Randstad Research Institute poinformował, że Polacy są coraz bardziej niezadowoleni ze swoich zarobków. Częstym powodem poszukiwania nowej pracy jest „niezadowolenie z poprzedniego pracodawcy”.

Najnowsze badania „Monitor Rynku Pracy” wskazują, że obawy pracowników o utratę pracy pozostają minimalne. Tylko 8% ankietowanych odczuwa poważne zagrożenie, podczas gdy 26% uważa, że nie ma żadnego ryzyka.
Bezrobocie w Polsce. Polacy dłużej szukają nowej pracy
Wyniki ujawniają, że znalezienie nowego stanowiska w Q4 2024 zajęło średnio 3,2 miesiąca . „Obserwujemy rosnący trend w czasie trwania poszukiwań pracy” – podkreślił przedstawiciel Randstad Mateusz Żydek podczas prezentacji raportu. Czas ten wydłużył się o 0,2 miesiąca w porównaniu z Q3, co oznacza najdłuższy okres odnotowany w historii tego badania.
Przeczytaj także : Firmy wyrażają obawy dotyczące pokolenia Z. Pracodawcy często podkreślają jeden problem z nimi związany
Randstad ocenił również poziom zadowolenia z pracy wśród pracowników. Znaczna większość jest zadowolona ze swoich ról — 54 procent wskazało, że są w pewnym stopniu zadowoleni, a 19 procent stwierdziło, że są bardzo zadowoleni. „Te wyniki są generalnie pozytywne […], jednak gdy porównamy je z wynikami z zeszłego roku, zauważalny jest spadek zadowolenia z pracy o kilka punktów procentowych” — zauważył Żydek.
Przeczytaj także: Konsekwencje pracy „nielegalnie”. Jakie ryzyko ponoszą pracownicy i pracodawcy?
Prawie połowa (49%) pracowników „nie poszukuje aktywnie pracy, ale przegląda oferty”, podczas gdy 43% w ogóle nie szuka pracy. Tylko 8% pracowników aktywnie poszukuje nowych możliwości. Głównym powodem chęci zmiany pracodawcy było „niezadowolenie z poprzedniego pracodawcy”. Żydek zauważył, że podczas gdy wynagrodzenie było wcześniej główną przyczyną rotacji, „niezadowolenie z pracodawcy” po raz pierwszy zajęło pierwsze miejsce.
Polacy wyrażają obawy dotyczące środowiska pracy
Rzecznik Randstad zauważył, że aspekty psychologiczne, ogólne „środowisko” miejsca pracy, stały się coraz bardziej znaczące. „Niezadowolenie z poprzedniego pracodawcy często wynika z takich problemów, jak toksyczne środowisko pracy lub zła atmosfera” – podkreślił. „Chociaż pracownicy w Polsce generalnie postrzegają swoje szanse na znalezienie zatrudnienia pozytywnie, nadal mają trudności ze znalezieniem stanowiska, które spełnia ich oczekiwania i pragnienia” – podkreślił instytut w swoim raporcie. 59 procent respondentów stwierdziło, że mogliby łatwo znaleźć pracę, która jest co najmniej tak dobra lub lepsza od obecnej.
Badanie wskazało, że najpowszechniejszym świadczeniem oferowanym przez pracodawców jest dofinansowanie urlopów. „Wracamy do koncepcji dofinansowywanych urlopów, charakterystycznej dla gospodarki PRL — stało się to cennym świadczeniem, które okazało się skuteczne i jest nawet na fali wzrostu w firmach” — powiedział Żydek. W 2024 r. nastąpił niewielki spadek dystrybucji uznaniowych premii dla pracowników, podczas gdy premie okazjonalne (takie jak premie świąteczne) stały się częstsze.
Polscy pracownicy czują się zawiedzeni podwyżkami i poziomami wynagrodzeń
Randstad poinformował, że odsetek pracowników, którzy otrzymali podwyżkę w 2024 r., był porównywalny z tym z 2023 r. Jednak zauważył, że podwyżki były niższe niż w roku poprzednim. Jednocześnie spadło zadowolenie z obecnych wynagrodzeń, przy czym mniej osób niż rok wcześniej spodziewa się podwyżki i mniej planuje o nią poprosić.
Randstad zapytał respondentów, czy uważają, że ich dostosowania wynagrodzeń spełniły ich oczekiwania. 46 procent odpowiedziało, że tak, podczas gdy 26 procent uznało je za niższe, a 15 procent uznało je za znacznie niższe. Tylko 10 procent stwierdziło, że ich podwyżki były nieznacznie wyższe niż oczekiwano, a 3 procent stwierdziło, że były znacznie wyższe.
Jeśli chodzi o zadowolenie z obecnego wynagrodzenia, większość respondentów wyraziła obojętność lub umiarkowane zadowolenie. 37% stwierdziło, że byli „raczej zadowoleni”, podczas gdy 33% czuło się neutralnie. 21% opisało siebie jako „raczej niezadowolonych”.
Polacy powstrzymują się od wnioskowania o podwyżki
Badanie ujawnia, że pracownicy często nie proszą o podwyżkę, ponieważ „nie zostałoby to dobrze przyjęte przez pracodawcę” (24 procent odpowiedzi). Podobnie częstym powodem jest to, że pracownicy nie lubią rozmawiać o podwyżkach i wolą unikać takich rozmów (23 procent odpowiedzi).
Pracownicy zazwyczaj proszą o podwyżkę z dwóch głównych powodów: wysokiej jakości swojej pracy oraz inflacji i rosnących kosztów utrzymania. Badanie Randstad Labor Market Monitor jest prowadzone od 2010 r. i obejmuje osoby pracujące co najmniej 24 godziny tygodniowo, na podstawie umowy o pracę, umów cywilnoprawnych lub samozatrudnionych (jeśli mają stałą umowę o świadczenie usług dla jednej firmy), w wieku 18–64 lat. Badanie zostało przeprowadzone przez Pollster Research Institute przy użyciu metody CAWI (komputerowo wspomagane wywiady internetowe) w dniach 12–25 listopada 2024 r. na reprezentatywnej próbie 1000 respondentów.