Polskie firmy za granicą chcą się dalej rozwijać. Ważna sytuacja na rynku pracy

Zdecydowana większość (86 proc.) polskich firm, które działają na innych rynkach planują dalszy rozwój, z czego 47 proc. na nowych rynkach, a 43 proc. na tych gdzie już są obecni – wynika z badania EY. Dodano, że kluczowym obszarem podczas ekspansji jest dla nich sytuacja na rynku pracy.

Polskie firmy za granicą chcą się dalej rozwijać. Ważna sytuacja na rynku pracy
fot. Novikov Aleksey / / Shutterstock

Jak zauważono w badaniu EY "Wyzwania polskich firm w ekspansji zagranicznej" 86 proc. polskich firm działających na rynkach zagranicznych planuje dalszy rozwój, zarówno w obszarze nowych regionów i rynków, na których już działają.

Ponadto z firm rozważających dalszą ekspansję, większość (84 proc.) analizując kierunki rozwojowe bierze pod uwagę sytuacje na rynku pracy, a 13 proc. przyznaje, że nie ma ona większego wpływu. Jak wskazano dla 37 proc. znacząco oddziałuje na proces decyzyjny, a w niewielkim stopniu dla 47 proc.

ReklamaZobacz takżeWarte uwagi: 300 zł na zakupy i do 2700 zł w innych bonusach za Konto Firmowe Online w Santander Banku Polska. Bezwarunkowe 0 zł za otwarcie i prowadzenie

Ponad połowa badanych (58 proc.) wskazała wysoką kompetencje pracowników z Polski jako główną zaletę z punktu widzenia ekspansji międzynarodowej, a dla 52 proc. był to dostęp do międzynarodowego rynku pracownika dzięki pracy zdalnej. Aspekty miękkie takie jak budowa kultury organizacyjnej opartej na wymianie wiedzy wskazało 39 proc., a upowszechnienie postaw (np. z zakresu D&I, czyli różnorodność i integracja) 29 proc.

Jak ocenili autorzy, kluczowe w zakresie kapitału ludzkiego w procesie ekspansji zagranicznej pozostają kompetencje menadżerskie (51 proc. badanych,) wyprzedzając tym samym kwestie językowe (50 proc.). Kolejno wskazywano na wiedzę na temat konkretnej dziedziny biznesowej (46 proc.) i aspekty cyfrowe (43 proc.). W przypadku wyzwań jakie czekają na rodzime firmy, ankietowani stwierdzali, że istotny jest obszar regulacyjny związany z prawem pracy (32 proc.) i różnice kulturowe (26 proc.).

Jak wynika z badania, największe nakłady na kapitał ludzki firmy ponosiły na szkolenia i rozwój zatrudnionych (47 proc. ankietowanych), zakup sprzętu (45 proc.) lub inwestycje w infrastrukturę IT (43 proc.). Autorzy badania zauważyli, że były one pokrywane w niemal równym stopniu z zysków organizacji (49 proc.) lub bazowane na istniejących zasobach (44 proc.). Jak oceniono, ekspansja dla mniejszych organizacji wiąże się z większymi środkami, gdyż w przypadku dużych firm ponad połowa (54 proc.) bazowała na istniejących zasobach, gdy w średnich przedsiębiorstwach było to 37 proc.

Badanie przeprowadzono na zlecenie EY Polska przez Cube Research w czwartym kwartale 2023 r. na grupie 314 średnich i dużych firm prowadzących aktywną ekspansję na rynkach zagranicznych.

EY świadczy usługi audytorskie, doradztwa podatkowego, biznesowego, strategicznego i transakcyjnego. (PAP)

jls/ drag/

Źródło

No votes yet.
Please wait...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *