
W styczniu 2025 r. ceny artykułów codziennego użytku wzrosły średnio o 5,9 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim, jak podaje UCE Research. Największe wzrosty odnotowano w przypadku słodyczy i deserów.
Według najnowszego raportu „Indeks cen w sklepach detalicznych” opracowanego przez UCE Research i WSB Merito University, w grudniu ceny dóbr codziennego użytku wzrosły w ujęciu rok do roku o 5,6 procent, a w listopadzie wzrost wyniósł 5,5 procent.
Produkty o najwyższych podwyżkach cen
Raport wskazuje, że ceny rosły corocznie w niemal wszystkich 17 monitorowanych kategoriach, a ich dynamika wahała się od 2,8 do 10,4 procent.
W styczniu słodycze i desery odnotowały największy wzrost cen – 10,4% rok do roku . Zaraz za nimi na drugim miejscu znalazły się owoce ze średnim wzrostem o 10,2% rok do roku, a na trzecim miejscu znalazły się produkty tłuste ze wzrostem o 9,7%.
Kolejne miejsca zajęły napoje bezalkoholowe ze wzrostem o 7,8 proc., pieczywo ze wzrostem o 7,7 proc., produkty mleczne ze wzrostem o 7,2 proc., karma dla zwierząt domowych ze wzrostem o 6,8 proc., ryby ze wzrostem o 5,8 proc., wędliny ze wzrostem o 5,7 proc., używki ze wzrostem o 5,3 proc., mięso ze wzrostem o 5,2 proc., artykuły higieny osobistej ze wzrostem o 5,1 proc., produkty dla dzieci ze wzrostem o 4,9 proc., chemia gospodarcza ze wzrostem o 4,2 proc. i dodatki do żywności (musztardy, keczupy, majonezy) ze wzrostem o 3,7 proc.
W styczniu jedyną kategorią, w której nastąpił spadek cen, były produkty masowe, których ceny spadły o 0,7% w ujęciu rok do roku.
Minimalny wzrost miesięczny
Autorzy raportu zwrócili uwagę, że w ostatnich miesiącach 2024 r. wszystkie segmenty odnotowały wzrost cen rok do roku: w grudniu od 0,2 do 10,3 proc., a w listopadzie od 0,2 do 16,6 proc. Podkreślili, że chociaż ceny rosną corocznie, wzrost miesiąc do miesiąca jest umiarkowany.
– Wzrost cen słodyczy w styczniu kontynuuje trend obserwowany w poprzednich miesiącach. W grudniu wzrost w ujęciu rocznym wyniósł 8,4 proc., a w listopadzie 10,2 proc. Wskazuje to, że dynamika cen w tej kategorii nie tylko utrzymuje się na wysokim poziomie, ale wręcz nasiliła się w styczniu. Głównym czynnikiem napędzającym ten stan rzeczy jest sytuacja na światowym rynku surowców, szczególnie kakao i cukru – tłumaczy dr Hubert Gąsiński z WSB Merito University.
Autorzy zauważyli ponadto silną tendencję wzrostową cen owoców. – Owoce wyróżniają się jako jedna z najszybciej rozwijających się kategorii produktów, prawdopodobnie ze względu na czynniki sezonowe i problemy strukturalne związane z podażą – ocenił ekspert.
Masło uważane za towar luksusowy
W kategorii produktów tłustych autorzy zwracają uwagę na szczególnie wysokie ceny masła.
– Ten produkt stał się ostatnio symbolem luksusu zakupowego . Podwyżki cen wynikają ze wzrostu kosztów zakupu mleka – zauważył dr Robert Orpych z WSB Merito University.
Napoje bezalkoholowe, które wcześniej znajdowały się poza pierwszą piątką indeksu, teraz awansowały w rankingu. Gąsiński zauważył, że „stałe wzrosty wskazują, że ceny tych produktów nadal reagują na rosnące koszty produkcji, transportu i pakowania”.
Wzrost cen pieczywa przypisuje się, jak zauważono w raporcie, wysokim kosztom związanym z surowcami, produkcją i dystrybucją. – Koszty gazu i energii odgrywają kluczową rolę. Ponadto presja na podwyżki płac jest znacząca. Ponadto na rynku pracy brakuje wykwalifikowanych piekarzy – stwierdził Orpych.
W jaki sposób sporządzany jest raport?
Raport przedstawia średnie wartości cen odnotowane zarówno miesiąc do miesiąca, jak i rok do roku. Najnowszy „Indeks cen detalicznych” porównuje ustalenia ze stycznia 2025 r. z wynikami z tego samego okresu w 2024 r. Przeanalizowano ponad 100 codziennych produktów, które są najczęściej wybierane przez konsumentów w 17 kategoriach.
Łącznie porównano ponad 76,7 tys. cen detalicznych z prawie 39 tys. sklepów, które należą do 62 sieci handlowych. Badanie objęło wszystkie dyskonty, hipermarkety, supermarkety, sklepy convenience i sieci cash & carry dostępne na rynku, które obsługują większość konsumentów w Polsce.