Manufaktura zlokalizowana w Łodzi została uhonorowana jako jeden z piętnastu najbardziej znaczących projektów komercyjnych ostatnich trzech dekad w prestiżowym notowaniu MAPIC Most Influential Retail Property Project of the Past 30 Years. Jest to jedyny obiekt z Polski w tym elitarnym spisie, w którym można odnaleźć takie perły jak Dubai Mall czy Westfield London. To odznaczenie udowadnia, iż rodzime realizacje potrafią inspirować globalną sferę handlu detalicznego.
Polecane wideopodkasty:
W artykule dowiesz się m.in.:
- dlaczego zestawienie MAPIC ma tak duże znaczenie,
- w jaki sposób poprzemysłowy obszar stał się modelem do naśladowania w kwestii rewitalizacji,
- w jakim towarzystwie znalazła się polska inwestycja,
- fakty i dane liczbowe, które tworzą mit Manufaktury.
Polskie centrum zakupowe w rankingu MAPIC
Najnowsza odsłona rankingu została ogłoszona z okazji 30-lecia targów MAPIC, jednego z kluczowych wydarzeń światowego rynku nieruchomości komercyjnych. Eksperci wybrali projekty, które zdefiniowały współczesny handel – nie tylko jako przestrzeń zakupów, ale jako miejsca życia społecznego i kulturalnego miasta.
Wśród nagrodzonych znalazła się Manufaktura w Łodzi, oceniona jako wzorcowy przykład odnowy obszaru poprzemysłowego.
– „To niezwykłe wyróżnienie. Ukazuje, że wizja śmiałego łączenia historii i nowoczesności potrafi inspirować także poza granicami naszego kraju” – oznajmia Anna Wiśniewska, dyrektor działu marketingu Manufaktury.
Od fabryki Poznańskiego do symbolu współczesnej Łodzi
Historia Manufaktury sięga XIX wieku, kiedy to na tym obszarze funkcjonowało imperium włókiennicze Izraela Poznańskiego – jednego z najbogatszych fabrykantów Łodzi. Po wielu latach marazmu miejsce to przeszło spektakularną przemianę.
Na początku XXI wieku wystartował jeden z największych projektów restrukturyzacyjnych w Europie Środkowej. Zamiast rozbiórek zdecydowano się na zachowanie ceglanej architektury i wkomponowanie jej w nowoczesną tkankę miejską. W 2006 roku nastąpiło otwarcie nowoczesnego centrum handlu, kultury i rozrywki, które aktualnie zajmuje ponad 27 hektarów.
– „Od samego początku chcieliśmy stworzyć coś więcej niż tylko centrum handlowe. Manufaktura miała być miejscem spotkań i bodźcem do działania” – dodaje Wiśniewska.
Przeczytaj również: H&M i C&A nagle zamykają swoje sklepy przy Marszałkowskiej. Co powstanie na ich miejscu?
Fakty, które tworzą legendę Manufaktury
- 20 milionów gości rocznie – tyle osób przyciąga ten kompleks.
- Ceglana architektura z XIX w. stała się jej znakiem rozpoznawczym.
- W 2015 r. Manufaktura otrzymała miano Najlepszego centrum handlowego Europy Środkowo-Wschodniej (ICSC).
- Była to jedna z największych inicjatyw rewitalizacyjnych w regionie.
- Plac Manufaktury pełni obecnie rolę miejskiej sceny – odbywają się tutaj koncerty, prezentacje mody i wydarzenia artystyczne.
Przeczytaj również: Znane postacie z Wieczorynki świętują 80. urodziny. Łódź organizuje specjalną wystawę
Polski projekt w gronie najlepszych obiektów handlowych na świecie
Wyróżnienie MAPIC dowodzi, że polskie centra zakupowe mogą rywalizować z największymi realizacjami na świecie.
Manufaktura stała się nie tylko symbolem Łodzi, ale również odniesieniem dla urbanistów, architektów i inwestorów poszukujących innowacyjnych modeli rewitalizacji przestrzeni miejskich.
– „Manufaktura od dawna przyciąga nie tylko klientów, ale również ekspertów z branży. To projekt, który inspiruje kolejne inwestycje w Europie” – zaznacza dr Tomasz Jarosz, specjalista od rynku nieruchomości komercyjnych.
Dowiedz się więcej: Te centra handlowe wkrótce znikną z krajobrazu Warszawy
Zdjęcie główne: Forum
Magda Posełek
O AutorzeLatest Posts
Redaktor naczelna Fashion Biznes. Od ośmiu lat związana z portalem, gdzie tworzy i nadzoruje treści dotyczące mody, biznesu i nowych trendów w branży. Specjalizuje się w analizach rynku, wywiadach z kluczowymi postaciami sektora oraz w tematach związanych z rozwojem marek modowych w Polsce i na świecie.
- Kolejna marka modowa znika z rynku. Co kryje się za falą upadłości?paź 9, 2025
- Nowe centrum handlowe na Mokotowie. Budowa rusza, otwarcie w 2027 rokupaź 8, 2025
- Pracuj u boku Łukasza Jemioła. Projektant poszukuje nowego talentu!paź 7, 2025
- 4F nawiązało współpracę z gwiazdą siatkówki. Ich wspólna kolekcja trafi w gusta fanów streetwearupaź 6, 2025
- Marco Bicego świętuje 25 lat luksusu. Nowa kampania, która redefiniuje włoski kunsztpaź 6, 2025