Polska lodową potęgą. Spadły długi producentów napojów oraz lodów

Zaległe zobowiązania producentów napojów oraz branży lodziarskiej spadły o odpowiednio 29 proc. i ponad 17 proc. rdr – poinformował w raporcie BIG InfoMonitor. Zaległe długi producentów napojów to obecnie nieco ponad 21 mln zł, a branży lodziarskiej – prawie 4,5 mln zł.

Polska lodową potęgą. Spadły długi producentów napojów oraz lodów
fot. Annie Spratt / / Unsplash

BIG InfoMonitor, powołując się na dane UN Comtrade, zwrócił uwagę, że produkcja lodów w Polsce w ostatnich latach regularnie rośnie. W poprzednim sezonie (od maja 2022 r. do kwietnia 2023 r.) sprzedaż rdr wzrosła o 15 proc., a jej wartość wyniosła 3,75 mld zł. "Za zmianę odpowiedzialny był jednak wzrost cen. Wolumen sprzedaży pozostał bowiem na podobnym poziomie" – zauważono.

Według UN Comtrade w ubiegłym roku Polska z udziałem 8,84 proc. zajęła 4. miejsce w światowym eksporcie lodów. "Wyprzedziliśmy tym samym uchodzące za kolebkę europejskich lodów Włochy (8,78 proc.) oraz Hiszpanię (8,23 proc.)" – zaznaczono.

ReklamaZobacz takżePolecamy: Konto Firmowe Online w Santander Banku Polska: bezwarunkowe 0 zł za otwarcie i prowadzenie, z bonusami nawet do 3000 zł

W raporcie zwrócono uwagę, że ubiegły rok był dla polskich producentów rekordowy pod względem eksportu. "W porównaniu z 2022 r. odnotowaliśmy skokowy wzrost o ponad 51 proc. O 20,6 proc. rdr zwiększyła się też nominalna wartość polskiego eksportu lodów, która wyniosła 345 mln euro" – podkreślono.

W analizie wskazano, że 81,18 proc. eksportowanych lodów z Polski trafia do Europy (głównie do Niemiec, Francji i Wielkiej Brytanii). Pozostała część wysyłana jest m.in. do USA, Australii, Kolumbii oraz na egzotyczne rynki takie jak Gambia, Libia czy Singapur.

Jeśli chodzi o spożycie, to wyjaśniono, że najwięcej lodów w Europie jest spożywanych przez Finów (14,3 litra na głowę rocznie). Jeśli chodzi o świat, to przoduje Nowa Zelandia (28,5 litra na osobę rocznie). Z kolei przecięty Polak rocznie zjada 5,7 litra lodów.

BIG InfoMonitor poinformował, że zaległe zadłużenie producentów lodów zmalało z 5,4 mln zł w maju 2023 do 4,5 mln zł w br. (ponad 17 proc.). Dodano, że zgodnie z ostatnimi danymi każdy z nierzetelnych dłużników wśród producentów lodów ma do oddania średnio nieco ponad 73 tys. zł.

Biuro podało, że także producenci napojów bezalkoholowych i wód mineralnych nie mogą narzekać na swoją sytuację w minionym roku, ponieważ nieopłacone w terminie zobowiązania tej branży skurczyły się rdr o 29 proc. i na koniec maja 2024 r. wynosiły nieco ponad 21 mln zł.

"Są one jednak udziałem aż 9 proc. producentów, z których każdy zalega na średnio 287 tys. zł. Zauważyć trzeba, że dopiero ostatnie miesiące przyniosły poprawę koniunktury w branży napojów. Wcześniej, przez 3 lata widoczny był nieznaczny, ale stały wzrost zaległych zobowiązań" – wyjaśnił cytowany w informacji prezes BIG InfoMonitor Sławomir Grzelczak.

Grzelczak dodał, że do głównych powodów wskazywanych przez producentów zaliczały się problemy z zakupem dwutlenku węgla, który jest niezbędny do wytwarzania napojów gazowanych oraz wprowadzone w ostatnich latach podatki od cukru i plastiku, a także wzrost kosztów energii i pracy.

W raporcie przekazano, powołując się na dane NielsenIQ, że rynek napojów bezalkoholowych w Polsce rośnie i w sezonie 2023 przekroczył 25 mld zł. "Blisko 1/3 stanowią napoje gazowane, nieco mniej, bo 27,7 proc. woda mineralna, a niespełna 20 proc. soki i nektary. Zaliczane do tego segmentu energetyki i izotoniki stanowiły w 2023 r. 16,7 proc. rynku, choć zwrócono uwagę, że tegoroczna zmiana przepisów i ograniczenie ich sprzedaży, może mocno wpłynąć na ten wynik.

BIG InfoMonitor dodał, że według analityków przychody na rynku napojów bezalkoholowych w Polsce wzrosną do 2028 r. o 4,75 proc. Jednocześnie przewidywany wolumen napojów bezalkoholowych także będzie rósł, ale wolniej. Osiągnie w przyszłym roku 9,7 miliarda litrów, czyli wzrost o 1,7 proc.

BIG InfoMonitor to działające od 2004 r., wiodące biuro informacji gospodarczej, które gromadzi i udostępnia informacje o wiarygodności płatniczej uczestników rynku. Spółka prowadzi rejestr dłużników, do którego każdy przedsiębiorca oraz inne upoważnione do tego instytucje, mogą wpisać firmę i konsumenta, którzy zalegają z płatnościami i pobrać informacje o ich ewentualnym zadłużeniu. (PAP)

fos/ mick/

Źródło

No votes yet.
Please wait...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *