czy możliwy jest zwrot ubrania bez metki? Co mówią przepisy? 

W dobie częstych, niekiedy spontanicznych zakupów, szczególnie online, zwrot jest bardzo ważnym elementem w relacji sprzedawca-klient. Konsumenci mają prawo przemyśleć dokonany zakup, a następnie oddać towar z gwarancją zwrotu pieniędzy. Proceder regulowany jest przez Ustawę o prawach konsumenta z dnia 30 maja 2014 roku. Jednocześnie przepisy nakazują spełnienie warunków, takich jak utrzymanie terminu do 14 dni oraz oddanie towaru w stanie niezmiennym. 

Zarazem ustawa nie określa, że zwrot bez metki jest niemożliwy. Na ten temat nie ma wzmianki w żadnym artykule.

W praktyce oznacza to, że brak metki nie jest powodem do odrzucenia zwrotu, choć wiele sklepów interpretuje towar nienaruszony jako ten z metką. Jej brak sugeruje, że towar mógł być używany przez klienta, a tym samym prawdopodobnie obniżyła się jego wartość.

Zwrot ubrania bez metki a odpowiedzialność klienta

Ustawa określa, że przypadku zwrotu odzieży ważne jest oddanie produktu w stanie nienaruszonym, by sklep mógł ponownie wprowadzić go do sprzedaży. Klient po zakupach ma prawo przymierzyć ubranie, ale z zachowaniem ostrożności. Nie może jej nosić, a potem oddać. Decyzję o ewentualnym zwrocie powinien podjąć przed zerwaniem metki. 

Metka często stanowi sposób rodzaj zabezpieczenia sklepów przed nieuczciwymi praktykami klientów. Nie będą oni nosić ubrania z metką (przynajmniej nie powinni).

Jeżeli więc sklep otrzyma zwrot ubrania bez metki, ma podstawy sądzić, że było użytkowane i prawdopodobnie spadła jego wartość. Wtedy może potrącić część zwracanej kwoty. Natomiast w sytuacji, gdy ubranie nosi wyraźne ślady użytkowania, takie jak zagniecenia i zabrudzenia, sklep ma prawo całkowicie odmówić zwrotu.

Należy przy tym zaznaczyć, że sprzedawca musi udowodnić, że obniżenie wartości towaru rzeczywiście miało miejsce. Sklep jest zobowiązany przedstawić klientowi dowody na stan ubrania i wykazać straty.

W przypadkach, gdy brak metki nie wpływa na możliwość dalszej sprzedaży produktu jako nowego, a ubranie pozostaje nieskazitelne, sklep nie może odmówić całkowitego zwrotu.

To może być ważne: Reklamacja bez paragonu – czy jest możliwa? Co na to prawo?

Zwrot ubrania bez metki
fot. Spotlight/Launchmetrics, street fashion

Co zrobić w przypadku problemów ze zwrotem ubrania bez metki? 

Spotkała cię odmowa zwrotu ubrania bez metki? W pierwszej kolejności skontaktuj się ze sprzedawcą i przedstaw swoje stanowisko. Przypomnienie, że przepisy Ustawy o prawach konsumenckich nie wymagają obecności metki, mogą być pomocne w negocjacjach. Wcześniej warto zapoznać się z regulaminem sklepu, zwłaszcza z sekcją zwrotów. Choć regulaminy są konstruowane na podstawie aktualnych przepisów, niektóre marki stosują bardziej rygorystyczną politykę zwrotów. 

Jeśli sklep w dalszym ciągu odmawia zwrotu, można złożyć formalną reklamację. W trudniejszych przypadkach warto skorzystać z pomocy miejskich lub powiatowych rzeczników konsumenckich. Z kolei odmowę zwrotu ubrania przez sklep za granicą zgłasza się do Europejskiego Centrum Konsumenckiego.

W przyszłości warto zadbać o zachowanie metek, a także oryginalnego opakowania. Pomoże to uniknąć problemów z ewentualnymi zwrotami. 

Czytaj także: Zwrot brudnej odzieży – jak się przed tym uchronić?

Zdjęcie główne: Spotlight/Launchmetrics, street fashion

Źródło

No votes yet.
Please wait...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *