Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the gd-rating-system domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /home/gibnews/htdocs/gibnews.pl/wp-includes/functions.php on line 6121
Pochodzenie pyłu drogowego można ustalić na podstawie jego właściwości magnetycznych - Gospodarka i Biznes News

Pochodzenie pyłu drogowego można ustalić na podstawie jego właściwości magnetycznych

Zdjęcie: Adobe Stock Zdjęcie: Adobe Stock

Magnetyczne właściwości pyłu drogowego mogą ujawnić informacje o jego źródłach i potencjalnym zanieczyszczeniu, eliminując potrzebę długich analiz chemicznych, jak wykazali naukowcy z Instytutu Geofizyki Polskiej Akademii Nauk. Próbki pobrano w Warszawie.

Naukowcy sądzą, że dalsze badania nad magnetyzmem środowiskowym umożliwią opracowanie dokładniejszych i tańszych narzędzi do analizy i monitorowania jakości środowiska.

„Nasze badania skupiają się na właściwościach magnetycznych pyłu ulicznego w Warszawie. W ramach badania zbadaliśmy próbki ze 149 lokalizacji, oceniając ich podatność magnetyczną i różne inne właściwości magnetyczne. Granulometryczna separacja cząstek pozwoliła nam zidentyfikować, które frakcje pyłu wykazują najsilniejsze właściwości magnetyczne i jak różnią się one w obszarach o różnych wzorcach użytkowania gruntów” – stwierdziła dr Sylwia Dytłow z Zakładu Magnetyzmu IGF PAN, główna autorka niedawno opublikowanego artykułu w cenionym czasopiśmie „Scientific Reports”.

Pył drogowy – znaczący nośnik szkodliwych substancji, w tym wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych (WWA) – składa się z mieszanki cząstek powstających zarówno w wyniku procesów naturalnych, jak i działalności człowieka, które osadzają się na nawierzchniach dróg. Zanieczyszczenia te powstają między innymi w wyniku spalania paliwa, emisji spalin, degradacji opon i zużycia klocków hamulcowych.

Próbki pyłu zebrane z ulic Warszawy podzielono na pięć frakcji o różnej wielkości – od cząstek większych niż 0,8 mm do mniejszych niż 0,2 mm. „Wyniki wskazują, że najdrobniejsze frakcje pyłu (<0,2 mm) mają najwyższą podatność magnetyczną, co może sugerować ich pochodzenie ze źródeł zanieczyszczeń antropogenicznych, takich jak ruch samochodowy lub działalność przemysłowa” – podano w komunikacie prasowym IGF PAN.

„Co ciekawe, mimo że frakcje te występują w mniejszych ilościach w próbkach, to charakteryzują się najwyższymi stężeniami wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych – związków, które stanowią poważne zagrożenie dla zdrowia ludzkiego i środowiska. Takie cząsteczki są bardziej mobilne i mogą łatwiej przedostać się do organizmu człowieka, zwiększając ryzyko poważnych problemów zdrowotnych” – zauważył badacz.

Dr Sylwia Dytłow stwierdziła, że jej badania dostarczają nowych spostrzeżeń na temat zastosowania analizy właściwości magnetycznych w ocenie pyłu miejskiego z lokalizacji reprezentujących różne kategorie użytkowania gruntów. „Pozwala nam to lepiej zrozumieć mechanizmy rozprzestrzeniania się zanieczyszczeń w środowisku miejskim i formułować skuteczniejsze strategie monitorowania” – podkreśliła.

W pobliżu stref o dużym natężeniu ruchu – takich jak Dworzec Kolejowy Wileński – badacze zaobserwowali najwyższe wartości właściwości magnetycznych, co wskazuje na większe stężenie zanieczyszczeń związanych z ruchem drogowym.

„Jednak badanie wykazało słabą korelację między natężeniem ruchu a podatnością magnetyczną, co wskazuje, że inne czynniki środowiskowe, takie jak użytkowanie gruntów, również znacząco wpływają na rozkład tych właściwości. W rezultacie badanie zidentyfikowało 19 odrębnych kategorii użytkowania gruntów, w tym gęstość zabudowy i wysokość, które wpływają na warunki rozpraszania pyłu drogowego i cząstek magnetycznych w nim zawartych” – wyjaśnili autorzy badania.

Dr Sylwia Dytłow kieruje projektem finansowanym przez Narodowe Centrum Nauki, w ramach którego opracowuje nowatorską metodę szybkiej oceny stężeń WWA w pyle drogowym z wykorzystaniem parametrów magnetycznych.

„W Polsce wciąż brakuje kompleksowych badań nad przestrzennym rozkładem WWA w pyle drogowym. Wcześniej ocena ryzyka środowiskowego tych zanieczyszczeń wymagała pomiaru stężeń poszczególnych WWA przy użyciu technik chemicznych (chromatografia gazowa i cieczowa). Chociaż metody te są bardzo dokładne, są również czasochłonne i kosztowne. Nasz projekt, wykorzystujący szeroką bazę danych pomiarów, umożliwi precyzyjną i bardziej ekonomiczną ocenę poziomu zanieczyszczeń w różnych obszarach miejskich” – stwierdziła.

Uważa, że wyniki tych badań będą miały kluczowe znaczenie dla poprawy jakości powietrza i ochrony zdrowia publicznego. „Magnetyczne metody analizy pyłu mogą szybko wskazać źródła emisji zanieczyszczeń, co może być szczególnie istotne w obliczu rosnących norm jakości powietrza w Unii Europejskiej” – podsumowała naukowiec. (PAP)

Nauka w Polsce

akp/ agt/



Źródło

No votes yet.
Please wait...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *