Problem pokolenia Z: „Destrukcyjny wpływ na gospodarkę światową”

Sytuacja finansowa pokolenia Z jest niepokojącą wiadomością dla społeczności globalnej. Bank of America opracował szczegółowy raport dotyczący osób urodzonych w latach 1995–2012. W nadchodzącej dekadzie pokolenie Z ma stać się najbogatszym i największym pokoleniem. Jednak to ich nawyki zakupowe są szczególnie godne uwagi.

Pokolenie Z wydaje więcej pieniędzy, niż ich ma. Niepokojących ustaleń jest jednak więcej /Deposit/East News /East News Generacja Z wydaje więcej niż posiada. A jednak są dodatkowe alarmujące odkrycia / Deposit/East News / East News

Generacja Z nie tylko powoduje zakłócenia w sektorze zatrudnienia. Młodsi pracownicy tworzą nowe oczekiwania wobec pracodawców , wykraczające poza płace. Specjalny raport Bank of America zbadał sytuację finansową tej grupy demograficznej. Wnioski wyciągnięte z tej analizy są dalekie od zachęcających.

Pokolenie Z ma przejąć inicjatywę w ciągu dekady

Raport Bank of America daje jasną wskazówkę. Oczekuje się , że do 2035 roku pokolenie Z będzie najbogatszym i najliczniejszym pokoleniem . W ciągu zaledwie dziesięciu lat ta kohorta będzie stanowić 30 procent światowej populacji. Według Polskiej Agencji Prasowej przewiduje się, że w ciągu najbliższych pięciu lat ich łączny dochód na całym świecie osiągnie 36 bilionów dolarów, a do 2040 roku wzrośnie do 74 bilionów dolarów .

Autorzy raportu podkreślają niezwykły wzrost, który w 2023 r. wyniósł 9 bilionów dolarów. Badania Bank of America przeprowadzono w kwietniu i maju 2024 r., a wzięło w nich udział ponad 2000 uczestników w wieku od 18 do 27 lat. Ważne jest również uwzględnienie spostrzeżeń dotyczących zachowań zakupowych pokolenia Z.

Robią zakupy nawet wtedy, gdy brakuje im środków

Najbardziej alarmujące odkrycie z raportu Bank of America wskazuje, że to Generacja Z, składająca się z osób urodzonych między 1995 a 2012 rokiem, może mieć szkodliwy wpływ na globalną gospodarkę, rynki i struktury społeczne . Obawy te wynikają z ich nawyków konsumpcyjnych.

„Nasze ustalenia wskazują, że pokolenie Z nie dysponuje wystarczającymi funduszami na pokrycie miesięcznych wydatków . (…) Wydatki pokolenia Z stanowią niemal dwukrotność oszczędności , ponieważ boryka się ono z problemami finansowymi wynikającymi z wysokich kosztów utrzymania” – zauważają autorzy raportu.

Bank of America przeanalizował wewnętrzne dane dotyczące kart kredytowych i debetowych. Wyniki sugerują, że pokolenie Z wyróżnia się znacznie większym wzrostem wydatków na artykuły pierwszej potrzeby i luksusowe w porównaniu z innymi pokoleniami. Znaczna część miesięcznego budżetu tego pokolenia jest przeznaczana na podróże i rozrywkę, a raport podkreśla wzrost tych wydatków o 25,5% w porównaniu z rokiem poprzednim. Co ciekawe, 32% osób z pokolenia Z uważa, że posiada znacznie mniej niż ich rodzice w ich wieku.

Wydają ponad stan, a sytuacja na rynku pracy jest niepokojąca.

Generacja Z mierzy się z wyzwaniami nie tylko z powodu wysokich wydatków i przepłacania , ale także w poszukiwaniu pracy . Jak podaje PAP, przewiduje się, że dzisiejsi 20-latkowie napotkają liczne przeszkody w znalezieniu zatrudnienia . Odsetek gospodarstw domowych generacji Z otrzymujących zasiłek dla bezrobotnych wzrósł o prawie 32 procent w lutym w porównaniu z tym samym okresem w zeszłym roku, podczas gdy stopy bezrobocia wśród osób wchodzących na rynek pracy rosną.

Co więcej, autorzy raportu Bank of America podkreślają niepokojący fakt, że ponad 52 procent respondentów z pokolenia Z przyznało, że nie zarabiają wystarczająco dużo, aby osiągnąć pożądany poziom życia , a wysoki koszt życia jest dla nich jedną z głównych przeszkód finansowych.

Młodzi ludzie obawiają się utraty pracy z powodu sztucznej inteligencji

Wyzwania, z którymi mierzą się młodsi pracownicy na rynku pracy, wykraczają poza wyraźne rozgraniczenie między życiem osobistym i zawodowym. Młode pokolenie otwarcie wyraża swoje obawy dotyczące rozwoju sztucznej inteligencji i możliwego zastępowania pracowników ludzkich w różnych rolach w organizacjach.

Według niedawnego badania pracuj.pl, aż 38% Polaków w wieku 18-24 obawia się, że sztuczna inteligencja może zagrozić ich perspektywom zatrudnienia. Warto jednak zauważyć, że sami autorzy badania zwrócili uwagę, że sytuacja ta „może wydawać się paradoksalna”, ponieważ to najmłodsi respondenci najczęściej deklarowali posiadanie dostępu do takich technologii i wykazywali się najwyższym poziomem wiedzy na ich temat . 37% przedstawicieli pokolenia Z przyznało się do wykorzystywania sztucznej inteligencji w swoich zadaniach zawodowych. W przedziale wiekowym 25-34 lata wskaźnik ten spadł do 32%, podczas gdy wśród osób w wieku 45-54 lata spadł do 22%, a wśród najstarszych aktywnych zawodowo respondentów (55-65 lat) spadł do 15%.

Agata Jaroszewska

Źródło

No votes yet.
Please wait...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *