Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the gd-rating-system domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /home/gibnews/htdocs/gibnews.pl/wp-includes/functions.php on line 6121
Chińczycy pracują nad następcą swojego legendarnego odrzutowca. „Hałas jak suszarka do włosów” - Gospodarka i Biznes News

Chińczycy pracują nad następcą swojego legendarnego odrzutowca. „Hałas jak suszarka do włosów”

„Chiny wkraczają do rywalizacji, w której Stany Zjednoczone są w zdecydowanej większości liderami” – stwierdza „Rzeczpospolita”. W publikacji podkreślono, że chińska firma Comac opracowuje naddźwiękowy samolot C949, który ma osiągać prędkość przekraczającą 2000 km/h, a jednocześnie zapewniać zasięg o 50 procent większy niż kultowy Concorde i wytwarzać o 95 procent mniej hałasu.

Brytyjski Concorde (zdjęcie poglądowe)
Brytyjski Concorde (zdjęcie ilustracyjne) | Zdjęcie: Michael M. Santiago / Personel / Getty Images

Aby znacznie zmniejszyć hałas związany z podróżą naddźwiękową, C949 będzie korzystał z kadłuba o zmiennym kształcie . Wszedł w konkurencję z takimi gigantami branży jak amerykański Boeing i europejski Airbus w sektorze dużych samolotów pasażerskich.

Zespół inżynierów Comac, pod kierownictwem Wu Dawei, ujawnił szczegóły dotyczące konstrukcji samolotu w artykule badawczym opublikowanym w czasopiśmie Acta Aeronautica Sinica. Inżynierowie aspirują do opracowania samolotu o zasięgu dwukrotnie większym niż Concorde, zwiększając go z 4500 mil do 6800 mil (około 11 000 km) . Ten postęp umożliwiłby C949 lot bez międzylądowania z Szanghaju do Los Angeles w około pięć godzin.

„Rz” zauważa, że samolot jest zaprojektowany tak, aby pomieścić od 28 do 48 pasażerów klasy biznes, znacznie mniej niż 100 osób w Concorde . Hałas wytwarzany przez C949 ma zostać obniżony do 83,9 decybeli , co odpowiada dźwiękowi suszarki do włosów. To znaczne zmniejszenie poziomu hałasu — do zaledwie 1/20 tego, co emitował Concorde — ma pomóc w radzeniu sobie z wyzwaniami regulacyjnymi, które wcześniej utrudniały loty naddźwiękowe nad lądem.

Innowacyjny projekt C949 obejmuje kadłub o zmiennej geometrii z zakrzywioną, odwróconą sekcją środkową, mającą na celu redukcję fal uderzeniowych i zapobieganie ich przekształcaniu się w głośny huk. Ponadto wydłużony nos samolotu został zaprojektowany tak, aby podzielić czołową falę uderzeniową na trzy łagodniejsze impulsy, podczas gdy specjalistyczne aerodynamiczne wypustki w pobliżu silników mają pomóc w rozpraszaniu turbulencji i minimalizowaniu hałasu z tyłu samolotu.

Według Wu Dawei i jego zespołu, C949 będzie wymagał zaawansowanego systemu sterowania typu fly-by-wire, wspomaganego przez sztuczną inteligencję.

Chińscy naukowcy twierdzą, że C949 ma przewagę nad rywalami, ponieważ został zaprojektowany z myślą o rynku masowym . Branża lotnicza szacuje, że podróże naddźwiękowe mogłyby potencjalnie przyciągnąć około 45 milionów pasażerów rocznie, czyli około 1 procent wszystkich podróżnych.

Dziękujemy za przeczytanie naszego artykułu do końca. Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Google News.

Źródło

No votes yet.
Please wait...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *