Remanent – kiedy marki muszą go wykonać? Terminy i kary

Widok na stół z bransoletkami z kamieni szlachetnych marki Zimmermann

W działalności każdej marki lub przedsiębiorstwa, nie tylko w branży modowej, jest prawidłowe zarządzanie magazynem i prowadzenie dokumentacji finansowej. Remanent (lub też: inwentaryzacja), czyli spis z natury, jest obowiązkowy i służy ustaleniu rzeczywistego stanu towaru w porównaniu do danych księgowych. Z tym procesem wiążą się szereg reguł oraz przepisów, których należy bezwzględnie przestrzegać, takich jak terminy sporządzenia spisu. Ustosunkowanie się do wymogów może grozić grzywną. Kiedy należy przeprowadzić remanent?

Rozliczenie remanentu. Ile jest na to czasu?

Remanent, czyli inwentaryzacja majątku firmy, obejmuje spis z natury (czyli fizyczny) towarów znajdujących się w magazynach, sklepach, u dostawców lub punktach partnerskich. Słowem: należy odnotować każdy produkt. To obowiązek, który należy spełniać co roku. Przepisy podatkowe jasno określają terminy, w jakich należy przeprowadzić remanent. Kiedy wypadają? 

  • Początek roku podatkowego, czyli 1 stycznia.
  • Zakończenie roku podatkowego, czyli 31 grudnia.

Ponadto inwentaryzację należy przeprowadzić w przypadku przekazania lub likwidacji firmy, zmiany wspólników w spółce, a także w dniu rozpoczęcia działalności gospodarczej.

Dlaczego należy przeprowadzić remanent? Z perspektywy zarządzania firmą, pomaga usprawnić działania operacyjne i dokładnie zliczyć towar dla kontroli nad zapasami. Pomaga uniknąć nieporozumień i problemów finansowych.

Przedsiębiorcy muszą przestrzegać przepisów, inaczej muszą liczyć się z karą. Zobacz: Spółce LPP grozi kara finansowa w wysokości 358 mln zł

Wysokość kary za brak remanentu 

Brak remanentu lub błędy w spisie wiążą się z karami dla firmy ze strony Urzędu Skarbowego. Brak spisu w księdze przychodów i rozchodów bądź błędy są traktowane jako wykroczenie skarbowe. Wysokość kary zależy od wielu czynników, takich jak wielkość i skala działalności firmy, ale też przyczyna nieprawidłowości lub niedopełnienia obowiązku inwentaryzacji. 

Grzywna za brak remanentu wynosi od 175 zł do 3500 zł, a niekiedy i więcej. 

W przypadkach, gdy dochodzi do sfałszowania wyników finansowych, sprawa może trafić do sądu

Jeżeli w wyniku kontroli finansowej Urząd Skarbowy wykaże zaniżenie dochodów w stosunku do posiadanego towaru, może nałożyć obowiązek zapłaty wyższych podatków

Jak uniknąć kary? Podstawą jest przestrzeganie terminów oraz rzetelność sporządzanego wpisu.

Spis z natury. W jakim terminie go przeprowadzić?

Spis z natury, czyli fizyczne liczenie towaru oraz jego wycena, jest najważniejszym elementem remanentu, ale i najbardziej czasochłonnym, szczególnie w przypadku dużego asortymentu. Dlatego należy zaplanować pracę, by w odpowiednim terminie wykonać całość prac. Często duże marki zatrudniają specjalne ekipy inwentaryzacyjne, które na zlecenie przeprowadzają spis.

Jaki jest czas na wykonanie remanentu? Wynosi on 14 dni. Trzeba mieć jednak na uwadze, że spis należy rozpocząć wcześniej, by raport finansowy był gotowy do złożenia z dniem zakończenia roku obrotowego lub okresu rozliczeniowego (np. kwartalnego w dużych firmach lub przy przekazaniu czy zamknięciu firmy).

Z jaką datą sporządzić remanent?

Data sporządzenia remanentu powinna odpowiadać dacie odpowiadającej ostatniemu dniu roku obrotowego, czyli 31 grudnia. Niektóre firmy mają inny rok podatkowy, w zależności od profilu działalności i kończy się on w lipcu. W przypadku wątpliwości co do daty remanentu warto skonsultować się z księgowym lub doradcą podatkowym, którzy pomogą upewnić się, że wszystkie kwestie formalne są zgodne z przepisami.

Czytaj także: Zalando prezentuje kwartalne wzrosty. „Konsumenci uwielbiają wysokiej jakości marki”

Zdjęcie główne: Launchmetrics, Zimmermann 

Źródło

No votes yet.
Please wait...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *