Polska marnuje ważne szlaki transportowe. Jesteśmy na końcu Europy.

Eurostat podał w środę, że udział Polski w transporcie rzecznym wynosi 0,0% w zaokrągleniu do jednego miejsca po przecinku, co stanowi najniższy wynik w Europie. Inicjatywy mające na celu budowę drogi wodnej wzdłuż Odry, mającej połączyć ją z nowym portem kontenerowym w Świnoujściu, napotkały na trudności z powodu poważnych powodzi.

Projekt Odry pozyskał w zeszłym roku ponad 700 milionów złotych dofinansowania. Powodzie wstrzymały prace budowlane.
Droga wodna Odry otrzymała w zeszłym roku ponad 700 milionów złotych dofinansowania. Powódź uniemożliwiła kontynuację prac. | Zdjęcie: Wody Polskie / Wody Polskie
  • Transport rzeczny w Polsce stanowi 0,0%, co plasuje nasz kraj na ostatnim miejscu w Europie
  • Holandia jest liderem pod względem przewozu 40,9% towarów drogą wodną, kolejne miejsca zajmują Bułgaria (22,3%) i Rumunia (17,9%)
  • Mimo pozyskania 724 mln zł na projekt drogi wodnej na Odrze, powodzie opóźniły jego realizację
  • Sieć kolejowa w Polsce jest dobrze rozwinięta, choć pozostaje w tyle za krajami bałtyckimi
  • Więcej aktualności biznesowych znajdziesz na Businessinsider.com.pl

Najnowsze dane Eurostatu (2023) pokazują, że śródlądowe drogi wodne odpowiadały za 5% całkowitego transportu towarowego w UE. Chociaż stanowi to niewielki spadek w porównaniu z 5,1% w 2022 r. i 5,6% w 2021 r., rzeki pozostają ważnym środkiem transportu ze względu na swoją efektywność kosztową i przyjazność dla środowiska w porównaniu z drogami i koleją.

Holandia dominuje w transporcie wodnym, z 40,9% towarów przewożonych rzekami w 2023 roku. Na kolejnych miejscach plasują się Bułgaria (22,3%), Rumunia (17,9%) i Belgia (10,7%), a Niemcy korzystają z transportu wodnego w 6,6% swojego ładunku. Jednak udział Niemiec spadł z 9,2% w 2015 roku, prawdopodobnie z powodu ograniczonej przepustowości dróg wodnych, która faworyzuje alternatywne rozwiązania.

W Niemczech odnotowano wzrost transportu kolejowego, który w 2023 r. odpowiadał za 20,6% przewozów towarowych w porównaniu z 19% w 2015 r., jednak drogi nadal pozostają podstawowym wyborem w logistyce.

Czy Odra może ożywić transport wodny?

Wykorzystanie śródlądowych dróg wodnych w Polsce utrzymuje się na poziomie 0,0%, z nielicznymi wyjątkami, takimi jak transport 850-tonowej kolumny z wieży myjącej do zakładu PKN Orlen w Płocku. Projekt drogi wodnej na Odrze, kluczowy dla planowanego portu w Świnoujściu, napotkał na trudności po tym, jak powodzie zakłóciły budowę. Przewoźnicy podkreślali, że ta trasa jest niezbędna dla rentowności portu .

Kod HTML

Po przerwie prace wznowiono w sierpniu 2023 roku, przy wsparciu 724 mln zł na lata 2025–2028, z czego 100 mln EUR pochodziło z dotacji UE. Kluczowe inwestycje obejmowały 211 mln zł na jaz w Ujściu Nysy, 111 mln zł na modernizację Kanału Gliwickiego oraz po 201 mln zł na modernizację śluz w Opolu i Ujściu Nysy. Jednak priorytet miały naprawy po powodzi, opóźniając postępy w infrastrukturze.

Odcinek szlaku odrzańskiego między Nysą Kłodzką a Oławą został ponownie otwarty dopiero 31 lipca, co pokazuje, jak wrażliwe są systemy transportu wodnego.

x.com

W styczniu 2024 roku Wody Polskie ogłosiły plany zainwestowania miliarda złotych w projekty na Odrze do 2028 roku.

Polska przoduje w transporcie kolejowym w całej UE

Choć polski sektor kolejowy pozostaje w tyle w transporcie wodnym, to wykazuje siłę. Pomimo wyzwań dla PKP Cargo, udział kolei w przewozach towarowych wzrósł z 22,3% w 2021 r. do 24,1% w 2023 r.

Daje to Polsce dziewiąte miejsce wśród 28 krajów europejskich analizowanych przez Eurostat. Łotwa znalazła się na szczycie listy z 44% przewozów towarowych koleją w 2023 r., choć nastąpił gwałtowny spadek w porównaniu z 79,8% w 2015 r. Litwa (39,1%), Szwajcaria (34,3%), Słowacja (30,4%) i Słowenia (30,2%) również przekroczyły 30% wykorzystania kolei.

Dziękujemy za przeczytanie tego artykułu. Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Google News.

Źródło

No votes yet.
Please wait...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *