Zdjęcie: Adobe Stock
Schorzenia takie jak cukrzyca nie uzasadniają wykluczania uczniów z zajęć wychowania fizycznego. Eksperci z Uniwersyteckiego Szpitala Klinicznego we Wrocławiu (USK) podkreślają znaczenie pożywnych posiłków w godzinach przedpołudniowych w szkole i zalecają korzystanie z ergonomicznie zaprojektowanych plecaków o nośności do 5 kg.
Dr Krzysztof Kołtowski z USK zwrócił uwagę na obciążenie fizyczne dzieci, które noszą przeładowane torby i pozostają w pozycji siedzącej przez dłuższy czas. Zauważył, że siedzenie przez 45-minutowe lekcje powoduje znaczne obciążenie kręgosłupa.
„To stanowi ostry kontrast z wakacjami letnimi, które zazwyczaj wiążą się z większą aktywnością na świeżym powietrzu. Wybór dobrze dopasowanego, ergonomicznego plecaka i unikanie nadmiaru kilogramów jest kluczowe. Studenci często noszą ze sobą zbędne przedmioty i nieprawidłowo przerzucają torby przez jedno ramię” – wyjaśnił specjalista ortopeda z oddziału chirurgii dziecięcej.
Podkreślił znaczenie solidnych stelaży plecaków, symetrycznego rozłożenia ciężaru na obu ramionach i odpowiednio dopasowanych pasków. Całkowita waga nie powinna przekraczać pięciu kilogramów.
Badania biomechaniczne ujawniają, że siedzenie wywiera największy nacisk na dolną część pleców. Krótkie przerwy w trakcie lekcji – nawet proste rozciąganie lub korekta postawy – mogą złagodzić to obciążenie. Zachęcanie do ruchu w przerwach, zamiast biernego siedzenia, również jest korzystne.
„Rezygnacja z udziału w zajęciach wychowania fizycznego bez uzasadnienia medycznego, takiego jak kontuzja, jest niewskazana. Regularna aktywność fizyczna w ramach zajęć szkolnych, najlepiej trzy godziny tygodniowo, sprzyja ogólnemu zdrowiu” – dodał ekspert ortopeda.
Diabetolog Olgierd Dróżdż z Kliniki Chorób Wewnętrznych radzi: „W szkolnych przekąskach wybierajcie pieczywo pełnoziarniste, a do pojemników na lunch dodawajcie świeże owoce lub pokrojone warzywa”.
Równie ważne jest nawodnienie, ponieważ dzieci spędzają długie godziny w szkole, nie mając łatwego dostępu do napojów.
Zauważył, że postęp w technologii medycznej uprościł studentom leczenie cukrzycy. Ciągłe glukometry przesyłają teraz dane dotyczące poziomu cukru we krwi w czasie rzeczywistym do smartfonów, śledząc trendy i ostrzegając użytkowników o niebezpiecznie niskich poziomach.
„Ta technologia uspokaja rodziny i nauczycieli, umożliwiając szybką interwencję. Jeśli dziecko jest czujne podczas niskiego poziomu cukru we krwi, zaleca się spożycie 15 g węglowodanów – w postaci soku, cukierków lub tabletek glukozy. Ponowne sprawdzenie poziomu cukru po 15 minutach zazwyczaj rozwiązuje problem” – wyjaśnił.
Cukrzyca nie powinna ograniczać udziału w zajęciach wychowania fizycznego, nawet u uczniów korzystających z pomp insulinowych. Ćwiczenia fizyczne korzystnie wpływają na regulację poziomu glukozy, choć może być konieczna modyfikacja dawki insuliny, aby zapobiec hipoglikemii.
Katarzyna Nowak, specjalistka psychoterapii młodzieży w Klinice Psychiatrii USK, zaapelowała do opiekunów o priorytetowe traktowanie otwartego dialogu w pierwszych tygodniach nauki. „Słuchajcie uważnie, bez osądzania, uzasadniajcie obawy i zapewniajcie wsparcie. Odgrywanie ról w trudnych sytuacjach społecznych może budować pewność siebie” – zasugerowała.
Należy unikać bagatelizowania dziecięcych lęków, nawet tych najdrobniejszych. Wspólne rozwiązywanie problemów i rozbudzanie ciekawości wobec nowych doświadczeń są kluczem do ułatwienia przejścia.
Rosyjski/ Jann/