AI w biznesie. Orange Polska forsuje progres kobiet.

Nowe technologie nie tylko podnoszą wydajność firm, ale także upraszczają i demokratyzują dostęp do informacji oraz edukacji. Ich implementacja to okazja do zniwelowania nierówności na rynku pracy.

Bożena Leśniewska (w środku), wiceprezeska Orange Polska ds. Rynku Biznesowego podczas debaty na Europejskim Forum Nowych Idei
Bożena Leśniewska (w środku), wiceprezeska Orange Polska ds. Rynku Biznesowego podczas debaty na Europejskim Forum Nowych Idei

O inteligencji maszynowej rozmawia się często w aspekcie niebezpieczeństw. Ludzie boją się na przykład, że AI odbierze im źródło utrzymania. Z raportu „AI w finansach i bankowości oczami polskiego konsumenta” stworzonego na zlecenie Programu Analityczno-Badawczego Fundacji Warszawski Instytut Bankowości przez prof. Katarzynę Sekścińską z Uniwersytetu Warszawskiego, wynika, że 80 proc. Polaków woli osobę po drugiej stronie linii telefonicznej. Niemniej jednak doświadczenia i analizy Orange Polska pokazują, że w rzeczywistości użytkownicy radzą sobie z AI już teraz lepiej, niż deklarują. Ponad połowa interakcji z Orange przez komunikator internetowy kończy się pomyślnie dzięki botowi, bez konieczności transferu do konsultanta. Rozwiązania AI doceniane są m.in. za ich dostępność przez całą dobę, przez cały tydzień.

Większa efektywność

W równie znaczącym stopniu AI modyfikuje sposób działania oraz podnosi produktywność samej firmy i jej pracowników. Orange użytkuje m.in. własną nowatorską platformę dającą pracownikom dostęp do zaawansowanych modeli LLM (Large Language Models) — w zamkniętym, wewnętrznym otoczeniu. Umożliwia ona skoncentrowanie się na czynnościach wymagających pomysłowości, wspomaga higienę cyfrową pracy, ogranicza nadmiar informacji i pozwala na sprawniejsze ustalanie priorytetów.

Od kilku lat w Orange Polska funkcjonuje również system Mail Machine Learning (MML), który wspiera obsługę odbiorców biznesowych i przetwarza każdego miesiąca ponad 100 tys. wiadomości e-mail. MML pozwala m.in. porządkować i kategoryzować przychodzące wiadomości e-mail, identyfikując te, które nie wymagają pomocy doradcy.

W praktyce AI stała się powszednim wsparciem zespołów naukowo-badawczych i operacyjnych, redukując czas pracy nad dokumentami i ułatwiając współpracę w międzynarodowym środowisku.

Wdrażając narzędzia AI w działalności biznesowej warto jednak pamiętać o regułach odpowiedzialności i etyki. Zróżnicowanie zespołów pracujących nad rozwojem tych technologii, w tym obecność kobiet, ma podstawowe znaczenie dla zminimalizowania ryzyka powielania uprzedzeń i stereotypów, które mogą się pojawić w algorytmach.

Wyrównywanie szans

Nowe technologie to również potencjał do wyrównywania szans zawodowych. Według Eurostatu tzw. luka płacowa między kobietami i mężczyznami, czyli różnica w wysokości dochodów, wynosi obecnie ok. 12 proc. — o tyle przeciętne wynagrodzenie otrzymywane przez kobiety w Polsce jest mniejsze od średnich zarobków mężczyzn.

Debata o przywództwie kobiet na Europejskim Forum Nowych Idei
Debata o przywództwie kobiet na Europejskim Forum Nowych Idei

Powodów występowania luki jest wiele. Kobiety, częściej niż mężczyźni, są zatrudniane na przykład w sektorach słabiej opłacanych. Więcej kobiet pracuje również w niepełnym wymiarze godzin. Jak mówiła Bożena Leśniewska, wiceprezeska Orange Polska ds. Rynku Biznesowego podczas jednej z debat tegorocznego Europejskiego Forum Nowych Idei, dzięki nowym technologiom kobiety mają obecnie większe możliwości rozwoju niż kiedykolwiek wcześniej — niezależnie od lokalizacji czy od dotychczasowych ograniczeń.

— Wystarczy jedynie znaleźć trochę czasu, dysponować dostępem do internetu oraz mieć chęć i determinację w nabywaniu nowych kwalifikacji i innego spojrzenia na swoją własną przyszłość — zaznaczała.

— Nasza organizacja stwarza dla kobiet warunki rozwoju tak, by modyfikowały swoje profile. Wszyscy pracownicy przechodzą kursy z zakresu sztucznej inteligencji, danych, dostępu do danych, kształtują swoje profile na przyszłość, a następnie w ślad za tym podąża system edukacji wewnętrznej, zmiany kwalifikacji i podnoszenia kwalifikacji — mówiła Bożena Leśniewska.

Orange Polska aktywnie propaguje wśród swoich pracowników rozwiązania AI, narzędzia cyfrowe i rozwój w obszarze technologii. Dzięki temu każdy pracownik, niezależnie od płci, pozycji w firmie i stopnia zaawansowania technicznego, może wykorzystywać te możliwości, przyspieszając procesy i zwiększając innowacyjność.

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Wiadomościach Google. Materiał komercyjny na zlecenie marki Udostępnij artykuł Newsletter Bądź na bieżąco z informacjami ze świata biznesu i finansów Zapisz się

Źródło

No votes yet.
Please wait...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *