Parki rozrywki to miejsca zabawy dla całych rodzin, tam spełniają się marzenia. Są potężne, ekscytujące, głośne, pełne ludzi, wszystko się w nich rusza, gra i świeci. Przez dziesiątki lat nie były miejscami budowanymi oraz zarządzanymi zgodnie z ideą ograniczania wpływu człowieka na środowisko. Dojazd na miejsce tysiącami spalinowych samochodów, plastikowe naczynia w barach oraz gigantyczne zużycie prądu, to tylko nieliczne argumenty, dla których ekolodzy nie patrzyli na te miejsca przychylnym okiem. I trudno się było dziwić. Największe wielohektarowe, gigantyczne Parki rozrywki na świecie pobierały nawet kilkadziesiąt GWh prądu rocznie. W Polsce wiodący pod względem atrakcji i obszaru obiekt, Energylandia, przez rok zużywa blisko 14 GWh prądu. To tyle, ile zużyłoby około 4500 gospodarstw domowych przez 12 miesięcy.
Mogłoby szokować, gdyby nie fakt, że polski obiekt może pochwalić się zupełnie innym podejściem i już zrealizowaną strategią. Energylandia realizuje zarówno wizję przynoszenia radości rodzinom z dziećmi, jak i minimalizowania swojego wpływu na środowisko. Już na etapie projektowania założono i zabezpieczono obszar pod rozwój Parku, ale nie wyłącznie infrastruktury rozrywkowej, ale budowę potężnej instalacji fotowoltaicznej, która ma zasilać cały kompleks. W miarę jak zagrożenie zmianami klimatycznymi staje się coraz poważniejszym problemem, koszty energii rosną, a liczba świadomych ekologicznie konsumentów wzrasta – decyzje te były więc konieczne, zdecydowanie słuszne i co ważne – zostały podjęte z wyprzedzeniem.
Innowacyjne technologie i zarządzanie produkcją energii
Zielone Parki rozrywki to nie tylko instalacje fotowoltaiczne – to także nowoczesne technologie, które umożliwiają efektywne zarządzanie zużyciem energii. Dzięki inteligentnym systemom monitorowania, które analizują dane w czasie rzeczywistym, Parki mogą jeszcze lepiej wykorzystać energię ze źródeł odnawialnych i minimalizować jej straty. Energylandia i tu zdecydowała się postawić na jakość i podjęła długofalową współpracę z firmą ROVA Systems, która odpowiada za utrzymanie efektywności produkcji na najwyższym, blisko 100% poziomie. Wsparcie techniczne obejmuje telefoniczną obsługę klienta oraz wizyty on-site – od pierwszego uruchomienia i konfiguracji aż po wszelkie potencjalne trudności, które mogą napotkać użytkownicy. Taka pomoc nie jest ograniczona terytorialnie, a w przypadku nagłej konieczności działań serwisowych – reakcja Rova Systems jest błyskawiczna. Ma to ogromne znaczenie, gdyż utrata tylko 1% wyprodukowanej energii dla Energylandii mogłyby oznaczać znaczące straty. To połączenie zabawy i innowacji sprawia, że parki rozrywki stają się miejscem, które nie tylko dostarczają dobrych emocji i integrują rodziny, ale także pokazują, że firmy te dbają o środowisko.
– Współpraca z Energylandią jest dla nas wyjątkowo ważna. Mamy świadomość, że to obiekt, który pracuje przez cały rok, cały czas na bardzo dużej mocy. Nasz zespół uczestniczył też w projekcie od samego początku i bierze udział w kolejnych etapach prac. Możemy więc wziąć odpowiedzialność za przyszłe efekty i stabilność instalacji, mówi Michał Brzezinka, Prezes Zarządu Rova Systems.
Przykład globalnych liderów w ekologicznym rozwoju
Ideę zapoczątkowali giganci globalni, np. firma Walt Disney, która łączy zabawę ze zrównoważonym rozwojem w parkach na całym świecie. Kilka lat temu ogłosiła ona np. listę zobowiązań środowiskowych, na której czołową rolę odgrywa wykorzystanie energii słonecznej. W parkach Disneya ok. 40% energii już jest produkowane przez panele solarne. Parki rozrywki na całym świecie zaczynają dostrzegać znaczenie zrównoważonego rozwoju. W USA Six Flags jako pierwsza sieć parków rozrywki zrealizowała ambitny plan przejścia na energię słoneczną, podczas gdy w Hiszpanii PortAventura World zainwestował w instalację fotowoltaiczną, która pokrywa 30% rocznego zapotrzebowania na energię. Podobne kroki podejmują także mniejsze, lokalne parki, co dowodzi, że ekologiczne podejście staje się normą, a nie wyjątkiem.
Energylandia wiedzie jednak prym i dotychczas osiągnęła naprawdę wyjątkowy wynik. Już dziś dysponuje instalacją fotowoltaiczną, która produkuje energię pokrywającą aż 45% jej zapotrzebowania. W Parku znajduje się 20 falowników i tysiące paneli słonecznych. To jednak nie koniec imponujących inwestycji. Energylandia jest jednym z najnowocześniejszych, największych i najbezpieczniejszych Parków rozrywki na terenie Europy. Dlatego i w dziedzinie poszanowania środowiska wciąż kształtuje trendy i dąży do zero-emisyjności.
Zielona edukacja – angażowanie gości w zrównoważony rozwój
– Inwestycje w ekologiczną infrastrukturę to dla nas nie tylko krok ku przyszłości parku, ale także część większej misji edukacyjnej. Podczas wizyty w Parku, Goście Energylandii mogą dowiedzieć się, jak energia słoneczna zasila nasz obiekt, a także jak w prosty sposób ograniczyć swój ślad węglowy na co dzień. Edukacja ekologiczna w takich miejscach jak Energylandia staje się integralną częścią doświadczenia odwiedzających, pomagając zrozumieć, jak ważne jest dbanie o naszą planetę – zarówno przez zabawę, jak i poprzez konkretne działania w życiu codziennym. To dla nas element misji społecznej i naszej strategii – by nie tylko bawić, ale i edukować, a przede wszystkim by być w tym autentycznym. Chcemy być przykładem organizacji świadomej społecznie i środowiskowo – mówi przedstawiciel Energylandii
Ekoturystyka – rola Parku w szerszym kontekście
Parki rozrywki stają się również istotnym elementem ekoturystyki, łączącym radość z odpowiedzialnością. Zrównoważony rozwój w tych miejscach to także korzyści dla lokalnych społeczności – Parki stają się atrakcyjne nie tylko dla turystów, ale także dla mieszkańców, którzy zyskują dostęp do czystej energii i nowych, ekologicznych miejsc pracy. Dzięki inwestycjom w energię odnawialną, takie miejsca nie tylko przyciągają odwiedzających, ale stają się liderami w promowaniu odpowiedzialnej turystyki w swoich regionach.
Energylandia planuje dalszy rozwój infrastruktury, któremu towarzyszyć będą prace nad pozyskiwaniem jeszcze większej ilości energii ze źródeł odnawialnych i jej dystrybucją w obrębie całego kompleksu. Firma liczy, że wspólnie z Partnerami, w tym Rova Systems, Park będzie mógł pochwalić się jeszcze lepszymi parametrami już wkrótce.
Dzieci jako symbol zmian klimatycznych
Inwestor podkreśla, że Park rozrywki to biznes stworzony z myślą o dzieciach. A to one są przyszłością. Nie wyobraża sobie więc, aby nie podejmować zdecydowanych działań na rzecz zatrzymania lub nawet odwrócenia skutków zmian klimatu. Dzieci stały się symbolem globalnego ruchu na rzecz walki ze zmianami klimatycznymi, a ekologia to jeden z priorytetów Parku. Dzieci przypominają nam codziennie, jak ważne jest podejmowanie odpowiedzialnych wyborów – teraz, by mogły żyć w czystszej i bardziej zrównoważonej przyszłości.
Energylandia staje się więc nie tylko wyspą radości, ale także „zielonym punktem” na mapie rozrywek dla rodzin, w którym zabawa i edukacja idą w parze z troską o środowisko. To przykład, jak duży biznes i dobór partnerów biznesowych mogą łączyć przyjemne z pożytecznym, stając się inspiracją do działania na rzecz naszej planety.
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Wiadomościach Google. Artykuł sponsorowany Udostępnij artykuł Newsletter Bądź na bieżąco z informacjami ze świata biznesu i finansów Zapisz się