Czy luksusowe marki stały się nadmiernie drogie? Rosnące koszty wpłynęły na marki premium, które przekroczyły próg uważany za nie do przyjęcia przez wielu konsumentów. W rezultacie producenci stracili kluczowy segment swojej klienteli. Teraz starają się odzyskać ich uwagę.
Straty w sektorze dóbr luksusowych w 2024 r.
Wygląda na to, że rok 2024 nie był korzystny dla sektora dóbr luksusowych. Jak zauważył Aaron Cheris z Bain & Company w wywiadzie dla CNN, 20-procentowy wzrost cen od 2021 r. spowodował, że marki premium straciły około 50 milionów klientów w ciągu zaledwie trzech lat. Sytuacja ta zmusiła producentów do podjęcia zdecydowanych działań. Jedną ze znaczących zmian jest zaangażowanie tak zwanych aspirujących konsumentów dóbr luksusowych . Termin ten odnosi się do osób, które kupują co najmniej jeden przedmiot premium rocznie, wydając na modę od 3000 do 10 000 dolarów.
Cheris uważa, że marki luksusowe posunęły się za daleko ze swoją ekskluzywnością i podwyżkami cen, które i tak były już znaczne.
„Nie można posuwać się do takich skrajności, żeby zniechęcić do siebie klientów” – stwierdziła Cheris, jak podaje CNN.
Marki luksusowe dostrzegają potencjał w aspirujących klientach
Konsumenci o niższym dochodzie rozporządzalnym zostali dotknięci inflacją, co skłoniło ich do zmiany nawyków zakupowych, takich jak ograniczenie zakupów luksusowych. Zbliżające się zagrożenie potencjalną utratą pracy dodatkowo zachęciło tych klientów do oszczędzania funduszy, które zazwyczaj przeznaczaliby na modę. Niemniej jednak nadal stanowią znaczną część rynku premium, głównie ze względu na roczne wydatki w wysokości 274 miliardów dolarów .
W rezultacie marki są atrakcyjne dla aspirujących konsumentów dóbr luksusowych, oferując im bardziej przystępne cenowo produkty , które odpowiadają ich preferencjom finansowym. Obejmują one produkty w cenie od 400 do 1000 dolarów, w tym wyroby skórzane i paski, okulary i perfumy .
Joëlle Grunberg z McKinsey sugeruje, że marki luksusowe powinny skupić się na dwóch kategoriach aspirujących nabywców . Pierwsza kategoria to konsumenci, którzy często poszukują tańszych produktów, nawet jeśli nigdy nie zainwestowaliby w torebkę za 5000 dolarów. Druga kategoria obejmuje młodych profesjonalistów, którzy wraz ze wzrostem swoich możliwości finansowych będą utrzymywać lojalność wobec marki.
Przeczytaj także: Dane sprzedażowe Hermès nie pozostawiają wątpliwości
Polscy konsumenci preferują luksusowe towary z drugiej ręki
Według raportu Vinted, o którym mówiliśmy wcześniej, luksusowe marki radzą sobie w Polsce całkiem nieźle, szczególnie na rynku wtórnym . Wśród polskich konsumentów powszechne są używane przedmioty marek takich jak Gucci, Louis Vuitton i Max Mara. Ten trend wskazuje, że nadal istnieje popyt na luksus, choć w innym formacie. Obecnie nacisk na oszczędności kosztów i zrównoważony rozwój jest znaczący. W rezultacie nadanie drugiego życia cennym przedmiotom może stać się coraz bardziej popularne w nadchodzących latach.