Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the gd-rating-system domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /home/gibnews/htdocs/gibnews.pl/wp-includes/functions.php on line 6121
Pokolenie Z na rynku pracy. Niesprawiedliwe oceny i wielokrotne zmiany pracy. Wyniki badania Pracuj.pl - Gospodarka i Biznes News

Pokolenie Z na rynku pracy. Niesprawiedliwe oceny i wielokrotne zmiany pracy. Wyniki badania Pracuj.pl

Pokolenie Z i stosunek do pracy

Pokolenie Z i stosunek do pracyTVN24

Blisko połowa ankietowanych z Pokolenia Z uważa, że osoby w ich wieku są niesprawiedliwie oceniane w miejscu pracy, często przez pryzmat stereotypów – wynika z badania ARC Rynek i Opinia "Pokolenie Z w pracy" dla serwisu Pracuj.pl. – Stereotypy o ich zmienności czy niedojrzałości zawodowej mogą ograniczać ich możliwości rozwoju i awansu – uważa Alina Michałek, ekspertka ds. rekrutacji w Pracuj.pl. Tymczasem ponad 60 proc. "zetek" wierzy, że w ciągu najbliższych lat znajdzie pracę świetnie dopasowaną do swoich oczekiwań.

Wśród Pokolenia Z, które zwykle jest obecnie na początku swojej drogi zawodowej, aż 62 proc. wierzy, że w ciągu najbliższych lat znajdzie pracę świetnie dopasowaną do swoich oczekiwań – wynika z badania „Pokolenie Z w pracy” przeprowadzonego w marcu tego roku przez ARC Rynek i Opinia na zlecenie serwisu Pracuj.pl.

Jednocześnie 58 proc. przedstawicieli najmłodszej badanej grupy osób aktywnych zawodowo spodziewa się, że w swojej karierze zmieni pracę co najmniej kilka razy.

– W kontekście dynamicznych zmian na rynku pracy młode pokolenia staną przed wyzwaniami, które znacząco różnią się od tych, z którymi mierzyły się poprzednie generacje. Nie będziemy już obserwować tendencji do spędzania całej kariery zawodowej w jednej firmie czy nawet branży – ocenia Kalina Walento-Furmańska, ekspertka ds. rekrutacji w Pracuj.pl.

Pokolenie Z to osoby urodzone w latach 1996-2015.

Pokolenie Z o swojej przyszłości zawodowej

Ponadto z badania wynika, że 53 proc. przebadanych osób z Pokolenia Z wierzy, iż w swojej karierze zawodowej będzie wykonywać kilka różnych zawodów. „Co ciekawe, w starszej badanej grupie (25-34 lata) takie samo zdanie ma istotnie mniej, bo 44 proc. badanych. Ponadto ponad połowa najmłodszych pracowników (51 proc.) jasno wskazuje: nie chcę spędzić całej kariery w jednym miejscu pracy” – czytamy w raporcie z badania.

– Współcześni pracownicy, szczególnie młodzi ludzie, będą częściej zmieniać nie tylko miejsca pracy, ale i sektory działalności, co jest odpowiedzią na szybko ewoluujące technologie i potrzeby rynku. W odpowiedzi na te zmiany kluczowe stanie się ciągłe kształcenie, reskilling i upskilling. Firmy, które zainwestują w rozwój kompetencji swoich pracowników, zyskają przewagę, tworząc zmotywowane i elastyczne zespoły. Dla pracowników elastyczność i gotowość do nauki stają się kluczowe dla rozwoju i zabezpieczenia swojej przyszłości zawodowej – dodaje Kalina Walento-Furmańska.

Jednak, co ciekawe, 47 proc. spośród badanych w wieku od 18 do 34 lat wskazuje, że nie szuka pracy marzeń i jest gotowe na kompromisy podczas rozwoju kariery zawodowej. „Ten odsetek bardzo podobnie kształtuje się w każdej z badanych grup (18-24 lata i 25-34 lata). To podejście świadczy o rozsądnym nastawieniu młodych ludzi do rynku pracy, którzy zdają sobie sprawę z konieczności dostosowania oczekiwań do zmieniających się warunków i możliwości” – komentują autorzy raportu.

"Zetki" chcą mieć czas na swoje pasje

Jednocześnie prawie 3/4 osób z pokolenia Z (73 proc.) w swojej karierze zawodowej nie chce podążać drogą swoich rodziców. „Zwracają w karierze uwagę na inne kwestie niż pokolenia ich rodziców. Ten wynik podkreśla istotną zmianę w wartościach zawodowych między generacjami, co może obejmować większy nacisk na elastyczność, równowagę między życiem prywatnym a zawodowym, a także możliwości rozwoju osobistego i zawodowego” – czytamy w raporcie.

Autorzy raportu dodają, że „dziś aż 66 proc. młodych respondentów chce, by praca nie była całym ich życiem i by mieli czas na swoje pasje”.

Pokolenie Z musi mierzyć się z dotkliwymi stereotypami

Z badania wynikła również „alarmująca tendencja”. „Niemal połowa (48 proc.) badanych wskazuje, że osoby z ich pokolenia są niesprawiedliwie oceniane w miejscu pracy, często przez pryzmat stereotypów. Ten odsetek wynosi nieco więcej (53 proc.) w grupie wiekowej 18-24 lata, niż wśród badanych w wieku 25-23 lata (46 proc.), choć pozostaje wysoki dla wszystkich badanych” – zaznaczono.

– Młodzi pracownicy na rynku pracy często napotykają na stereotypy dotyczące ich pokolenia, co może prowadzić do niesprawiedliwości i niedoceniania ich potencjału. Stereotypy o ich zmienności czy niedojrzałości zawodowej mogą ograniczać ich możliwości rozwoju i awansu – ocenia Alina Michałek, ekspertka ds. rekrutacji w Pracuj.pl.

Dodaje, że młodzi ludzie wnoszą do środowisk pracy świeże perspektywy, nowoczesne umiejętności technologiczne i zdolność do szybkiego adaptowania się do zmieniających się warunków.

– Pracodawcy powinni to dostrzegać i dążyć do stworzenia środowiska, które jest wolne od uprzedzeń i promuje równość szans, doceniając unikalny wkład, jaki młodzi pracownicy mogą wnieść do ich organizacji oraz tworząc przestrzeń na międzypokoleniowy dialog, wymianę doświadczeń i współpracę – podkreśla Alina Michałek.

Badanie „Pokolenie Z w pracy” zostało przeprowadzone w marcu 2024 roku przez ARC Rynek i Opinia na zlecenie serwisu Pracuj.pl. Pomiar metodą CAWI wykonano na próbie 721 Polaków w wieku 18–34 lata. Struktura próby była kontrolowana, biorąc pod uwagę płeć, wiek i wielkość miejscowości zamieszkania odpowiadających.

Источник

No votes yet.
Please wait...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *