Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the gd-rating-system domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /home/gibnews/htdocs/gibnews.pl/wp-includes/functions.php on line 6121
Globalny rollercoaster niewypłacalności firm. W Polsce te branże mają największy problem - Gospodarka i Biznes News

Globalny rollercoaster niewypłacalności firm. W Polsce te branże mają największy problem

Liczba niewypłacalności przedsiębiorstw w 2024 roku wzrośnie o 11 proc., a w przyszłym roku o 2 proc. – wynika z Globalnego Raportu Niewypłacalności Allianz Trade. Niewypłacalność ma się ustabilizować dopiero w 2026 r.

Globalny rollercoaster niewypłacalności firm. W Polsce te branże mają największy problem
fot. Florida Chuck / / Shutterstock

Allianz Trade przewiduje, że w Stanach Zjednoczonych liczba niewypłacalności wzrośnie o 12 proc. w 2025 r., a następnie spadnie o 4 proc. w 2026 roku. W Niemczech wzrosną one o 4 proc., a następnie spadną o 4 proc. w 2026 roku. We Francji i Wielkiej Brytanii liczba niewypłacalności nieznacznie spadnie z bardzo wysokich poziomów (-6 proc. w 2025 r. dla obu krajów w porównaniu z odpowiednio -3 proc. i -4 proc. w 2026 r.), podczas gdy we Włoszech będzie nadal rosnąć (odpowiednio +4 proc. i +3 proc.). W Chinach niewypłacalność przedsiębiorstw zaczyna rosnąć ze stosunkowo niskich poziomów, odpowiednio o +5 proc. i +6 proc. w 2025 i 2026 roku.

Jak podano, od początku roku liczba niewypłacalności przedsiębiorstw wzrosła o 9 proc. W ujęciu globalnym wskaźnik niewypłacalności Allianz Trade w 2024 r. prawdopodobnie osiągnie 13 proc. powyżej średniej z lat 2016-2019, ale 11 proc. poniżej poziomu z czasów globalnego kryzysu finansowego.

ReklamaZobacz takżeProwadzisz firmę? Możesz odebrać nawet 3000 zł w bonusach za Konto Firmowe Online w Santander Banku Polska. Bezwarunkowe 0 zł za otwarcie i prowadzenie

"Ten globalny rollercoaster niewypłacalności przedsiębiorstw jest częściowo spowodowany wciąż stłumionym globalnym popytem, utrzymującą się niepewnością geopolityczną i nierównymi warunkami finansowania. Można to również wytłumaczyć "zaległościami" w zakresie niewypłacalności, ponieważ firmy nie są już chronione środkami wsparcia wprowadzonymi podczas pandemii i kryzysu energetycznego. Dlatego też kraje odpowiadające za ponad połowę globalnego PKB zostaną dotknięte dwucyfrowym wzrostem liczby niewypłacalności w 2024 r., a w dwu trzecich z nich ich liczba może przekroczyć w tym roku poziom sprzed pandemii. Budownictwo, handel detaliczny i usługi ucierpiały najbardziej, zarówno pod względem częstotliwości wsytępowania, jak i skali, dotkliwości problemu" – powiedziała, cytowana w komunikacie prasowym, Aylin Somersan Coqui, dyrektor generalna Allianz Trade.

Wskazano, że stopniowe łagodzenie polityki pieniężnej może przynieść przedsiębiorstwom pewną ulgę.

W Polsce 2024 rok jest piątym z rzędu rokiem wzrostu liczby niewypłacalności (+381 proc. w 2024 r. w porównaniu z 2019 r., najwięcej na świecie). W przyszłym roku spodziewany jest spadek o 11 proc. rdr.

"Wzrost niewypłacalności w Polsce nie jest równomierny: rośnie w największym stopniu w transporcie i budownictwie, spada w usługach – a mimo to nie branżowa koniunktura (lub jej brak) są najważniejszym czynnikiem tłumaczącym ich naturę" – powiedział Sławomir Bąk, członek zarządu Allianz Trade w Polsce.

"Najistotniejsze w skali całej polskiej gospodarki są niskie marże jako efekt współwystępowania czynników takich jak: wysokie koszty (pracy, energii), spowolnienie popytu, wysokie koszty finansowe, brak perspektyw na szybkie zmiany tych czynników na plus. To powszechna diagnoza, słuszna, ale… wyzwania stojące przed firmami w następstwie pandemii czy wojny, takie jak chociażby spowolnienie na największym rynku eksportowym polskich firm – w Niemczech czy spadek popytu na dobra trwałe są znane już od jakiegoś czasu. Chociaż 2 czy 3 lata to nie jest oczywiście długi okres czasu gdy myśli się o przeorientowaniu modelu działalności firmy, to zarządzający wielu firm nawet o tym nie pomyśleli. Lub pomyśleli, gdy było już za późno" – dodał.

Wskazał, że wyzwaniem dla zarządzających polskimi firmami nadal będzie wieloaspektowe, zmienne otoczenie biznesowe. 

pel/ gor/

Źródło

No votes yet.
Please wait...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *