
Eksperci wskazują, że w tym roku przygotowania do świąt wielkanocnych będą kosztowały o ok. 20 zł więcej niż w roku ubiegłym. – Obserwujemy wzrost kosztów jaj, drobiu, a także wzrost cen czekolady – zauważa dr Krzysztof Dziadek z Politechniki Koszalińskiej.
Polacy wyruszyli na przedświąteczny szał zakupów . Ponieważ dziś jest niedziela zakupowa , centra handlowe są pełne ludzi. Niemniej jednak badanie przeprowadzone przez Provident Barometer ujawnia, że ponad połowa Polaków planuje zwracać szczególną uwagę na ceny podczas zakupów wielkanocnych w tym roku.
Wielkanoc 2025. Święta droższe niż w ubiegłym roku
Według szacunków ekspertów tegoroczne święta wielkanocne wyniosą średnio 588,2 zł, co stanowi wzrost o 20 zł w porównaniu z ubiegłym rokiem. Prawie 30% uczestników uważa, że tegoroczne wydatki wielkanocne przewyższą te z lat ubiegłych, podczas gdy 49,5% twierdzi, że ich budżet świąteczny pozostanie podobny do ubiegłorocznego.
Co piąty ankietowany zamierza ograniczyć swoje wydatki w tym roku do 200 zł. Dodatkowo 24,2% planuje przeznaczyć na Wielkanoc kwotę od 451 do 600 zł.
Co ciekawe, seniorzy są najmniej skłonni do ograniczania wydatków świątecznych . Osoby w wieku 65 lat i starsze planują wydać w tym roku 684 zł, podczas gdy osoby w wieku 55-64 lat wydadzą 623 zł.
Młodsze osoby podchodzą do budżetu wielkanocnego inaczej. Prawie 67% respondentów w wieku 18-24 lat wyraża zamiar oszczędzania na zakupach i zwracania większej uwagi na ceny w tym roku. W grupie wiekowej 25-34 lata wskaźnik ten jest nieco niższy i wynosi 65,3%. Spośród wszystkich ankietowanych uczestników 58,2% zamierza monitorować ceny.
Rosnące koszty jaj, drobiu i czekolady
– Jeśli chodzi o ceny detaliczne, to na pewno jesteśmy świadkami wzrostu kosztów jaj, drobiu, a także czekolady . W tym roku drożej będzie też kosztował zając wielkanocny, ze względu na rosnące koszty kakao, niezbędnego składnika czekolady – stwierdził dr hab. Krzysztof Dziadek, prodziekan ds. studenckich Wydziału Nauk Ekonomicznych Politechniki Koszalińskiej, w rozmowie z Polsat News.
– Jako konsumenci cieszymy się wolnością wyboru i co ważne, mamy dostęp do tych produktów. Naturalnie, decyzje zakupowe podejmujemy kierując się albo promocjami, albo poszukiwaniem towarów wyższej jakości – zauważył Andrzej Gantner z Polskiej Federacji Producentów Żywności w wywiadzie dla Polsat News.
– Wielkanoc zdarza się tylko raz w roku, więc wielu Polaków może rozważyć wydanie trochę więcej, aby mieć na stole produkty wysokiej jakości, co jest prawdopodobnie najlepszą strategią. Unikaj wydawania zbyt dużych kwot, powstrzymaj się od zakupów z wyprzedzeniem i trzymaj się z dala od nadmiernych zakupów promocyjnych , ponieważ może to prowadzić do zakupu produktów, które nie spełniają naszych oczekiwań i skutkować marnotrawstwem, ostatecznie powodując , że zapłacimy za tę żywność dwa razy z powodu marnotrawstwa – dodał.
WIDEO: Kaczyński odpowiada Giertychowi. Omawia związki z rodziną królewską

pl / Polsatnews.pl
Źródło