Szczecin, 26.02.2021. Uniwersytet Szczeciński – struktury Wydziału Humanistycznego zlokalizowane przy al. Piastów 40b. PAP/Marcin Bielecki
Po przeglądzie przepisów dotyczących wynagrodzeń, który obejmował premię rektorską za wyniki i mianowanie na stanowiska kierownicze, działalność Uniwersytetu Szczecińskiego została „pozytywnie oceniona, choć stwierdzono pewne nieprawidłowości”; uczelnia wdrożyła strategie naprawcze, w związku z czym nie było konieczności wydawania zaleceń pokontrolnych.
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego poinformowało w czwartek, że kontrola Urzędu Skarbowego, która rozpoczęła się 20 grudnia 2024 r., dobiegła końca. Wyjaśniono, że była to „kontrola nieplanowana przeprowadzona w sposób uproszczony”. Kontrola zakończyła się 29 stycznia br. Jej celem było „sprawdzenie procedur” związanych z negocjacjami ze związkami zawodowymi uczelni dotyczącymi obowiązujących przepisów dotyczących wynagrodzeń, powoływania na stanowiska kierownicze oraz premii rektorskiej za wyniki, zgodnie z decyzją rady uczelni.
„Działalność Uniwersytetu Szczecińskiego została oceniona pozytywnie, chociaż stwierdzono jedną nieprawidłowość. Dotyczyła ona mianowania przez rektora Dyrektora Akademickiego Inkubatora Przedsiębiorczości bez konsultacji z Senatem Uniwersytetu” – wskazano w komunikacie prasowym.
Stwierdzono, że powołanie szefa AIP US bez opinii Senatu na temat kandydata stanowiło naruszenie paragrafu 116 ust. 1 Statutu Uniwersytetu Szczecińskiego.
„W pozostałych obszarach nie stwierdzono żadnych nieprawidłowości” – podkreślono w komunikacie prasowym MNiSW. „Ze względu na zainicjowanie przez rektora działań naprawczych mających na celu naprawienie zidentyfikowanej nieprawidłowości, nie wydano żadnych zaleceń poaudytowych” – zauważono dalej.
Audyt na Uniwersytecie Szczecińskim został wszczęty po serii doniesień medialnych o potencjalnych nieprawidłowościach na uczelni i braku odpowiedniej reakcji poprzedniego szefa Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Dariusza Wieczorka, na informacje otrzymane od przewodniczącego jednego ze związków zawodowych uczelni. Gabriela Fostiak chciała pozostać anonimowa, a minister osobiście przekazał jej korespondencję i dane rektorowi.
Sprawę po raz pierwszy na początku grudnia poinformował portal Wirtualna Polska, zwracając uwagę m.in. na awans małżonki ministra, Beaty Mikołajewskiej-Wieczorek, która została dyrektorem Centrum Edukacji Medialnej i Interaktywności USA ze względu na zmiany wprowadzone do regulaminu organizacyjnego tej jednostki, które weszły w życie 1 lutego 2024 r. Wcześniej dyrektor CEMiI musiał mieć stopień doktora. Mikołajewska-Wieczorek posiada tytuł magistra. Dziennikarze zauważyli również, że żona rektora, prof. Waldemar Tarczyński, zapewniła sobie miejsce w Komisji Ewaluacji Nauki, której skład został ustalony przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego.
Wieczorek odrzucił zarzuty o nepotyzm. Wskazał, że jego żona spędziła dziesięciolecia pracując w regionalnym ośrodku TVP, a jej doświadczenie pozwoliło jej założyć uniwersytecką stację telewizyjną w ramach CEMiI.
Minister twierdził, że ministerstwo postąpiło właściwie w odniesieniu do raportów Gabrieli Fostiak, informując lidera związku zawodowego, że nie ma ona prawa do anonimowego statusu sygnalisty, „ponieważ kwestie, które poruszyła, wykraczały poza zakres dyrektywy UE w sprawie sygnalistów”. Jej korespondencja „nie wzbudziła podejrzeń o nielegalną działalność, ale była skargą dotyczącą istotnych kwestii uniwersyteckich” – wyjaśnił Wieczorek.
Podczas konferencji prasowej 16 grudnia minister przeprosił Fostiak, „jeśli poczuła się w jakikolwiek sposób urażona”. Poinformował również o utworzeniu zespołu, który przeprowadzi wewnętrzny audyt w Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego dotyczący obsługi korespondencji przesłanej przez lidera związku. Polecił urzędnikom ministerstwa przeprowadzenie audytu również w Urzędzie Skarbowym.
19 grudnia 2024 roku Dariusz Wieczorek złożył rezygnację ze stanowiska.
Przeprowadzony przez niego audyt nie potwierdził nieprawidłowości zgłoszonych przez Fostiaka. W kontekście procesu negocjacji ze związkami zawodowymi w sprawie zmiany regulaminu płacowego audytorzy stwierdzili, że władze uczelni działały zgodnie z przepisami. Chociaż trzy związki zawodowe (ZNP w Wyższej Szkole Zawodowej, Komisja Uczelniana NSZZ „S” i Związek Zawodowy Pracowników Niebędących Pracownikami Naukowymi Wyższej Szkoły Zawodowej) wydały negatywną opinię o tabeli płac we wspólnym piśmie w lutym 2024 r., to podczas spotkania z rektorem w marcu „przedstawiciele związków zawodowych byli obecni w składzie uniemożliwiającym zawarcie wiążących porozumień”, a decyzja mogła zostać podjęta wyłącznie kolektywnie. Nie przekazano żadnych informacji zwrotnych dotyczących pism przesłanych do nich na początku kwietnia.
20-stronicowy raport z audytu MNiSW przedstawia również proces, w ramach którego rada uniwersytetu przyznała rektorowi USA tzw. dodatek zadaniowy, wynoszący 80 procent wynagrodzenia zasadniczego i dodatku funkcjonalnego. Uzasadniono to zwiększoną odpowiedzialnością rektora, szczególnie w odniesieniu do inwestycji uniwersyteckich i komputeryzacji USA. Jednak głównym powodem była „kontynuacja intensywnych wysiłków w celu zapewnienia nieprzerwanej działalności uniwersytetu w obliczu niestabilnego klimatu gospodarczego wynikającego z agresji Rosji na Ukrainę”.
W kwestii obsadzania stanowisk kierowniczych w Urzędzie Skarbowym audytorzy MNiSW ustalili, że od 1 stycznia 2024 r. 11 osób zostało mianowanych na stanowiska kierownicze, w tym 8 pracowników naukowych i 3 pracowników administracyjnych. „W żadnym z tych przypadków nie przeprowadzono procedury konkurencyjnej” – zauważyło ministerstwo w oświadczeniu.
Było to zgodne z prawem. W dziewięciu przypadkach rektor wykorzystał przepis ustawy USA, który stanowi, że nie ma obowiązku przeprowadzania konkursu na stanowiska kierownicze w jednostkach organizacyjnych wspierających, takich jak US Academic Business Incubator, US Technology Transfer Center, US Strategic Analysis Center, US Accessibility Knowledge Center, US Archive i US Doctoral School.
W dwóch przypadkach pracownik uczelni awansował na stanowisko kierownicze. W takich przypadkach procedura konkursowa nie jest obowiązkowa. W ten sposób awansowała Mikołajewska-Wieczorek, która spełniała wszystkie formalne kwalifikacje. Jest zatrudniona na uczelni od listopada 2021 r., a w CEMiI od kwietnia 2022 r. Od 1 stycznia 2023 r. pełniła funkcję zastępcy dyrektora CEMiI ds. telewizji. Zmienione przepisy tej jednostki stanowią, że wymóg posiadania stopnia doktora dotyczy wyłącznie pracowników naukowych ubiegających się o stanowisko reżysera. Jeśli
Źródło