
Najnowsze wyniki badań UCE Research i WSB Merito University wskazują na średni roczny wzrost dziennych kosztów towarów w lipcu o 5,7%, co stanowi nieznaczny spadek w porównaniu z czerwcem. W badaniu przeanalizowano ponad 91 000 indywidualnych punktów cenowych.
Dane z raportu „Indeks cen detalicznych” wskazują, że codzienne wydatki na zakupy wzrosły w lipcu o 5,7% rok do roku. Badanie przeprowadzone przez UCE Research i WSB Merito University objęło 17 odrębnych grup produktów, obejmujących artykuły spożywcze, napoje (w tym alkoholowe i bezalkoholowe), artykuły dla niemowląt oraz środki czystości. Jest to kontynuacja wzrostu o 5,8% w czerwcu i 5,7% w maju, przy czym ceny żywności wzrosły o 4,9%.
Tłuszcze i stymulanty powodują wzrost cen
„(…) produkty na bazie lipidów (masło, margaryna, oleje itp.) znalazły się na szczycie zestawień wzrostu cen, notując roczny wzrost o 14,2% (wcześniej w czerwcu zajmowały drugie miejsce z 15,7%). Kluczowymi czynnikami wpływającymi na inflację w tej kategorii są masło i olej, których ceny wzrosły odpowiednio o 17,3% i 18,7%” – zauważa analiza.
Produkty pobudzające zajęły drugie miejsce, w tym kawa, herbata i napoje alkoholowe , których ceny wzrosły średnio o 10,3% w porównaniu z lipcem ubiegłego roku (w porównaniu z czerwcowym wzrostem o 14,8%). Spośród nich kawa mielona i rozpuszczalna odnotowały największe wzrosty, odpowiednio o 18,3% i 16,8% .

Świeże produkty znalazły się na trzecim miejscu , odnotowując wzrost cen o 9,1% w skali roku (w porównaniu z 11,5% wzrostem w czerwcu).
„Sezonowość utrzymuje się, ponieważ lipiec zazwyczaj kończy cykl zbiorów wczesnych owoców, takich jak truskawki. Przy sprzyjających warunkach uprawy w tym roku, krajowe ceny owoców raczej nie wzrosną gwałtownie w nadchodzących miesiącach” – skomentowała Anna Motylska-Kuźma z Uniwersytetu DSW, cytowana w badaniu.
Mięso i nabiał spadają poniżej pierwszej piątki
Produkty do pielęgnacji osobistej zajęły czwarte miejsce ze wzrostem o 8,2% (odwrócenie czerwcowego spadku o 0,5%), a na piątym miejscu znalazły się środki czystości (wzrost o 7,9%).
Na drugim miejscu znalazły się słodycze (+6,8% rocznie, w dół z wiodącego wyniku w czerwcu wynoszącego 16,1%), produkty mięsne (+6,7% w porównaniu z 7,7% w poprzednim roku), nabiał (+6,1% w porównaniu z 7,4%), wyroby piekarnicze (+5,8% w porównaniu z 7,2%), owoce morza (+5,2% w porównaniu z 6,2%) i przetwory mięsne (na stałym poziomie 4,3%).
Raport zestawia dane z lipca 2025 r. z danymi z lipca 2024 r., wykorzystując miesięczne i roczne trendy cenowe. Badacze ocenili ponad 100 popularnych dóbr konsumpcyjnych w 17 kategoriach, analizując ponad 91 000 rekordów cenowych z ponad 43 000 punktów sprzedaży 62 największych sprzedawców detalicznych. Objęto nimi sieci dyskontów, hipermarkety, supermarkety, sklepy typu convenience oraz sieci cash & carry obsługujące większość polskich konsumentów.