Choć datę rozpoczęcia rozbiórki wielokrotnie przekładano, jeden fakt pozostaje jasny – Arkady Wrocławskie wkrótce znikną z miejskiego krajobrazu. Centrum handlowe działa od 2007 roku.
Trudności finansowe i zamknięcie
Arkady Wrocławskie zakończyły działalność wiosną 2024 roku. Centrum handlowe było pomysłem byłego milionera i właściciela firmy deweloperskiej LC Corp SA, Leszka Czarneckiego. Zamknięcie nastąpiło z powodu nieopłacalności, pomimo doskonałej lokalizacji. Według Pawła Ruszczaka problemy finansowe przypisano czynnikom takim jak pandemia COVID-19 i związane z nią ograniczenia, rosnąca inflacja i rosnące koszty energii .
Wcześniej na terenie przy ul. Powstańców Śląskich 2/4 znajdowało się nie tylko centrum handlowe, ale także kino, wielopoziomowy parking i powierzchnie biurowe. Cały teren zajmował powierzchnię około 100 000 m². Arkady Wrocławskie zyskały również rozgłos dzięki 3-piętrowemu akwarium, w którym przebywały rekiny . Po schwytaniu przeniesiono je do słynnego London Aquarium.
Arkady Wrocławskie przeznaczone do rozbiórki. Mieszkańcy muszą się przygotować
W najbliższych dniach spodziewane jest rozpoczęcie rozbiórki centrum handlowego. Jednak rozbiórka ta przyniesie znaczne niedogodności dla okolicznych mieszkańców. Plany obejmują zamknięcie chodników na ulicach Nasypowej, Swobodnej (od północy) i Komandorskiej , między innymi.
Utrudnienia dotkną nie tylko pieszych, ale także kierowców. Podczas rozbiórki zamknięty zostanie jeden pas ulicy Swobodnej i Komandorskiej . Tymczasem ulica Nasypowa będzie dostępna tylko dla ekipy budowlanej, służb miejskich i dostawców do firm w pobliżu Arkad.
„Od ulicy Swobodnej – na jezdni od dworca kolejowego w stronę ulicy Gwiaździstej – nie będzie możliwości skręcenia w lewo w ulicę Powstańców Śląskich. Jadąc od Komandorskiej, aby wjechać na ulicę Powstańców Śląskich, trzeba ją przekroczyć, jechać do Gwiaździstej, skręcić w Szczęśliwą, a następnie skręcić w Powstańców Śląskich” – cytuje Andrzej Brzoza z portalu wroclaw.pl.
Miasto nadzoruje rozbiórkę
Jak podaje Radio Wrocław, miasto – we współpracy z Inspekcją Transportu Drogowego – będzie monitorować proces usuwania gruzu. Postawiono warunek: firma może korzystać wyłącznie z pojazdów o masie do 9 ton . Ponadto liczba kursów na godzinę ma zostać ograniczona do 5. Jeśli Develia będzie chciała przyspieszyć rozbiórkę, musi przyczynić się do remontu ul. Powstańców Śląskich. Dopiero wtedy otrzyma zezwolenie na korzystanie z cięższych pojazdów, do 40 ton.
Co dalej?
Nieruchomość – choć oficjalnie nadal jest własnością Develii – wkrótce ma zmienić właściciela. Nie jest to zaskoczeniem, ponieważ grupa deweloperska wyraziła zamiar sprzedaży centrum na początku 2021 roku. Udało się jej podpisać wstępną umowę sprzedaży z Vastint Poland. Cena transakcji, która ma zostać sfinalizowana do końca sierpnia tego roku, wynosi 42,9 mln euro .
Portal wroclaw.pl poinformował o planach dyrektora zarządzającego Vastint Poland, Rogera Anderssona:
„Nasza strategia inwestycyjna obejmuje wyburzenie obecnego kompleksu i zastąpienie go współczesnym, wielofunkcyjnym obiektem. Dobrze przemyślany projekt w centrum miasta przyniesie liczne korzyści lokalnej społeczności, przyciągając mieszkańców i przedsiębiorstwa, a jednocześnie tworząc tętniące życiem, atrakcyjne środowisko do życia, pracy i wypoczynku”.
Przeczytaj także: Co czeka warszawskie centrum handlowe?
Zdjęcie główne: Unsplash