Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the gd-rating-system domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /home/gibnews/htdocs/gibnews.pl/wp-includes/functions.php on line 6121
Małe sklepy w Polsce znikają w szybkim tempie. "Konkurencja jest mordercza" - Gospodarka i Biznes News

Małe sklepy w Polsce znikają w szybkim tempie. „Konkurencja jest mordercza”

W pierwszym półroczu 2024 r. w Polsce zlikwidowano 1,6 tys. sklepów, a 5,2 tys. zawiesiło działalność. Z danych Dun&Bradstreet Poland, które jako pierwsza podaje „Rzeczpospolita”, wynika, że z 28 monitorowanych sektorów handlu w 21 odnotowano spadek liczby sklepów. Eksperci przewidują, że sytuacja będzie się pogarszać z powodu rosnących kosztów energii i płac.

Platy małych sklepów to codzienność
Platy małych sklepów to codzienność | Foto: Piotr Kamionka / REPORTER / East News

Dziennik we wtorkowym wydaniu zwraca uwagę, że najbardziej zmniejszyła się liczba sklepów spożywczych (o ponad pół tysiąca) i odzieżowych (o ponad 200). Poza tym ubyło sklepów ogólnego przeznaczenia, a także z farbami, artykułami metalowymi i piśmienniczymi oraz księgarni.

Przyczyny znikania małych sklepów

„Znikają punkty niezależne, niezsieciowane. Działalność w grupie, choćby z zapleczem partnera w postaci dystrybutora, jest prostsza, a konkurencja na rynku wciąż jest mordercza, co jest efektem choćby praktyk wielkich sieci” – mówi cytowany przez „Rzeczpospolitą” Maciej Ptaszyński, prezes Polskiej Izby Handlu.

„Innym powodem znikania sklepów jest sukcesja. Młodsze pokolenie, patrząc, jak wyglądała walka ich rodziców o utrzymanie rodzinnego sklepu, coraz częściej nie ma ochoty na kontynuowanie jego działalności” — dodaje.

Inflacja i zmiany w preferencjach konsumentów

Gazeta wskazuje, że w małe sklepy uderza też inflacja. Wyższe ceny napędzają klientów do dużych obiektów, głównie dyskontów, kosztem niezależnego handlu, ale i topniejących w oczach hipermarketów. Przykładowo Carrefour na koniec marca miał 813 sklepów, o 28 mniej niż na koniec 2023 r.

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Wiadomościach Google.

Źródło

No votes yet.
Please wait...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *