Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the gd-rating-system domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /home/gibnews/htdocs/gibnews.pl/wp-includes/functions.php on line 6121
Biznes w wirtualnej rzeczywistości. Dla jeszcze lepszych wyników i umiejętności - Gospodarka i Biznes News

Biznes w wirtualnej rzeczywistości. Dla jeszcze lepszych wyników i umiejętności

Technologia VR zazwyczaj kojarzy się z branżą rozrywkową. Wirtualna rzeczywistość coraz mocniej obecna jest jednak również w świecie biznesu, pomagając m.in. w szkoleniach pracowników. VR sprawdza się w różnych branżach, z impetem wchodząc m.in. do sektora ubezpieczeń.

Rozwiązania VR coraz mocniej obecne są także w świecie biznesu.
Rozwiązania VR coraz mocniej obecne są także w świecie biznesu.

Wirtualna rzeczywistość, w skrócie VR (ang. virtual reality), to stworzony komputerowo obraz 3D. Przedstawia on różne przedmioty, obiekty czy zdarzenia. W zależności od koncepcji może zawierać zarówno elementy rzeczywistości, jak i te całkowicie wymyślone. Odbiorcom zapewnia pełną immersję, czyli całkowite zanurzenie się w wirtualnym świecie. Chcąc w niego wejść i zacząć w nim funkcjonować, wystarczy założyć specjalne gogle VR i włączyć aplikację.

Rynek wirtualnej rzeczywistości rozwija się bardzo dynamicznie. Globalnie jego wartość osiągnie w tym roku poziom 7,7 mld dolarów, by w 2032 r. zbliżyć się już do 53 mld dolarów.

Po narzędzia virtual reality jako pierwsza sięgnęła branża gier komputerowych, zwiększając doznania graczy z rozgrywki. Dynamiczny rozwój tej technologii sprawił, że wirtualna rzeczywistość zaczęła być częścią także zdecydowanie bardziej konserwatywnego świata. Lekarze np. są dziś w stanie przeprowadzać wirtualne operacje, które pomagają w rozwoju medycyny i nauki oraz kształceniu kadr.

PZU szkoli pracowników z sytuacji zagrożeń

Rozwiązania VR coraz mocniej obecne są także w świecie biznesu. Z powodzeniem sięga po nie branża produkcji, turystyki, nieruchomości czy automotive. Wirtualna rzeczywistość sprawdza się w wielu realizowanych w firmach zadaniach, w tym szkoleniach, kursach czy przy organizacji eventów. Jak wylicza PwC, szkoląc się z użyciem VR, pracownicy zdobywają wiedzę co najmniej czterokrotnie szybciej niż w tradycyjny sposób. Co więcej, dzięki temu znacznie pewniej czują się z nowymi umiejętnościami.

Wirtualna rzeczywistość na dobre weszła także do sektora ubezpieczeń. Z nowoczesnych narzędzi od kilku lat z powodzeniem korzysta Grupa PZU. VR wspiera pracowników firmy w wielu obszarach. Dobrym przykładem jest m.in. wirtualna pierwsza pomoc. Przy użyciu gogli i aplikacji VR pracownicy PZU ćwiczą resuscytację, wykorzystanie defibrylatora, pozycję boczną, a także jak postępować w przypadku urazów. W każdej lokalizacji, w której pracuje specjalista ds. BHP, jest przynajmniej jedna sztuka gogli, a pracownicy mogą się umówić na indywidualne szkolenie.

VR pomaga pracownikom PZU także ćwiczyć scenariusze, jak reagować w sytuacji zagrożeń. Aplikacja Ewakuacja pozwala w bezpieczny sposób szkolić dyżurnych pięter z postępowania w przypadku pożaru budynku lub konieczności jego opuszczenia. Narzędzie pomaga w pokonaniu lęku przed zbiciem szybki czy użyciem gaśnicy. Ubezpieczyciel przeszkolił już blisko stu dyżurnych pięter z nowej centrali firmy – PZU Park. W tym roku szkoli również wszystkich dyżurnych w całej Polsce oraz pozostałych pracowników z warszawskiej centrali.

VR pomaga pracownikom PZU ćwiczyć scenariusze, jak reagować w sytuacji zagrożeń. Aplikacja Ewakuacja pozwala szkolić w przypadku pożaru budynku lub konieczności jego opuszczenia, a także w pokonaniu lęku przed zbiciem szybki czy użyciem gaśnicy.
VR pomaga pracownikom PZU ćwiczyć scenariusze, jak reagować w sytuacji zagrożeń. Aplikacja Ewakuacja pozwala szkolić w przypadku pożaru budynku lub konieczności jego opuszczenia, a także w pokonaniu lęku przed zbiciem szybki czy użyciem gaśnicy.

Aplikacje VR z myślą o cyberbezpieczeństwie

Dbanie o bezpieczeństwo i szkolenia w tym zakresie to jedne z głównych obszarów działań PZU z wykorzystaniem wirtualnej rzeczywistości. Także w kontekście cyberzagrożeń.

Pomagają w tym dwie aplikacje. Cyberbezpieczeństwo VR w PZU to narzędzie, gdzie w formie zabawy pracownicy uczą się obowiązujących w firmie zasad bezpieczeństwa. Warto podkreślić, że rozwiązanie to zostało przygotowane specjalnie na potrzeby Grupy PZU. Z kolei w aplikacji Company UnHacked pracownicy wcielają się w postać… hakera. Wykonując zlecenia z darknetu, poznają rodzaje cyberataków i uczą się, jak skutecznie im przeciwdziałać.

– W PZU wykorzystujemy technologie immersyjne już od kilku lat. Kolejne szkolenia VR, które opracowujemy, pomagają szkolić coraz większą liczbę pracowników naszej firmy. Planów mamy dużo i pracujemy nad przygotowaniem kolejnych kursów z wykorzystaniem tej technologii – podkreśla Damian Prokopowicz z Zespołu Szkoleń i Rozwoju w Biurze HR PZU.

Technologię VR Grupa PZU wykorzystuje również w obszarze kluczowej działalności, czyli likwidacji szkód. Dotychczas firma przygotowała dwie aplikacje VR: Oględziny domu i Oględziny samochodu. Obie zostały stworzone na potrzeby PZU.
Technologię VR Grupa PZU wykorzystuje również w obszarze kluczowej działalności, czyli likwidacji szkód. Dotychczas firma przygotowała dwie aplikacje VR: Oględziny domu i Oględziny samochodu. Obie zostały stworzone na potrzeby PZU.

Wirtualne szkolenia likwidatorów i menedżerów

Technologię VR Grupa PZU wykorzystuje również w obszarze kluczowej działalności, czyli likwidacji szkód. W tym elemencie firma najintensywniej pracuje nad wprowadzaniem kolejnych innowacyjnych rozwiązań. Dotychczas największy polski ubezpieczyciel przygotował dwie aplikacje VR: Oględziny domu i Oględziny samochodu. Obie zostały stworzone na potrzeby PZU. Aplikacje uczą mobilnych likwidatorów szkód (głównie nowych pracowników), jak wykonać oględziny domu i samochodu, a także jak najefektywniej obsłużyć szkodę. Do tej pory PZU przeszkoliło już ok. 200 mobilnych ekspertów w całym kraju.

Kolejną aplikacją VR wykorzystywaną przez ubezpieczyciela jest nowyMenedżer. To wirtualne narzędzie stworzone specjalnie dla kadry menedżerskiej, które uczy m.in. delegowania zadań w zespole, przekazywania informacji zwrotnej, korygującej i rozwojowej. Co ważne, szkolenie na symulatorze jest kontynuacją szkolenia stacjonarnego.

A to nie wszystkie działania PZU przy wsparciu wirtualnej rzeczywistości. Firma organizuje dla pracowników cykliczne eventy VR, które mają zwiększać ich świadomość w obszarze immersyjnych technologii i Metaverse. PZU uruchamia także pilotażowy program efektywnych spotkań z wykorzystaniem platform Metaverse. Cel to zwiększenie zaangażowania uczestników, by spotkania były bardziej produktywne i krótsze. Takie rozwiązanie ma dać pracownikom większe „poczucie obecności” niż podczas spotkań na tradycyjnych platformach online.

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Wiadomościach Google.

Źródło

No votes yet.
Please wait...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *