Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the gd-rating-system domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /home/gibnews/htdocs/gibnews.pl/wp-includes/functions.php on line 6121
Minimalna temperatura w pracy. Kiedy możesz odmówić wykonania obowiązków? - Gospodarka i Biznes News

Minimalna temperatura w pracy. Kiedy możesz odmówić wykonania obowiązków?

Utrzymanie komfortowej temperatury w pomieszczeniach w miejscu pracy to obowiązek każdego pracodawcy. Jeżeli temperatura w zakładzie pracy nie jest zgodna z zasadami BHP, to wówczas pracownik może odmówić wykonywania obowiązków pracy. Jakie obowiązki ma pracodawca w trakcie zimy? Kiedy dokładnie pracownik może odmówić pracy, gdy jest za zimno?

Spadek temperatury. Kiedy można odmówić wykonania pracy? /Beata Zawrzel/REPORTER /East News Spadek temperatury. Kiedy można odmówić wykonania pracy? /Beata Zawrzel/REPORTER /East News

Spis treści:

  • 01 Jaka powinna być temperatura w miejscu pracy w trakcie zimy?
  • 02 Praca na zewnątrz zimą a obowiązki pracodawcy
  • 03 Kiedy pracownik może odmówić pracy z powodu niskiej temperatury?

Jaka powinna być temperatura w miejscu pracy w trakcie zimy?

Kwestie dotyczące temperatur w pracy reguluje rozporządzenie Ministerstwa Pracy i Polityki Socjalnej z 1997 r., zgodnie z którym pracodawca ma obowiązek zapewnić temperaturę odpowiednią do rodzaju wykonywanej pracy, ale nie niższą niż 14 stopni Celsjusza, chyba że względy technologiczne na to nie pozwalają (np. praca w chłodni).

W pomieszczeniach, w których wykonywana jest lekka praca fizyczna lub w pomieszczeniach biurowych temperatura nie może być natomiast niższa niż 18 stopni Celsjusza. W szatniach, łazienkach i innych pomieszczeniach gospodarczych z kolei temperatura nie może spaść poniżej 24 stopni Celsjusza.

Praca na zewnątrz zimą a obowiązki pracodawcy

W przypadku pracowników, którzy wykonują prace na otwartych przestrzeniach lub np. w chłodniach, pracodawca ma natomiast obowiązek zapewnić im odpowiednie warunki pracy zgodne z zasadami BHP. Przede wszystkim pracodawca musi zapewnić pracownikom miejsce, w którym mogą się ogrzać, które ochroni ich przed opadami atmosferycznymi, w którym będą mogli zmienić odzież i w którym będą znajdować się urządzenia do podgrzewania posiłków. W takim pomieszczeniu temperatura nie może spaść poniżej 16 stopni Celsjusza.

Ponadto pracodawca ma obowiązek zapewnić pracownikom odpowiednie posiłki i napoje w okresie zimowym, jeśli jest to niezbędne ze względów profilaktycznych. Jeżeli praca wykonywana jest w temperaturze poniżej 10 stopni Celsjusza, pracodawca musi zapewnić pracownikom gorące napoje w trakcie pracy.

Z kolei, gdy pracownicy wykonują prace na wolnym powietrzu w okresie zimowym związaną z wysiłkiem fizycznym “powodującym w ciągu zmiany roboczej efektywny wydatek energetyczny organizmu powyżej 1500 kcal u mężczyzn i 1000 kcal u kobiet”, to wtedy pracodawca ma obowiązek zapewnić im odpowiednie posiłki.

Poza tym pracownicy, którzy pracują w okresie zimowym na otwartych przestrzeniach lub w chłodniach, powinni mieć zapewnioną odpowiednią odzież ochronną oraz obuwie, dające ochronę przed niskimi temperaturami.

Kiedy pracownik może odmówić pracy z powodu niskiej temperatury?

Jeżeli pracodawca nie dba o odpowiednie warunki pracy w okresie zimowym, to pracownik ma prawo powstrzymać się od wykonywania swoich obowiązków, o czym powinien powiadomić pracodawcę. Jednocześnie w tym czasie pracownik zachowuje prawo do pełnego wynagrodzenia.

Wynika to jasno z Kodeksu pracy, który mówi o tym, że “W razie gdy warunki pracy nie odpowiadają przepisom bezpieczeństwa i higieny pracy i stwarzają bezpośrednie zagrożenie dla zdrowia lub życia pracownika albo gdy wykonywana przez niego praca grozi takim niebezpieczeństwem innym osobom, pracownik ma prawo powstrzymać się od wykonywania pracy, zawiadamiając o tym niezwłocznie przełożonego.”

Taką sytuację pracownik może także zgłosić do PIP-u, który obarczy pracodawcę konsekwencjami. Pracodawcy, który nie przestrzega zasad BHP, może bowiem grozić kara grzywny w wysokości od 1000 do 2000 zł. Jeżeli sprawa zostanie pokierowana do sądu, ponieważ pracodawca mimo zgłoszenia, nie poprawi warunków pracy, to wtedy może zostać obarczony odpowiedzialnością finansową w wysokości od 1000 do nawet 30 000 zł.

WB

Źródło

No votes yet.
Please wait...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *