Gwałtowny spadek zamówień na niemieckie samochody to zła wiadomość dla polskiej gospodarki.

Pomimo prognoz ekonomistów dotyczących wzrostu, rzeczywistość okazała się niewystarczająca, ponieważ europejska potęga gospodarcza stanęła w obliczu kryzysu. Zamówienia w niemieckim przemyśle spadły w czerwcu o 1%, a kluczowy sektor wytwórczy znalazł się pod presją. Przemysł motoryzacyjny stoi w obliczu narastających wyzwań, które mogą wywołać efekt domina w polskich łańcuchach dostaw poprzez spadek popytu i redukcję zatrudnienia.

Malejące zamówienia na motoryzację w Niemczech zagrażają polskim zakładom produkcyjnym
Spadający popyt na niemieckie pojazdy może zakłócić działalność polskich zakładów produkcyjnych | Zdjęcie: K-FK / Shutterstock
  • Niemiecki sektor przemysłowy odnotował w czerwcu 2025 r. miesięczny spadek zamówień o 1%, co przeczy oczekiwaniom ożywienia gospodarczego
  • Roczne porównania wykazują niewielki wzrost o 0,6%, jednak wolumeny pozostają o 13,1% niższe niż w czerwcu 2021 r.
  • Zamówienia zagraniczne wzrosły o 7,4% w ujęciu rok do roku, ale spadły o prawie 3% miesięcznie
  • Największe spadki odnotowano w sektorach motoryzacyjnym, produkcji pojazdów alternatywnych i wyrobów metalowych
  • Odkryj dodatkowe informacje biznesowe na Businessinsider.com.pl

Wstępne raporty Destatis wskazują na spadek zamówień o 1,0% po uwzględnieniu inflacji w czerwcu 2025 r., po uwzględnieniu korekt sezonowych, co wyraźnie kontrastuje z prognozowanym przez analityków wzrostem na poziomie 1,2%. To kolejny miesiąc z ujemnymi wynikami, kontynuujący majowy spadek o 0,8%.

Miesięczne wahania zamówień przemysłowych w Niemczech
Trendy w niemieckim porządku przemysłowym – analiza miesięczna | Investing.com / Investing.com

Wyniki są wypaczane przez duże kontrakty przemysłowe — pomijając je, zamówienia wzrosły o 0,5% miesięcznie.

Dane Destatis pokazują, że zamówienia w czerwcu spadły o 13,1% w porównaniu z poziomami z 2021 roku, pomimo niewielkiego wzrostu o 0,6% w ujęciu rocznym. Popyt międzynarodowy wzrósł o 7,4% w ujęciu rocznym , ale spadł o 3% w porównaniu z majem.

Porównania trzymiesięczne pokazują, że zamówienia w drugim kwartale 2025 r. przekroczyły pierwszy kwartał o 3,1%, choć bez dużych kontraktów wzrost spadł do 0,1%. Analitycy zauważają, że kwietniowy wzrost odzwierciedlał wyprzedzające zakupy przed wprowadzeniem nowych ceł w USA.

Skorygowane dane za maj wykazują spadek o 0,8% (poprawa z -1,4%) z powodu opóźnionego zgłoszenia znacznej liczby zamówień na pojazdy inne niż motoryzacja .

Wyzwania nękające niemiecki sektor motoryzacyjny

Spadek produkcji w czerwcu wynikał przede wszystkim ze miesięcznego spadku o 23,1% zamówień na transport inny niż motoryzacja (samoloty, marynarka wojenna, sprzęt kolejowy).

Polscy dostawcy stoją pod szczególną presją, ponieważ zamówienia na motoryzację spadły o 7,6% miesięcznie, a produkcja wyrobów metalowych spadła o 12,9%. Produkcja urządzeń elektrycznych odnotowała wzrost na poziomie 23,5%.

Analiza sektorowa ujawniła, że zamówienia na dobra inwestycyjne spadły o 5,3%, podczas gdy zamówienia na dobra konsumpcyjne i pośrednie wzrosły odpowiednio o 0,5% i 6,1%.

Zamówienia międzynarodowe spadły o 3,0% miesięcznie, przy czym transakcje w strefie euro wzrosły o 5,2% w porównaniu ze spadkiem o 7,8% w krajach spoza strefy euro. Zamówienia krajowe wzrosły o 2,2%, częściowo rekompensując osłabienie zewnętrzne.

Sprzedaż przemysłowa wykazuje nieśmiały wzrost

Wstępne dane wskazują na miesięczny wzrost sprzedaży o 0,9% w czerwcu 2025 r. po uwzględnieniu sezonowości, pomimo rocznego spadku o 1,2%. Zrewidowane dane za maj wskazują na miesięczny spadek o 1,8% (z początkowego -1,9%).

Dziękujemy za lekturę. Bądź na bieżąco z naszymi najnowszymi aktualizacjami w Google News.

Źródło

No votes yet.
Please wait...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *