„Chiny wkraczają do rywalizacji, w której Stany Zjednoczone są w zdecydowanej większości liderami” – stwierdza „Rzeczpospolita”. W publikacji podkreślono, że chińska firma Comac opracowuje naddźwiękowy samolot C949, który ma osiągać prędkość przekraczającą 2000 km/h, a jednocześnie zapewniać zasięg o 50 procent większy niż kultowy Concorde i wytwarzać o 95 procent mniej hałasu.

Aby znacznie zmniejszyć hałas związany z podróżą naddźwiękową, C949 będzie korzystał z kadłuba o zmiennym kształcie . Wszedł w konkurencję z takimi gigantami branży jak amerykański Boeing i europejski Airbus w sektorze dużych samolotów pasażerskich.
Zespół inżynierów Comac, pod kierownictwem Wu Dawei, ujawnił szczegóły dotyczące konstrukcji samolotu w artykule badawczym opublikowanym w czasopiśmie Acta Aeronautica Sinica. Inżynierowie aspirują do opracowania samolotu o zasięgu dwukrotnie większym niż Concorde, zwiększając go z 4500 mil do 6800 mil (około 11 000 km) . Ten postęp umożliwiłby C949 lot bez międzylądowania z Szanghaju do Los Angeles w około pięć godzin.
„Rz” zauważa, że samolot jest zaprojektowany tak, aby pomieścić od 28 do 48 pasażerów klasy biznes, znacznie mniej niż 100 osób w Concorde . Hałas wytwarzany przez C949 ma zostać obniżony do 83,9 decybeli , co odpowiada dźwiękowi suszarki do włosów. To znaczne zmniejszenie poziomu hałasu — do zaledwie 1/20 tego, co emitował Concorde — ma pomóc w radzeniu sobie z wyzwaniami regulacyjnymi, które wcześniej utrudniały loty naddźwiękowe nad lądem.
Innowacyjny projekt C949 obejmuje kadłub o zmiennej geometrii z zakrzywioną, odwróconą sekcją środkową, mającą na celu redukcję fal uderzeniowych i zapobieganie ich przekształcaniu się w głośny huk. Ponadto wydłużony nos samolotu został zaprojektowany tak, aby podzielić czołową falę uderzeniową na trzy łagodniejsze impulsy, podczas gdy specjalistyczne aerodynamiczne wypustki w pobliżu silników mają pomóc w rozpraszaniu turbulencji i minimalizowaniu hałasu z tyłu samolotu.
Według Wu Dawei i jego zespołu, C949 będzie wymagał zaawansowanego systemu sterowania typu fly-by-wire, wspomaganego przez sztuczną inteligencję.
Chińscy naukowcy twierdzą, że C949 ma przewagę nad rywalami, ponieważ został zaprojektowany z myślą o rynku masowym . Branża lotnicza szacuje, że podróże naddźwiękowe mogłyby potencjalnie przyciągnąć około 45 milionów pasażerów rocznie, czyli około 1 procent wszystkich podróżnych.
Dziękujemy za przeczytanie naszego artykułu do końca. Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Google News.
Źródło