Musixmatch ogłosił w środę zawarcie umów z trzema dużymi wydawcami muzycznymi w celu rozwijania analitycznych i niegeneratywnych usług opartych na sztucznej inteligencji, które będą generować strumienie przychodów.
Prywatna firma zajmująca się tekstami piosenek i danymi muzycznymi, założona w 2010 r. i mająca siedzibę w Bolonii we Włoszech, podpisała umowy próbne z Sony Music Publishing, Universal Music Publishing Group i Warner Chappell Music.
Musixmatch ma ponad 80 milionów aktywnych użytkowników, którzy przeszukują 12 milionów tekstów piosenek, w tym tłumaczenia w ponad 100 językach. Ceny abonamentów dla zwykłych użytkowników wahają się od 1,59 do 14,99 USD miesięcznie, a niezależni artyści mogą skorzystać z bezpłatnej usługi.
Firma już wcześniej opracowywała narzędzia AI, obejmujące m.in. tagowanie „takich rzeczy, jak nastrój, gatunek, tempo, instrumenty i struktura” – poinformowała firma na swojej stronie internetowej.
Musixmatch jest teraz pierwszą firmą, która współpracuje z dostawcami muzyki w zakresie „nowych, etycznych usług i źródeł dochodu, wykorzystując autoryzowane katalogi”.
Firma uzyska dostęp do katalogów ponad 15 milionów utworów muzycznych na potrzeby sztucznej inteligencji.
„Z niecierpliwością oczekujemy na współpracę z naszymi zaufanymi partnerami, która pozwoli nam wspólnie budować i dzielić się zupełnie nowymi źródłami dochodu” – powiedział w komunikacie prasowym założyciel i dyrektor generalny Musixmatch, Massimo Ciociola. „Mówiąc wprost: bez autorów piosenek nie ma przemysłu muzycznego. Te umowy zapewnią, że dzisiejsi i przyszli twórcy będą wynagradzani za swoją twórczość, nie tylko na dzisiejszym rynku, ale także w dynamicznym, napędzanym sztuczną inteligencją świecie, który szybko się rozwija”.
Firma nawiązała już współpracę z ponad 225 000 wydawców i prawie 3 milionami autorów piosenek na takich platformach jak Spotify, Apple Music, YouTube, Google, Amazon Music, iHeart Radio i Instagram
Musixmatch od ponad 15 lat utrzymuje relacje z wydawcami muzycznymi i właścicielami praw.
Dzięki nowemu rozwiązaniu profesjonaliści z branży muzycznej będą mogli łatwiej przeszukiwać katalogi.
Billboard zauważył, że użytkownicy mogą pytać o romantyczne piosenki lub o protesty z określonego okresu. Mogą też pytać o informacje takie jak: „Dlaczego piosenki o miłości tracą na popularności w ciągu ostatnich kilku dekad?” lub „Jakie marki konsumenckie były najczęściej wymieniane w tekstach piosenek w zeszłym roku?”.
Ciociola stwierdził, że „mogą śmiało tworzyć nowe usługi, które będą odpowiednio wynagradzać autorów piosenek, a jednocześnie zapewnią wartość wydawcom muzycznym i wszystkim, którzy dostrzegają moc piosenki w kształtowaniu kultury i nadawaniu sensu naszemu światu”.
Musixmatch może również opracować narzędzia AI do analizy finansowej i raportowania, które umożliwią śledzenie efektywności katalogu.
„Musixmatch umożliwił synchronizację tekstu wiersz po wierszu i obecnie jest pionierem w zakresie synchronizacji słowo po słowie, a nawet litera po literze, co ma na celu zwiększenie wizualnego wykorzystania muzyki przez dostawców usług” – poinformowała firma na swojej stronie internetowej.
Bazy tekstów piosenek posiadają również inne firmy, m.in. LyricFind, Genius, Shazam firmy Apple, SoundHound i Tunefind.