Mothernet , nowy indonezyjski film fabularny w reżyserii Ho Wi Dinga, zgłębia temat żałoby w świecie, w którym sztuczna inteligencja potrafi przywrócić bliskie osoby do życia z niesamowitą dokładnością.
Film, którego światowa premiera odbyła się na niedawno zakończonym Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Busan, rozgrywa się kilka lat w przyszłości, ale wiele prezentowanych technologii wydaje się być tuż za rogiem – jeśli nie już tutaj. (Tak zwane „boty żałoby” są powszechnie dostępne).
W rzeczywistości, według urodzonego w Malezji i mieszkającego na Tajwanie Ho ( Terroryści, Miasta rzeczy ostatnich ), akcja filmu miała się pierwotnie rozgrywać w 2040 roku. Jednak zespół produkcyjny dostosował oś czasu do niedalekiej przyszłości, gdyż rzeczywistość szybko dogoniła ich scenariusz science fiction.
„Nagle kręcimy i zastanawiamy się: »Czy to niedaleka przyszłość, czy już teraz?«” – powiedział Ho w wywiadzie dla UPI z obsadą i ekipą filmu w Busan. „Myśleliśmy, że robimy science fiction, ale teraz ludzie myślą, że po prostu podążamy za trendem sztucznej inteligencji”.
W serialu Mothernet 16-letni Rama (Ali Fikry) zmaga się z nagłą utratą matki, granej przez indonezyjską supergwiazdę Dian Sastrowardoyo (serial Netflixa Cigarette Girl ). Nowoczesna sztuczna inteligencja, będąca awatarem matki, znana jako I-Bu („ibu” to matka po indonezyjsku), oferuje ukojenie zarówno synowi, jak i ojcu (Ringgo Agus Rahman) – dopóki Rama nie staje się niebezpiecznie zależna.
Zamiast uporać się ze swoją żałobą, Rama powierza coraz większą część swojego dobrego samopoczucia radom i wsparciu swojej cyfrowej „matki”, która mówi mu to, co chce, a nie czego potrzebuje usłyszeć.
Technologia ta wkrótce pogłębia konflikt z ojcem, który zmaga się z własnym żalem i nową rolą samotnego rodzica.
Choć Ho powoływał się na film Spike'a Jonesa Her jako wzór naturalistycznego sposobu, w jaki sztuczna inteligencja wplata się w życie bohaterów, reżyser przyznał, że inspirację do zbadania relacji ojciec-syn czerpał także z nietypowego źródła: filmu Kramer kontra Kramer z 1979 r., nagrodzonego Oscarem, opowiadającego o skutkach rozwodu.
„Cały projekt nie dotyczy tylko sztucznej inteligencji czy science fiction, ale dynamiki rodziny” – powiedział. „Film opowiada o tym, jak sobie ze sobą radzą, o tym, jak właściwie się nie komunikują”.
Mothernet to spółka zależna indonezyjskiej firmy producenckiej BASE Entertainment, która przeniosła popularny serial Cigarette Girl na platformę Netflix.
Indonezja, czwarty pod względem wielkości kraj na świecie, z populacją liczącą 285 milionów, zaczyna wyłaniać się jako potęga w branży filmowej, z silnym rynkiem krajowym i skromną, ale rosnącą obecnością na platformach streamingowych i w cyklu festiwali.
Choć Mothernet opiera się na odniesieniach kulturowych charakterystycznych dla Indonezji, ekipa produkcyjna stwierdziła, że ma nadzieję, iż film trafi do widzów na całym świecie.
„W gruncie rzeczy chodzi o rodzinę próbującą nawiązać kontakt” – powiedziała producentka Tanya Yuson. „To opowieść o stracie, o żałobie – o wszystkim, co jest bardzo bliskie, niezależnie od tego, skąd pochodzisz”.
Wschodząca gwiazda Ail Fikry, grająca Ramę, zgodziła się, że to ludzki pierwiastek kryjący się za sztuczną inteligencją ostatecznie definiuje Mothernet .
„Film opowiada o rodzinie i wspomnieniach” – powiedział. „O tym, jak technologia może zmienić sposób postrzegania wspomnień. Myślę, że w gruncie rzeczy chodzi o dziecko, które pragnie swojej mamy, i myślę, że każdy może się z tym utożsamić”.
Mothernet jest produkowany przez BASE Entertainment, we współpracy z Beacon Film Dian Sastrowardoyo i singapurską firmą Refinery Media.