Agencja konsultingowa Kondo & Partners opublikowała niedawno raport zatytułowany „Fashion & Brands: Polish Perspective”. Wyniki tego badania wskazują na silne preferencje konsumentów wobec polskich marek, szczególnie w sklepach sieciowych.
Raport „Fashion & Brands: Polska Perspektywa” obejmuje wyniki trzymiesięcznego badania przeprowadzonego na 1000 polskich konsumentach . Celem agencji była ocena postrzegania marek modowych, a także zrozumienie preferencji zakupowych konsumentów. Co ciekawe, badanie obejmowało uczestników z różnych pokoleń (na przykład 13% respondentów należy do pokolenia Z, podczas gdy 43% należy do kohorty milenialsów, czyli pokolenia Y). Próba składała się w 52% z kobiet i 48% z mężczyzn.
Lokalne marki górują nad międzynarodowymi rywalami
Według raportu Sinsay (marka grupy LPP) jest najczęściej wybieranym wyborem zakupowym Polaków, na co wskazało 30% ankietowanych. Tuż za nią znajduje się H&M (26%), a na trzecim miejscu polska marka sportowa 4F, należąca do OTCF (20%). Inna marka LPP, Reserved, również zajęła czwarte miejsce (20%). Inne godne uwagi firmy na liście to:
- Nike (18%)
- Zara (17%),
- C&A (13%),
- Dziesięciobój (12%),
- Adidasy (11%),
- Shein (10%).

Co ciekawe, aż 16% respondentów odpowiedziało, że nie dokonało żadnych zakupów w ciągu trzech miesięcy poprzedzających badanie.
„Globalne marki przyciągają konsumentów ze wszystkich pokoleń, podczas gdy polskie marki mają tendencję do większego oddziaływania na określone grupy wiekowe. Zrozumienie wartości i preferencji każdego pokolenia pozwala na dostosowane strategie marketingowe, aby zaangażować różne grupy demograficzne w różnym wieku […]. Właściwa segmentacja klientów daje możliwość dotarcia do szerszej publiczności”, twierdzi Martin Kos, ekspert ds. marketingu produktów i marek w Kondo & Partners Consulting.
Może Cię również zainteresować: Polacy mają słabość do luksusu z drugiej ręki i nostalgii
Co stanowi polską markę?
Co definiuje polską markę dla konsumentów? Ten aspekt został również zbadany przez Kondo & Partners Consulting. Odpowiedzi ujawniają, że polska marka jest postrzegana jako firma, która:
- płaci podatki w Polsce (66%),
- produkuje odzież w Polsce (64%),
- jest zarejestrowana w Polsce (60%).
Ponadto konsumenci podkreślali znaczenie identyfikowania marki jako polskiej i wykorzystywania polskich materiałów do produkcji odzieży (42%) .
Zobacz także: Ranking najcenniejszych marek z Polski
Cena jako kluczowy czynnik w decyzjach zakupowych
Raport Kondo & Partners Consulting jest kluczowym źródłem informacji dla zrozumienia głównych czynników wpływających na decyzje zakupowe Polaków. Znaczne 26% respondentów podkreśliło cenę, podczas gdy 21% podkreśliło jakość, a 18% wskazało na trwałość . Co ciekawe, tylko 6% uczestników brało pod uwagę trendy w modzie, a jeszcze mniejsze 5% skupiło się na aspektach ekologicznych.
Podobne czynniki wpływają na lojalność wobec marki. Dla 70% respondentów przystępna cena jest niezbędna, podczas gdy 54% ceni sobie niezmiennie wysoką jakość . Atrakcyjność wizualna odzieży oferowanej przez markę jest również kluczowa (63%).
„Dzisiejsi konsumenci wolą nie płacić więcej niż to konieczne, ale nie oznacza to, że są skłonni iść na kompromis w kwestii jakości. Oczekują równowagi między atrakcyjną ceną a jakością produktu” – zauważa w raporcie Michał Laskowski, dyrektor ds. e-commerce Sinsay w LPP.
Respondenci postrzegają najlepszy stosunek jakości do ceny w markach sportowych: 4F (38%) i Decathlon (33%) . Na kolejnych miejscach są H&M (29%) i Reserved (28%), a markę Sinsay rozpoznaje 25% ankietowanych.
Jeśli chodzi o przystępność cenową, Sinsay ponownie zajmuje pierwsze miejsce (49%), a następnie Decathlon (38%), Shein (37%),
Źródło