Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the gd-rating-system domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /home/gibnews/htdocs/gibnews.pl/wp-includes/functions.php on line 6121
„Ten produkt stał się synonimem luksusowych zakupów” - Gospodarka i Biznes News

„Ten produkt stał się synonimem luksusowych zakupów”

Glapiński o scenariuszu inflacyjnym w 2025 r.

Glapiński o scenariuszu inflacyjnym w 2025 r. TVN24 BiS

W styczniu 2025 r. ceny artykułów codziennego użytku wzrosły średnio o 5,9 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim, jak podaje UCE Research. Największe wzrosty odnotowano w przypadku słodyczy i deserów.

Według najnowszego raportu „Indeks cen w sklepach detalicznych” opracowanego przez UCE Research i WSB Merito University, w grudniu ceny dóbr codziennego użytku wzrosły w ujęciu rok do roku o 5,6 procent, a w listopadzie wzrost wyniósł 5,5 procent.

Produkty o najwyższych podwyżkach cen

Raport wskazuje, że ceny rosły corocznie w niemal wszystkich 17 monitorowanych kategoriach, a ich dynamika wahała się od 2,8 do 10,4 procent.

W styczniu słodycze i desery odnotowały największy wzrost cen – 10,4% rok do roku . Zaraz za nimi na drugim miejscu znalazły się owoce ze średnim wzrostem o 10,2% rok do roku, a na trzecim miejscu znalazły się produkty tłuste ze wzrostem o 9,7%.

Kolejne miejsca zajęły napoje bezalkoholowe ze wzrostem o 7,8 proc., pieczywo ze wzrostem o 7,7 proc., produkty mleczne ze wzrostem o 7,2 proc., karma dla zwierząt domowych ze wzrostem o 6,8 proc., ryby ze wzrostem o 5,8 proc., wędliny ze wzrostem o 5,7 proc., używki ze wzrostem o 5,3 proc., mięso ze wzrostem o 5,2 proc., artykuły higieny osobistej ze wzrostem o 5,1 proc., produkty dla dzieci ze wzrostem o 4,9 proc., chemia gospodarcza ze wzrostem o 4,2 proc. i dodatki do żywności (musztardy, keczupy, majonezy) ze wzrostem o 3,7 proc.

W styczniu jedyną kategorią, w której nastąpił spadek cen, były produkty masowe, których ceny spadły o 0,7% w ujęciu rok do roku.

Minimalny wzrost miesięczny

Autorzy raportu zwrócili uwagę, że w ostatnich miesiącach 2024 r. wszystkie segmenty odnotowały wzrost cen rok do roku: w grudniu od 0,2 do 10,3 proc., a w listopadzie od 0,2 do 16,6 proc. Podkreślili, że chociaż ceny rosną corocznie, wzrost miesiąc do miesiąca jest umiarkowany.

– Wzrost cen słodyczy w styczniu kontynuuje trend obserwowany w poprzednich miesiącach. W grudniu wzrost w ujęciu rocznym wyniósł 8,4 proc., a w listopadzie 10,2 proc. Wskazuje to, że dynamika cen w tej kategorii nie tylko utrzymuje się na wysokim poziomie, ale wręcz nasiliła się w styczniu. Głównym czynnikiem napędzającym ten stan rzeczy jest sytuacja na światowym rynku surowców, szczególnie kakao i cukru – tłumaczy dr Hubert Gąsiński z WSB Merito University.

Autorzy zauważyli ponadto silną tendencję wzrostową cen owoców. – Owoce wyróżniają się jako jedna z najszybciej rozwijających się kategorii produktów, prawdopodobnie ze względu na czynniki sezonowe i problemy strukturalne związane z podażą – ocenił ekspert.

Masło uważane za towar luksusowy

W kategorii produktów tłustych autorzy zwracają uwagę na szczególnie wysokie ceny masła.

Ten produkt stał się ostatnio symbolem luksusu zakupowego . Podwyżki cen wynikają ze wzrostu kosztów zakupu mleka – zauważył dr Robert Orpych z WSB Merito University.

Napoje bezalkoholowe, które wcześniej znajdowały się poza pierwszą piątką indeksu, teraz awansowały w rankingu. Gąsiński zauważył, że „stałe wzrosty wskazują, że ceny tych produktów nadal reagują na rosnące koszty produkcji, transportu i pakowania”.

Wzrost cen pieczywa przypisuje się, jak zauważono w raporcie, wysokim kosztom związanym z surowcami, produkcją i dystrybucją. – Koszty gazu i energii odgrywają kluczową rolę. Ponadto presja na podwyżki płac jest znacząca. Ponadto na rynku pracy brakuje wykwalifikowanych piekarzy – stwierdził Orpych.

W jaki sposób sporządzany jest raport?

Raport przedstawia średnie wartości cen odnotowane zarówno miesiąc do miesiąca, jak i rok do roku. Najnowszy „Indeks cen detalicznych” porównuje ustalenia ze stycznia 2025 r. z wynikami z tego samego okresu w 2024 r. Przeanalizowano ponad 100 codziennych produktów, które są najczęściej wybierane przez konsumentów w 17 kategoriach.

Łącznie porównano ponad 76,7 tys. cen detalicznych z prawie 39 tys. sklepów, które należą do 62 sieci handlowych. Badanie objęło wszystkie dyskonty, hipermarkety, supermarkety, sklepy convenience i sieci cash & carry dostępne na rynku, które obsługują większość konsumentów w Polsce.

Źródło

No votes yet.
Please wait...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *