W czwartek Stały Komitet Rady Ministrów zatwierdził projekt ustawy mającej na celu deregulację, o czym poinformował przewodniczący komitetu Maciej Berek. Projekt ten obejmuje przepisy dotyczące umów leasingu elektronicznego, sześciomiesięczne vacatio legis na pewne modyfikacje oraz różne zmiany w Kodeksie postępowania administracyjnego.

Projekt, opracowany przez Ministerstwo Rozwoju, stanowi, że umowy leasingowe mogą być również zawierane elektronicznie. Obecnie umowy te muszą być w formie papierowej pod groźbą nieważności.
Ustawa zakłada ponadto, że osoby składające w Sejmie projekty ustaw dotyczących zasad prowadzenia działalności gospodarczej muszą uwzględnić dłuższy termin wejścia w życie ustawy, przekraczający sześć miesięcy od dnia ogłoszenia.
Reklama Zobacz takżeProwadzisz działalność gospodarczą? Możesz zarobić do 3000 zł premii za Konto Firmowe Online w Santander Bank Polska. Bezwarunkowe 0 zł za otwarcie i prowadzenie
Plany obejmują również ustanowienie ram dostarczania dokumentów do podmiotów prawnych i jednostek organizacyjnych bez osobowości prawnej poprzez utworzenie tzw. wtórnego adresata dokumentów i wykorzystanie fikcji prawnej doręczenia. Będzie to miało zastosowanie tylko wtedy, gdy adres siedziby nie istnieje, został usunięty z rejestru lub jest niezgodny z odpowiednim rejestrem, uniemożliwiając ustalenie adresu siedziby.
Organy administracyjne będą zobowiązane ocenić, czy charakter sprawy pozwala na mediację przed sądem administracyjnym.
Postępowania zawieszone z przyczyn obligatoryjnych mogą zostać umorzone, jeżeli nie sprzeciwią się temu pozostałe strony, pod warunkiem że nie zagraża to interesowi publicznemu.
Zaproponowano wprowadzenie reguły stanowiącej, że załączniki do decyzji wydanych w formie papierowej mogą być doręczane na innym trwałym nośniku informacji, pod warunkiem zgody strony wyrażonej na piśmie lub ustnie do protokołu.
Zostanie ustanowiona zasada, że jeżeli wszystkie strony odwołają się od decyzji organu i organ ten ustali, że odwołanie należy w całości uwzględnić, może wydać nową decyzję, która uchyli lub zmieni zaskarżoną decyzję.
Dodatkowo proponuje się, aby organ pierwszej instancji miał „mocny obowiązek” przestrzegania treści decyzji wydanej przez organ odwoławczy.
Należy ustanowić zasadę, że zaległa grzywna administracyjna oznacza grzywnę, która pozostaje niezapłacona przez okres 14 dni od dnia, w którym decyzja o grzywnie administracyjnej stała się ostateczna, chyba że przepisy szczególne wskazują alternatywny termin płatności. Wprowadzono również możliwość uiszczenia nie tylko zaległej grzywny administracyjnej w ratach, ale także rozłożenia jej na raty. Ponadto sugeruje się możliwość wszczęcia postępowania o udzielenie ulgi w egzekucji grzywny administracyjnej z urzędu.
Proponowana poprawka obejmuje obecnie dostosowanie definicji rzemiosła i rzemieślnika. Zmieniona definicja będzie dalej obejmować spółki kapitałowe, z wyłączeniem jednoosobowych spółek kapitałowych utworzonych w wyniku przekształcenia przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą we własnym imieniu, wykorzystującą kwalifikacje zawodowe i osobistą pracę. W odniesieniu do spółek komandytowych i spółek komandytowo-akcyjnych proponuje się wyeliminowanie wymogu, aby wspólnikami takich spółek mogły być wyłącznie osoby fizyczne.
Przepisy dotyczące podatku dochodowego od osób prawnych (CIT) rozszerzą zakres zaliczania określonych kosztów związanych z działalnością badawczo-rozwojową do kosztów kwalifikowanych.
W sytuacjach obejmujących działalność niezarejestrowaną osoby prowadzące taką działalność będą mogły wykorzystać PESEL jako identyfikator podatkowy. Wyjątki będą miały zastosowanie, gdy takie osoby są zarejestrowanymi podatnikami VAT lub prowadzą ewidencję sprzedaży za pomocą kas fiskalnych.
Propozycja obejmuje możliwość jednorazowego przedłużenia terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego o 5 lat, jeżeli zarzuty w sprawie o przestępstwo skarbowe związane są z niewykonaniem tego zobowiązania. Ordynacja podatkowa przewiduje umorzenie zawieszonego postępowania, jeżeli przeszkody do wznowienia postępowania nie zostaną usunięte w ciągu trzech lat od dnia zawieszenia.
Przewiduje się, że czas trwania kontroli mikroprzedsiębiorcy zostanie wydłużony maksymalnie o 6 dni roboczych w roku kalendarzowym, aby umożliwić przeprowadzenie czynności kontrolnych związanych wyłącznie ze zbieraniem i analizą dokumentów istotnych dla kontroli, co nie powinno powodować utrudnień w prowadzeniu działalności gospodarczej przedsiębiorcy.
W propozycji podkreślono znaczenie przestrzegania zasady równoważenia obowiązków administracyjnych
Źródło