W całym kraju dostępnych jest około 800 centrów handlowych, spośród których klienci mogą wybierać. Teraz zbadaliśmy, gdzie polscy klienci wolą robić zakupy. Co ciekawe, największe centra handlowe są również najpopularniejsze.
PAP bada centra handlowe
Polska Agencja Prasowa opublikowała listę największych galerii handlowych na 2024 rok. Według informacji podanych przez PAP, pierwsze miejsce zajęła łódzka Manufaktura, która może pochwalić się powierzchnią handlową wynoszącą 117 tys. m² . Tuż za nią znalazło się centrum Westfield Arkadia w Warszawie, a następnie wrocławska Magnolia Park i poznańska Posnania. Kolejne pozycje zajęły:
- Bonarka City Center w Krakowie,
- Centrum Handlowe Silesia City Center w Katowicach,
- Wola Park w Warszawie,
- Lublin Felicity,
- Galeria Młociny w Warszawie,
- Galeria Echo w Kielcach.
Przeczytaj także: Raport frekwencji w centrach handlowych. Wyniki są intrygujące
Najlepsze centra handlowe w Polsce
Kupujący mają swoje ulubione miejsca docelowe. Wśród nich dominują większe centra handlowe, które przyciągają największą liczbę odwiedzających ze względu na liczne sklepy, punkty usługowe i atrakcje. Jak wygląda ranking? Oto najlepsze centra handlowe w Polsce:
- Manufaktura w Łodzi (ocena: 4,7 / 91 338 opinii).
- Magnolia Park we Wrocławiu (ocena: 4.6 / 38 904 opinii).
- Felicity w Lublinie (ocena: 4.6 / 21 121 opinii).
- Westfield Arkadia w Warszawie (ocena: 4.5 / 67 937 opinii)
- Posnania w Poznaniu (ocena: 4,5 / 40 718 opinii).
- Bonarka City Center w Krakowie (ocena: 4.5 / 38 723 opinii).
- Centrum Sportu i Rekreacji w Katowicach (ocena: 4.5 / 36 286 opinii).
- Wola Park w Warszawie (ocena: 4.5 / 29 257 opinii).
- Galeria Młociny w Warszawie (ocena: 4.5 / 21 436 opinii).
- Galeria Echo w Kielcach (ocena: 4.5 / 17 768 opinii).
Może Cię zainteresować: Które outlety warto odwiedzić, żeby zrobić zakupy?
Jaka przyszłość czeka centra handlowe?
Według raportu Proxi.cloud ruch pieszy w galeriach handlowych w 2024 r. zmniejszył się w porównaniu do 2023 r. Centra handlowe odnotowały spadek o 3,5%. Liczba unikalnych odwiedzających również spadła, o 3% mniej klientów. Największe zmiany w porównaniu do poprzednich lat odnotowano w trzech regionach: podkarpackim, lubelskim i warmińsko-mazurskim.
Mimo wszystko Mateusz Nowak z Proxi.cloud uspokaja:
„Spadek ruchu pieszego nie jest znaczący, więc nie powinien być odczuwalny w handlu detalicznym. Tendencję tę można w dużej mierze przypisać zmianom w zachowaniach zakupowych wśród niektórych grup demograficznych, takim jak rosnące wykorzystanie platform e-commerce. Inne potencjalne czynniki przyczyniające się do tego to spadek konsumpcji oraz ekspansja sklepów dyskontowych i dużych sieci spożywczych”.
Zdjęcie główne: Unsplash