Ważne ogłoszenie od śledczych w sprawie kamery pilota F-16

Kluczowe informacje od śledczych na temat kamery pokładowej pilota F-16
X / WCR Wrocław

Władze analizują nagrania z kamery kokpitu majora Macieja „Slaba” Krakowianina

„Jako dowód zabezpieczono prywatną kamerę pilota” – powiedział Antoni Skiba, rzecznik Prokuratury Okręgowej w Warszawie, w wywiadzie dla Polsat News. Materiał jest obecnie analizowany. Incydent z udziałem F-16, w którym uczestniczył major Krakowian, miał miejsce w czwartek wieczorem na lotnisku w Radomiu.

Podczas oględzin miejsca wypadku funkcjonariusze zabezpieczyli prywatną kamerę należącą do majora Krakowiana, co potwierdził prokurator. Specjaliści kryminalistyki sądowej analizują obecnie przechowywane nagrania, zauważył Skiba.

Z doniesień wynika, że urządzenie to kompaktowy aparat fotograficzny powszechnie używany przez pilotów i entuzjastów sportu. Uważa się, że jest to prywatna własność majora. Eksperci sugerują, że wydobycie danych z urządzenia może wymagać wielu tygodni analizy technicznej.

Katastrofa samolotu F-16 w Radomiu: Śledczy uzyskali dostęp do kluczowych nagrań

Major Maciej „Slab” Krakowian tragicznie zginął podczas lotu demonstracyjnego przygotowującego do Radom Air Show 2025. Do wypadku doszło w czwartek około godziny 19:30, kiedy doświadczony pilot Tiger Demo Team Poland nie zdołał wyprowadzić samolotu z manewru lotniczego. Samolot rozbił się i zapalił po zderzeniu.

Po tragedii Polsat News pozyskał obszerną dokumentację audio – ponad 90 minut – zawierającą zapisy rozmów radiowych między pilotami biorącymi udział w zdarzeniu a radomską kontrolą ruchu lotniczego.

Analiza nagrań ujawniła nieporozumienie między majorem „Slabem” a kontrolerem, który podobno pomylił identyfikatory samolotów i wydał nieprawidłowe instrukcje. Ten błąd rzekomo doprowadził do niemal kolizji między F-16 Krakowian a samolotem szkoleniowym FA-50.

Trwające dochodzenie w sprawie śmiertelnego incydentu F-16

Prokuratura warszawska oficjalnie wszczęła dochodzenie w sprawie katastrofy w Radomiu na podstawie przepisów prawa karnego o katastrofach lotniczych, powołując się na ofiary śmiertelne. „Obecne ustalenia nie wskazują na odpowiedzialność osób trzecich” – wyjaśnił Skiba podczas piątkowego briefingu.

Równocześnie z dokumentacją miejsca katastrofy, przesłuchiwani są pracownicy lotnictwa i obsługa naziemna. Śledczy mogą również skontaktować się ze świadkami, którzy nagrali ostatnie chwile samolotu na urządzeniach osobistych.

Zgodnie z oświadczeniami prokuratury, pod lupę wzięto trzy potencjalne czynniki: awarię mechaniczną, błąd ludzki oraz nieprawidłowości w obsłudze operacyjno-technicznej.

Zeznania naocznego świadka: Pułkownik opowiada przebieg katastrofy

Pułkownik Łukasz Piątek, obecny podczas feralnego pokazu, podzielił się swoją relacją z Polsat News. „Oglądałem z wieży kontrolnej wyjątkowy występ Slaba – i byłem świadkiem tragicznego finału” – stwierdził.

„Lotnictwo bojowe z natury wiąże się z podwyższonym ryzykiem, decyzje muszą być podejmowane natychmiast” – podkreślił Piątek podczas dyskusji o protokołach bezpieczeństwa lotów.

Zapytany, czy niejasne transmisje radiowe mogły przyczynić się do wypadku, pułkownik podkreślił, że piloci są bardzo starannie szkoleni w takich sytuacjach: „Procedury pokazów lotniczych odpowiadają za problemy z komunikacją — ruch radiowy w Radomiu nie był niczym zaskakującym”.

WIDEO: „Kreml świętuje szampanem”. Rzecznik prezydenta odnosi się do sprzeciwu wobec weta

Ważne ogłoszenie od śledczych w sprawie kamery pilota F-16 - INFBusiness

Adrianna Rymaszewska / Patryk Idziak / polsatnews.pl / Polsat News

Źródło

No votes yet.
Please wait...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *