Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne (MPK) w Poznaniu zmaga się z niedoborem operatorów autobusów i tramwajów. Organizacja ma możliwość zatrudnienia nawet 100 osób. MPK podaje, że pensje wzrosły dwukrotnie w ubiegłym roku. W 2024 r. częstotliwość kursowania tramwajów została zwiększona, podczas gdy praca eksploatacyjna autobusów zmniejszyła się w porównaniu z rokiem poprzednim. Spadek ten jest podobno przypisywany takim czynnikom, jak konserwacja torów w 2023 r.

W rozmowie z PAP poznańskie MPK podkreśliło, że mimo trwającego naboru pracowników, wysoka rotacja pracowników sprawia, że „nie ma możliwości trwałego zaspokojenia” przewidywanych potrzeb kadrowych . „Obecne zapotrzebowanie oceniamy na 70 maszynistów i 30 operatorów tramwajów” – zaznaczono. „W 2023 r. średnioroczne zatrudnienie kierowców autobusów wyniosło 620 osób, a motorniczych tramwajów 479” – podało MPK. Dla porównania w 2024 r. spółka miała na liście płac odpowiednio 605 maszynistów i 497 operatorów tramwajów.
Poznańskie MPK zmaga się z niedoborem pracowników. Firma oferuje 6320 zł brutto plus premie
Dostawca usług transportowych zapewnia, że tymczasowe niedobory kadrowe są łagodzone poprzez zatrudnianie kierowców z firm zewnętrznych i kontrahentów. „Firma nie tylko poszukuje wykwalifikowanych kierowców autobusów, ale także prowadzi sesje szkoleniowe dla osób, które chcą dołączyć do MPK Poznań, ale nie mają niezbędnych kwalifikacji ” – podano w ogłoszeniu.
Jak twierdzi spółka, w ubiegłym roku pensje wzrosły dwukrotnie , zarówno w 2023, jak i 2022 roku. Od 1 października 2024 roku nowy motorniczy autobusu lub tramwaju w MPK Poznań – po zdaniu egzaminu i bez wcześniejszego doświadczenia – zarobi z premiami 6320 zł brutto . Natomiast do 1 marca 2023 roku niedoświadczony motorniczy lub maszynista tramwaju w MPK Poznań otrzymywał z premiami 4760 zł brutto . MPK podkreśla, że pensje rosną wraz ze stażem , a osoby posiadające odpowiednie kwalifikacje i doświadczenie jako kierowcy mogą liczyć na wyższe wynagrodzenie.
Na swojej stronie internetowej MPK Poznań przedstawia liczne korzyści , które mogą przyciągnąć potencjalnych kandydatów. Firma wymienia oferty, takie jak dofinansowanie wakacji, karnety sportowe, wsparcie edukacyjne oraz bilety do teatru i kina. Pracownicy mają również dostęp do funduszu pożyczkowego i pomocowego oraz mogą podróżować komunikacją miejską za jedyne 1 zł. Ponadto MPK Poznań zapewnia premie wakacyjne, pakiety dla dzieci, plan medyczny i formalne umowy o pracę.
MPK Poznań obsługuje 329 autobusów i blisko 230 tramwajów
Jak wynika ze statystyk MPK, w porównaniu do 2023 r. w ubiegłym roku wzrosła praca przewozowa poznańskich tramwajów , podczas gdy w transporcie autobusowym nastąpił spadek.
W 2024 r. praca przewozowa tramwajów wyniosła 11 984 396 pociągokilometrów (miara pracy operacyjnej odzwierciedlająca odległość przebytą przez jeden pociąg lub tramwaj na odcinku 1 km), w porównaniu do 10 460 236 pociągokilometrów w roku poprzednim. W przypadku autobusów MPK praca przewozowa w ubiegłym roku wyniosła 17 898 061 pojazdokilometrów, co stanowi spadek w porównaniu do 18 148 131 pojazdokilometrów w 2023 r.
Rzecznik Zarządu Transportu Miejskiego w Poznaniu Bartosz Trzebiatowski zauważył, że wahania danych dotyczących pracy przewozowej wynikają zarówno ze zmniejszenia liczby zaplanowanych kursów, jak i z awarii taboru lub niedoborów kadrowych u operatora.
Według statystyk MPK operator ma 329 autobusów — o trzy więcej niż w 2023 roku. Ponad 25 procent obecnej floty autobusowej stanowią pojazdy bezemisyjne, z czego 58 ma napęd elektryczny, a 25 wodorowy. Pozostałe autobusy to tradycyjne modele spalinowe, a także jeden hybrydowy. Poznańskie MPK obsługuje również 229 tramwajów , z czego dwa są dzierżawione. We flocie jest 33 tramwaje dwukierunkowe, a 78 procent poznańskich tramwajów ma niską podłogę.