Rok 2025 przyniósł kilka istotnych zmian w podatkach i składkach. Dotyczą one między innymi kasowego PIT, składki zdrowotnej, podatku od nieruchomości czy VAT. Od marca wzrośnie natomiast akcyza na papierosy.
1. Kasowy PIT
Jedną z najważniejszych zmian, oczekiwanych przez przedsiębiorców, jest kasowy PIT, który wszedł w życie wraz z początkiem 2025 roku. Podatnicy, którzy skorzystają z tej możliwości, nie będą musieli płacić podatku w momencie wykonania usługi, dostawy towaru bądź wystawienia faktury.
„Kasowy PIT to możliwość płacenia podatku dochodowego przez przedsiębiorców dopiero w momencie otrzymania zapłaty od kontrahenta, a nie jak obecnie – w chwili wydania towaru lub wykonania usługi, nie później, niż w dniu wystawienia faktury” – wynika z wyjaśnień zamieszczonych na stronach rządowych.
Z metody kasowego rozliczenia PIT mogą skorzystać przedsiębiorcy prowadzący samodzielnie jednoosobową działalność gospodarczą:
- opodatkowaną według skali podatkowej, podatkiem liniowym, na zasadach IP BOX, ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych,
- jeżeli przychody z działalności w roku poprzedzającym rok podatkowy nie przekroczyły kwoty 1 000 000 zł,
- jeżeli nie prowadzą ksiąg rachunkowych,
- jeśli złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemne oświadczenia o wyborze metody kasowej.
Wybór kasowego PIT jest dobrowolny. To przedsiębiorca ocenia, czy ta metoda rozliczenia jest dla niego korzystna.
2. Obniżka składki zdrowotnej
Od 2025 roku obowiązuje pierwsza część zmian dotyczących opłacania składki zdrowotnej przez przedsiębiorców. Chodzi o:
- wyłączenie z podstawy oskładkowania przychodów i kosztów związanych ze sprzedażą środków trwałych. Jest to rozwiązanie dobrowolne, przedsiębiorcy sami będą mogli zdecydować, czy uwzględnienie przychodów ze sprzedaży środka trwałego, a tym samym i kosztów związanych z jego nabyciem w części niezaliczonej do kosztów uzyskania przychodów (niezamortyzowanej), w podstawie obliczenia składki zdrowotnej będzie dla nich korzystniejsze. Jeżeli tak, będą mogli je uwzględnić, jeżeli nie, nie będą musieli ujmować w podstawie oskładkowania przychodów ze sprzedaży środka trwałego,
- obniżenie minimalnej podstawy wyliczenia składki zdrowotnej. Przedsiębiorcy opodatkowani na zasadach ogólnych albo podatkiem liniowym płacą składkę zdrowotną w wysokości 9 procent lub 4,9 procent dochodu, z zastrzeżeniem, że ich składka nie może być niższa niż 9 procent minimalnego wynagrodzenia za pracę. Od 2025 roku minimalna składka zdrowotna dla przedsiębiorców opodatkowanych na zasadach ogólnych, podatkiem liniowym oraz kartą podatkową wynosi 9 procent od 75 procent minimalnego wynagrodzenia. Według rządu zmiana oznacza obniżkę najniższej składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców o 25 procent.
3. JPK CIT
Od 1 stycznia 2025 roku najwięksi podatnicy podatku dochodowego od osób prawnych o przychodach powyżej 50 mln euro zobowiązani są do prowadzenia ksiąg rachunkowych wyłącznie w formie elektronicznej oraz przesyłania ich bez wezwania do urzędu skarbowego po zakończeniu roku podatkowego (JPK-CIT), w terminie złożenia zeznania podatkowego CIT-8 (w praktyce do 31 marca 2026 roku za rok 2025).
Podatnicy objęci nowymi obowiązkami muszą uzupełnić księgi rachunkowe o nowe dane, których wymagają urzędy podatkowe w ramach struktury logicznej JPK _KR_PD (podatek dochodowy) oraz JPK_ST (środki trwałe) – JPK CIT.
Prawidłowe gromadzenie danych i przekazywanie ich do urzędów podatkowych wymagają aktualizacji, a niekiedy istotnego przebudowania systemów księgowych.
1 stycznia 2026 roku obowiązek ten obejmie także pozostałych podatników CIT, którzy są zobowiązani przesyłać ewidencję JPK_VAT, a 1 stycznia 2027 roku – wszystkich pozostałych podatników CIT.
4. Zmiany w podatku od nieruchomości
1 stycznia 2025 roku weszły w życie zmiany w podatku od nieruchomości. Ich istotą jest zdefiniowanie w ustawie o podatkach i opłatach lokalnych takich pojęć, jak budynek, budowla, obiekt budowlany, roboty budowlane, trwałe związanie obiektu z gruntem.
Do tej pory, aby rozstrzygnąć, kiedy mamy do czynienia z konkretnymi obiektami, trzeba było sprawdzić to w ustawie Prawo budowlane. Od 1 stycznia 2025 roku wszystkie obiekty na potrzeby opodatkowania podatkiem od nieruchomości są zdefiniowane w ustawie o podatkach i opłatach lokalnych.
W założeniu celem nowych definicji i pojęć nie jest rozszerzenie zakresu opodatkowania majątku przedsiębiorców. „Mogą jednak zdarzyć się sytuacje, w których budynek, budowla, urządzenie budowlane albo urządzenie techniczne zostanie zakwalifikowane inaczej niż dotychczas, co może spowodować zmianę wysokości obciążenia podatkowego” – napisano na stronach rządowych.
„Jeżeli prowadzisz jednoosobową działalność gospodarczą i uznasz, że wprowadzenie nowych definicji budynku lub budowli wpływa na sposób płacenia przez twoją firmę podatku od nieruchomości, złóż do właściwego urzędu gminy, do 14 stycznia 2025 roku, aktualizację informacji o nieruchomościach i obiektach budowlanych (IN-1).” – dodano.
Znowelizowane przepisy doprecyzowują także zasady opodatkowania garaży i miejsc postojowych. Wcześniej, jeśli te w budynkach wielorodzinnych były wydzielone prawnie (oddzielna księga wieczysta), obejmowała je wyższa stawka niż w sytuacji, kiedy takiego wydzielenia nie było.
Od stycznia wszystkie pomieszczenia przeznaczone do przechowywania pojazdów w budynkach mieszkalnych, niezajęte na działalność gospodarczą, będą opodatkowane jednakową stawką podatku. Dla części właścicieli oznacza to niemal 10-krotną obniżkę stawki za miejsce postojowe. Garaże wolnostojące nadal będą opodatkowane wyższą stawką.
Czytaj także: Dziesięciokrotna obniżka podatku. Jest warunek>>>
5. Wyższy limit prowadzenia ksiąg rachunkowych
Od 1 stycznia 2025 roku wzrósł limit przychodów, po którego przekroczeniu przedsiębiorcy muszą prowadzić księgi rachunkowe.
Osoby fizyczne, wspólnicy spółek cywilnych, spółki jawne osób fizycznych i spółki partnerskie będą zobowiązane prowadzić księgi rachunkowe, jeżeli osiągną przychody równe lub przekraczające 2,5 mln euro.
Do końca 2024 roku limit ten wynosi 2 mln euro. Nowe limity mają zastosowanie do roku obrotowego rozpoczynającego się po 31 grudnia 2024 roku.
6. Zwolnienie z podatku VAT dla małych firm w UE
Do tej pory dużą barierą dla najmniejszych firm była konieczność rejestracji na potrzeby podatku VAT w państwie, w którym sprzedają. 1 stycznia 2025 roku zaczęły obowiązywać przepisy, które pozwalają małym przedsiębiorcom korzystać ze zwolnienia z VAT w różnych państwach Unii Europejskiej.
Firmy, które mają siedzibę w innym państwie członkowskim UE, będą mogły uzyskać zwolnienie z VAT w Polsce. Natomiast polskie firmy, które prowadzą działalność w innych krajach członkowskich UE, będą mogły skorzystać ze zwolnienia na warunkach przewidzianych w tych krajach.
Żeby korzystać ze zwolnienia w różnych państwach członkowskich UE, firmy muszą spełnić określone warunki:
- zarejestrować się do zwolnienia w państwie siedziby firmy,
- ich roczny obrót we wszystkich krajach członkowskich UE nie przekroczy w poprzednim ani w bieżącym roku podatkowym 100 tys. euro,
- ich sprzedaż w danym kraju nie przekroczy limitu zwolnienia podmiotowego z VAT, który obowiązuje w tym kraju (w Polsce to 200 tys. zł).
Akcyza na wyroby tytoniowe
Od marca zaczną obowiązywać wyższe stawki podatku akcyzowego na wyroby tytoniowe, wyroby nowatorskie oraz płyn do papierosów elektronicznych:
- Stawka akcyzy na papierosy wzrośnie o 25 procent do 345 zł/1000 szt.
- Stawka akcyzy na tytoń do palenia wzrośnie o 38 procent do 260,14 zł/kg
- Stawka akcyzy na cygara i cygaretki wzrośnie o 25 procent do 655 zł/kg
- Stawka akcyzy na wyroby nowatorskie (podgrzewane wyroby tytoniowe) wzrośnie o 50 procent do 565,52 zł/kg
- Stawka akcyzy na płyn do papierosów elektronicznych wzrośnie o 75 procent do 0,96 zł/ml