Dr hab. Przegalińska: Narzędzia AI pozostaną w polityce na dobre i na złe

18.11.2024. PAP/Marcin Obara 18.11.2024. PAP/Marcin Obara

Od czasu amerykańskich wyborów, które doprowadziły do prezydentury Baracka Obamy, narzędzia zasilane sztuczną inteligencją znalazły swoje miejsce na arenie politycznej, z pozytywnymi i negatywnymi implikacjami. Prawdopodobnie pozostaną stałym elementem – poinformowała PAP dr Aleksandra Przegalińska, profesor Akademii Leona Koźmińskiego (ALK) w Warszawie.

W odpowiedzi na pytania o rolę sztucznej inteligencji w polityce, pracownik naukowy Katedry Zarządzania w Network Society na Akademii Leona Koźmińskiego stwierdził, że zespoły kampanii wykorzystują przede wszystkim różne modele AI do analizowania profili wyborców i tworzenia dostosowanych narracji lub komunikatów.

„Ta praktyka nie jest nowa. Od czasu pierwszych wyborów, które doprowadziły Obamę do prezydentury, narzędzia te były wykorzystywane zarówno w celach korzystnych, jak i szkodliwych. Są tutaj, aby pozostać” – podkreśliła.

Ponadto wspomniała, że sztuczna inteligencja generatywna – która jest w stanie tworzyć tekst, obrazy, muzykę czy filmy – jest wykorzystywana w satyrze politycznej, a w pewnym stopniu także w „brudnym PR-ze”, mającym na celu szarganie reputacji kandydatów przeciwnych.

„Jeśli spojrzeć na Stany Zjednoczone, Donald Trump jest najczęstszym użytkownikiem generatywnej sztucznej inteligencji. I nie po to, by wyśmiewać innych, ale by promować siebie” – podkreślił prof. ALK.

„Przedstawia wizję przyszłej Gazy z hotelem Trump Tower. Przedstawia siebie jako papieża. Wykorzystuje sztuczną inteligencję jako proste narzędzie promocyjne” – podkreślił badacz.

Podała również przykład wykorzystania głosu danej osoby w celu stworzenia wprowadzającego w błąd oświadczenia.

„Prawdopodobnie chodziło o głos kandydata i ówczesnego prezydenta (Joe) Bidena. Głos ten został odtworzony. Następnie skontaktowano się z osobami, aby przekonać je do nieuczestniczenia w wyborach, wykorzystując głos Bidena” – opowiadała.

Oceniła, że „niestety, sztuczna inteligencja będzie szeroko stosowana w nikczemnych kampaniach, promocjach, rozwoju programów i kierowaniu”.

Dr hab. Aleksandra Przegalińska wzięła udział w konferencji Perspektywy Women in Tech Summit (4-5 czerwca). Polska Agencja Prasowa była patronem medialnym wydarzenia. (PAP)

pasek/ arw/ amac/



Źródło

No votes yet.
Please wait...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *