Według badania platformy Adyen, 37% ankietowanych polskich firm planuje sprzedaż online za granicą, a 23% planuje otwarcie sklepów stacjonarnych. Niemcy, Francja, Włochy i Wielka Brytania to najpopularniejsze destynacje dla przedsiębiorców.

Jak wynika z badania Adyen Index: Retail Report 2025, polskie firmy planują zwiększyć sprzedaż poprzez wejście na nowe rynki; 37% planuje sprzedaż online, 23% otwiera sklepy stacjonarne za granicą, a 36% wchodzi na marketplace'y, czyli platformy sprzedażowe.
Wśród krajów cieszących się największym popytem wśród naszych firm znajdują się Niemcy (76%), Francja (36%), Włochy (24%) oraz Wielka Brytania i Holandia (22%). Według badania ponad jedna czwarta planuje przeznaczyć na ten cel od 2,5 do 2,9 mln zł, co ósma firma przewiduje budżet w wysokości od 12 do 24 mln zł, a 6% deklaruje wydatki przekraczające 49 mln zł.
Reklama Zobacz takżeDla Twojej firmy: zyskaj 300 zł za zdalne otwarcie Konta Firma z Żubr w Banku Pekao i do 2700 zł dodatkowych bonusów
Respondenci dostrzegają, że wejście na rynki zagraniczne wymaga dostosowania systemów płatności do lokalnych oczekiwań konsumentów. Aby zwiększyć konkurencyjność, 31% zamierza wdrożyć nowe metody płatności online, 30% chce rozszerzyć ich dostępność w sklepach stacjonarnych, a 20% priorytetowo traktuje redukcję kosztów transakcyjnych, co bezpośrednio przełoży się na wzrost przychodów.
Nowe kanały sprzedaży, takie jak platformy sprzedażowe i innowacyjne inicjatywy budowania marki, odgrywają coraz ważniejszą rolę w planach polskich sprzedawców detalicznych . Około 36% respondentów planuje wejście na marketplace'y, postrzegając je jako szansę na szybkie dotarcie do globalnych klientów, podczas gdy prawie 28% sprzedawców detalicznych koncentruje się na wydarzeniach typu pop-up, które pozwalają im testować nowe rynki i budować rozpoznawalność marki.
„Marketplace'y otwierają firmom drogę do globalnych klientów bez konieczności natychmiastowej inwestycji w fizyczną obecność. Z kolei eventy pop-up pozwalają im przetestować potencjał danego rynku przy minimalnym ryzyku. Oba rozwiązania dobrze wpisują się w strategię stopniowej ekspansji i budowania rozpoznawalności polskich marek za granicą” – zauważył ekspert Adyen, Matouš Michněvič.
Badanie przeprowadzono na przełomie lutego i marca tego roku wśród 41 000 konsumentów i 14 000 firm. Respondenci pochodzili z takich krajów jak Polska, Wielka Brytania, Stany Zjednoczone, Kanada, Brazylia, Meksyk, Francja, Niemcy, Hiszpania, Włochy, Portugalia, Holandia, Belgia, Dania, Norwegia, Szwecja, Estonia, Łotwa, Litwa, Zjednoczone Emiraty Arabskie, Singapur, Malezja, Hongkong, Japonia, Australia, Indie i Chiny. W Polsce badanie objęło 1001 konsumentów i 500 firm. (PAP)
owce/ pad/