Wiceminister Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej wezwał Ministerstwo Edukacji Narodowej do zbadania wykonalności integracji nowego przedmiotu w polskich szkołach. Przedmiot ten dotyczy spraw dotyczących powszechnego systemu ubezpieczeń społecznych. Ministerstwo twierdzi, że edukacja dotycząca przyszłych emerytur jest niezbędna.

Zawartość:
Ministerstwo Pracy odpowiada na interpelację posła PiS. Janusz Cieszyński pytał m.in. o systemowe działania, jakie resort planuje podjąć, aby złagodzić spodziewane obniżenie świadczeń emerytalnych .
Prognozy dotyczące przyszłych emerytur pogarszają się
MP Cieszyński cytuje analizy Międzynarodowego Funduszu Walutowego (MFW) ze stycznia 2025 r. MFW podaje, że bez reform do 2050 r. przeciętny wskaźnik świadczeń emerytalnych w Polsce ma spaść z obecnych 45% do 29%. Wskaźnik ten odzwierciedla przeciętne świadczenia emerytalne w stosunku do przeciętnego wynagrodzenia.
W odpowiedzi posłowi, wiceminister pracy Sebastian Gajewski podkreślił, że jednym z wyzwań związanych z wysokością emerytur jest ograniczone zrozumienie przez społeczeństwo powszechnego systemu ubezpieczeń społecznych.
Czy nowy system emerytalny doprowadzi do obniżenia emerytur?
Wiceminister stwierdził, że kwestia spadku przeciętnej emerytury w stosunku do przeciętnego wynagrodzenia jest widoczna od wielu lat. Wyjaśnił, że jest to spowodowane częściowo tym, że mniej świadczeń wypłaca się w ramach tzw. starego systemu emerytalnego , podczas gdy coraz więcej pochodzi z tzw. nowego systemu, który działa na zasadzie zdefiniowanej składki.
Wyjaśnił, że system ten ustanawia ścisłą korelację między wpłaconymi składkami a otrzymanymi świadczeniami . Wysokość emerytury ustala się, dzieląc całkowity kapitał zgromadzony przez osobę ubezpieczoną przez średnią długość życia osób w wieku emerytalnym.
Oznacza to, że im więcej składek zostanie wpłaconych do Funduszu Ubezpieczeń Społecznych, tym wyższa będzie emerytura. Odwrotnie, mniejsza liczba składek również spowoduje minimalne emerytury .
Nowy temat dotyczący emerytur w szkołach?
Gajewski uważa, że edukacja dzieci i młodzieży w szkołach powinna być w tym kontekście kluczowym aspektem.
„W związku z tym zwróciłem się do Ministerstwa Edukacji Narodowej z prośbą o rozważenie włączenia do programu nauczania tematów dotyczących konsekwencji uczestnictwa lub nieuczestniczenia obywateli w powszechnym systemie ubezpieczeń społecznych ” – czytamy.
Program nauczania obejmowałby również omówienie uprawnień do świadczeń w przypadku niezdolności do pracy, np. w formie zasiłków, emerytur lub rent .