Według raportu WPP Media „Reklama w 2030 roku”, do 2030 roku sztuczna inteligencja ma całkowicie zrewolucjonizować media i branże kreatywne, automatyzując wiele zadań marketingowych i transformując liczne zawody w tym sektorze, wymuszając rozwój nowych kompetencji. Zaawansowane narzędzia są już dziś wykorzystywane m.in. do tworzenia spersonalizowanych tekstów, grafik, materiałów wideo i wizualizacji projektów, a także wspomagają rozwój całych strategii marketingowych. Innowacje w tym obszarze mogą być motorem napędowym rozwoju polskich firm, a co za tym idzie, gospodarki, która obecnie pozostaje daleko w tyle za liderami innowacji.

Sztuczna inteligencja zmienia marketing i branżę kreatywną.
„W ostatnich tygodniach media donosiły, że polska gospodarka jest obecnie na 20. miejscu wśród wszystkich gospodarek świata. To niesamowite osiągnięcie, na które ciężko pracowaliśmy przez 30 lat. Po raz pierwszy nasze PKB przekroczyło bilion dolarów. Niestety, jeśli chodzi o innowacyjność, wciąż jesteśmy w tyle. Wynika to między innymi z faktu, że przeznaczamy na nią zaledwie 1,5% PKB, a co więcej, wydatki te są finansowane głównie z sektora publicznego i funduszy unijnych” – powiedziała agencji Newseria Izabela Albrychiewicz, prezes WPP Media na Polskę i region Europy Środkowo-Wschodniej.
Polska wydała 53,1 mld zł na badania i rozwój w 2023 roku. Stanowi to 1,56% udziału wydatków na badania i rozwój w PKB. Dla porównania, europejscy liderzy wydają dwukrotnie więcej. W Europejskim Rankingu Innowacyjności 2025 Polska zajęła 23. miejsce wśród krajów Unii Europejskiej i znalazła się w gronie wschodzących innowatorów, obok Węgier, Słowacji, Łotwy, Bułgarii i Rumunii. Szwecja, Dania i Holandia przodują w rankingu.
Sztuczna inteligencja i reklama w sklepach napędzają transformację marketingu
„W Polsce pieniądze na innowacje pochodzą głównie z sektora publicznego i funduszy unijnych. Jednak na rynkach zachodnich i szybko rozwijających się, motorem innowacji jest przede wszystkim biznes” – mówi Izabela Albrychiewicz. „Kolejnym aspektem innowacji są patenty. I tutaj również w naszym kraju sytuacja jest umiarkowanie dobra”.
Według danych z raportu rocznego Urzędu Patentowego za 2024 r. liczba zgłoszeń w trybie krajowym i międzynarodowym wyniosła 31 887, a w 32 249 sprawach postępowanie zakończono.
„Ponadto polska nauka nie współpracuje zbyt ściśle z biznesem, w przeciwieństwie do bardziej rozwiniętych rynków, głównie w Stanach Zjednoczonych i na Zachodzie” – mówi prezes WPP Media na Polskę i region Europy Środkowo-Wschodniej. „Z drugiej strony, mamy też mocne strony, a nawet bardzo mocne, w Polsce. Tutaj wskazałbym przede wszystkim na cyfryzację gospodarki: dynamicznie rozwijający się e-commerce, bankowość, usługi takie jak BLIK, analitykę danych, a wreszcie cały obszar narzędzi martech. Wspomniałem o martech na końcu, ale tak naprawdę w naszym świecie marketingu i mediów dzieje się naprawdę wiele”.
Jak podkreśla Izabela Albrychiewicz, sztuczna inteligencja jest obecnie motorem napędowym zachodzących zmian technologicznych i może okazać się przewagą konkurencyjną dla firm działających w Polsce. Według raportu „Cyfrowe wyzwania polskiego biznesu”, przygotowanego przez PMR na zlecenie Asseco Cloud, 31% polskich firm deklaruje korzystanie z AI/LM.
„Sztuczna inteligencja znacząco transformuje pracę w marketingu i dzieje się to bardzo szybko. Technologia ta znacząco pomaga nam w naszej pracy, przyspieszając ją, zmieniając na wielu płaszczyznach i zwiększając jej efektywność, a także poprawiając jej jakość. Nie tylko, jak myśleliśmy dwa lata temu, automatyzuje proste zadania dla pracowników dopiero rozpoczynających karierę, ale także umożliwia podejmowanie decyzji i wspiera proces tworzenia strategii” – mówi Magdalena Popielewicz, kierownik projektów cyfrowych i lider AI LABS w WPP Media.
Sześćdziesięciu ekspertów branżowych ankietowanych przez WPP Media uważa, że sztuczna inteligencja zrewolucjonizuje branżę kreatywną. Firmy będą wykorzystywać ją do tworzenia większości treści, w tym muzyki, programów telewizyjnych, filmów i sztuki – zgadza się z tym 71% ekspertów. Zmiany na dużą skalę już zachodzą, ale adaptacja sprzętu i zachowań konsumentów zajmie więcej czasu. Eksperci przewidują dalszy rozwój sztucznej inteligencji w obszarach takich jak obsługa klienta za pośrednictwem botów.
AI w praktyce – narzędzia, automatyzacja i martech w Polsce
Opinie ekspertów zebrane w raporcie „Reklama w 2030 roku” wskazują, że sztuczna inteligencja nie wyprze w sposób masowy miejsc pracy w reklamie. Niektórzy eksperci przewidują, że sztuczna inteligencja zautomatyzuje pewne zadania, nie tylko fizyczne, ale także umysłowe na średnim poziomie zaawansowania, co może stworzyć bardziej wartościowe miejsca pracy i zwiększyć produktywność pracowników. Z pewnością będzie to wymagało nowych umiejętności i ściślejszej współpracy między sztuczną inteligencją a ludźmi.
„W branży marketingowej istnieje już wiele zastosowań sztucznej inteligencji. Należą do nich analiza materiałów reklamowych, komunikatów konkurencji i ogólnie pojętego przekazu medialnego, a także badania i wyszukiwanie informacji o naszych własnych działaniach, obszarach zainteresowań i działaniach konkurencji” – mówi Magdalena Popielewicz. „Jeśli chodzi o codzienną pracę, to oczywiście automatyzacja zadań takich jak pisanie e-maili, tworzenie dłuższych i krótszych treści. To obszar, którym również się zajmujemy i w którym edukujemy zarówno wewnętrznie, jak i naszych klientów. Automatyzacja dotyczy również moderacji mediów społecznościowych. Pojawiło się wiele narzędzi, które umożliwiają automatyczną moderację komentarzy”.
W WPP Media potencjał narzędzi AI jest wykorzystywany za pośrednictwem wewnętrznej platformy Open Media Assistant. Umożliwia ona użytkownikom tworzenie własnych agentów do konkretnych zadań, a także korzystanie z ponad 150 gotowych narzędzi. Na przykład, OMA może generować setki wariantów tekstów reklamowych dostosowanych do konkretnych grup odbiorców, co może wpłynąć na ich skuteczność. Sztuczna inteligencja jest również wykorzystywana do wizualizacji konkretnych pomysłów, które do tej pory były zazwyczaj prezentowane na papierze. OMA jest również wykorzystywana jako partner do burzy mózgów.
„Współpracujemy również z wieloma startupami w modelu martech, tworząc produkty i narzędzia wykorzystujące sztuczną inteligencję. Narzędzia te pozwalają na przykład na analizę kreacji przed ich publikacją, co pozwala zaoszczędzić znaczne środki z budżetów mediowych. Ułatwiają również moderację działań w mediach społecznościowych. Wykorzystując sztuczną inteligencję, tworzymy również persony, które pomagają nam lepiej zrozumieć potrzeby i zachowania konkretnych grup docelowych, co z kolei pozwala nam tworzyć bardziej dopasowane produkty, usługi, kampanie reklamowe i strategie komunikacji” – podkreśla ekspert.
Sztuczna inteligencja była jednym z głównych tematów Festiwalu Innowacji WPP Media, który odbył się 25 września w Warszawie. To coroczne wydarzenie oferuje uczestnikom możliwość wymiany wiedzy, inspiracji i budowania relacji biznesowych. Stanowi również platformę do prezentacji najnowszych trendów, narzędzi i innowacyjnych rozwiązań w branży.
„Festiwal Innowacji jest dla nas niezwykle ważny. Organizujemy go co roku, a ten zespół jest jednym z najlepszych zespołów innowacyjnych w Europie Wschodniej, a nawet powiedziałbym, że w całej Europie. Innowacje pomagają naszym klientom i pracownikom się rozwijać” – podkreśla Izabela Albrychiewicz.
Sieci Mediów Detalicznych – nowa siła reklamowa i źródło danych o klientach
Jednym z kluczowych tematów poruszanych w tym roku, kluczowym dla przyszłości rynku, były media detaliczne. W skrócie, media detaliczne to firmy, takie jak sklepy internetowe i sieci handlowe, które udostępniają przestrzeń reklamową na swoich platformach, w aplikacjach i na nośnikach fizycznych innym markom, które chcą promować swoje produkty bezpośrednio w procesie zakupowym. To nie tylko nowy kanał dotarcia do klientów, ale także szansa na pozyskanie ważnych danych o nich (ang. first party data).
„Sieci Mediów Detalicznych (RMN) mają szansę stać się trzecim co do wielkości medium reklamowym na świecie. Ale nie chodzi tylko o reklamę. RMN to przede wszystkim nowe, potężne źródło danych własnych, które zapewnia markom unikalny, anonimowy wgląd w rzeczywiste zachowania zakupowe konsumentów. W świecie, w którym tradycyjne pliki cookie odchodzą w zapomnienie, te dane są bezcenne. Dzięki nim marki mogą nie tylko precyzyjnie targetować reklamy, ale także lepiej rozumieć klientów, kształtować swoje strategie sprzedaży, a nawet, co ważniejsze, tworzyć produkty” – mówi Joanna Okła, prezes EssenceMediacom (marki WPP Media).
Jak podkreśla, według prognoz, do 2027 roku Retail Media Networks będzie trzecią co do wielkości siłą reklamową na świecie, po telewizji i wyszukiwarkach.
Dziękujemy za przeczytanie naszego artykułu do końca. Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Google News. Artykuł sponsorowany Udostępnij artykuł Biuletyn Bądź na bieżąco z wiadomościami ze świata biznesu i finansów Zapisz się
Źródło