Czy sztuczna inteligencja w biznesie jest opłacalna? Ponad połowa europejskich firm tak uważa

Pracownicy dostrzegają zarówno korzyści, jak i potencjalne wyzwania związane z szerokim wykorzystaniem sztucznej inteligencji, co zostało podkreślone w badaniu EY. Ponadto 56% uczestniczących organizacji przyznało, że wdrożenie rozwiązań AI przyniosło korzyści finansowe.

Czy sztuczna inteligencja w biznesie jest opłacalna? Ponad połowa europejskich firm tak uważa
obraz: SvetaZi / / Shutterstock

Badanie ujawnia rosnące zadowolenie pracowników z działania sztucznej inteligencji – 70% uczestników wyraziło zadowolenie, co stanowi wzrost o 7 punktów procentowych w porównaniu z rokiem poprzednim. Pozytywne nastawienie do sztucznej inteligencji wyraziło 82% kadry kierowniczej i 63% pracowników niższego szczebla.

Jednak 74% ankietowanych (o 6 punktów procentowych więcej niż w roku ubiegłym) przewiduje, że rozwój i upowszechnienie sztucznej inteligencji może skutkować zmniejszeniem zapotrzebowania na siłę roboczą.

Korzyści finansowe, rozumiane jako wzrost przychodów lub redukcja kosztów związana z wdrożeniem sztucznej inteligencji, zostały wskazane przez 56% przedsiębiorstw w tegorocznym badaniu. Oznacza to wzrost o 11 punktów procentowych w porównaniu z rokiem poprzednim. Jednocześnie 16% wskazało, że sztuczna inteligencja nie przyniosła jeszcze oszczędności ani wzrostu zysków, a 29% uważa, że ocena jej wpływu jest przedwczesna.

„Wdrażanie sztucznej inteligencji (AI) to coś więcej niż integracja nowych technologii – wymaga ona przedefiniowania przepływów pracy i procesów decyzyjnych. Efektywne wdrażanie systemów opartych na AI może sprzyjać optymalnemu wykorzystaniu zasobów i stymulować rozwój produktów i usług lepiej dostosowanych do potrzeb klientów” – podkreślił Bartosz Pacuszka z EY.

Wyniki wskazują na szersze zaangażowanie w modele AI. W ciągu ostatniego roku odsetek uczestników, którzy deklarują korzystanie z publicznie dostępnych narzędzi, wzrósł z 72% do 78%. Około połowa potwierdza stosowanie AI w środowisku zawodowym, a jedna trzecia korzysta z niej wyłącznie w kontekście osobistym. Liderzy częściej niż inni pracownicy wykorzystują AI do zadań związanych z pracą – odpowiednio 21% i 11%.

„Wcześniej sztuczna inteligencja była postrzegana jako innowacyjny postęp w firmach. Badania EY w Polsce nad integracją sztucznej inteligencji pokazują, że narzędzia te są obecnie zakorzenione w działalności biznesowej. W ubiegłym roku głównymi przeszkodami były wyzwania finansowe i techniczne. Teraz dominują przeszkody strukturalne, co sugeruje, że firmy muszą priorytetowo traktować spójność organizacyjną i angażować różne szczeble w proces wdrażania” – stwierdziła Ewa Nowakowska z EY.

Narzędzia do generowania tekstu przodują pod względem wykorzystania – skorzystało z nich 61% respondentów. Tuż za nimi plasują się chatboty i asystenci głosowi (po 39%), a na drugim miejscu – narzędzia do tłumaczeń (30%). Oprogramowanie do syntezy głosu i transkrypcji spotkań pozostaje rzadziej wykorzystywane (odpowiednio 10% i 11%), a także rozwiązania usprawniające procesy kadrowe i finansowe (po 11%).

Najwyższą biegłość w zakresie sztucznej inteligencji (AI) wykazują specjaliści z branży technologii, mediów i telekomunikacji – 91% z nich potwierdza jej wykorzystanie. Wyższe wskaźniki adopcji odnotowano w sektorze zaawansowanej produkcji (90%), energetyki (90%) oraz bankowości i usług finansowych (89%). W sektorze handlu odsetek ten wyniósł 71%, a w administracji, usługach publicznych i ochronie zdrowia – po 70%.

Analiza przedstawia dane z badania „EY European AI Barometer 2025”, w którym wzięło udział 4942 dyrektorów i pracowników z 21 branż w dziewięciu krajach europejskich. (PAP)

gkc/ przeciągnij/

Źródło

No votes yet.
Please wait...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *