CPK poinformowało, że ostateczny projekt architektoniczny terminala lotniska i dworca kolejowego został oficjalnie uzyskany. Obecnie trwają przygotowania do skompletowania niezbędnej dokumentacji w celu złożenia wniosków o pozwolenie na budowę do Wojewody Mazowieckiego, a prace budowlane mają rozpocząć się w przyszłym roku.

We wtorek Maciej Lasek, wiceminister infrastruktury i pełnomocnik rządu CPK, potwierdził, że plany zostały sfinalizowane, a wnioski o pozwolenia zostaną złożone w tym roku kalendarzowym .
CPK wyjaśniło w środowej aktualizacji, że sporządzenie dokumentacji budowlanej stało się możliwe po uzyskaniu pozytywnych opinii od regionalnych organów ds. bezpieczeństwa pożarowego. Dodatkowo, na początku czerwca zakończono prace projektowe infrastruktury dworca autobusowego.
Inicjatywa Terminalu Pasażerskiego Lotniska CPK
Firma podkreśliła, że początkowe fazy rozwoju obejmą kompleks terminalowy o powierzchni około 450 000 metrów kwadratowych. Główne struktury terminala zostaną zintegrowane z pirsami, ułatwiając dostęp samolotom pasażerskim.
Dodatkowa treść znajduje się po tym materiale multimedialnym:
Maciej Lasek odnosi się do kwestii terminowości CPK: Potrzebna jest jasność planowania strategicznego
Ruch pasażerski będzie realizowany na trzech poziomach. Na poziomie parteru znajdą się bramki autobusowe dla pasażerów z krajów Schengen i spoza strefy Schengen, strefy odbioru bagażu oraz hale przylotów. Plany na pierwszym poziomie obejmują strefy odlotów/przylotów dla pasażerów spoza strefy Schengen, węzły przesiadkowe oraz punkty kontroli granicznej. Na drugim poziomie znajdą się kasy biletowe, strefy kontroli bezpieczeństwa, strefy odlotów/przylotów dla pasażerów z strefy Schengen oraz część strefy przylotów dla pasażerów spoza strefy Schengen.
Infrastruktura w fazie pierwszej ma na celu przepustowość 11 000 pasażerów na godzinę, obejmując 140 stanowisk odprawy z możliwością rozbudowy do 170 stanowisk. Początkowa przepustowość obsługuje 34 miliony podróżnych rocznie, a w kolejnych fazach zostanie zwiększona do 44 milionów. Architektura terminala uwzględnia elastyczne planowanie przestrzenne z myślą o przyszłej rozbudowie .
Strategie operacyjne zakładają przeniesienie wybranego sprzętu z zmodernizowanych obiektów Lotniska Chopina w celu zminimalizowania kosztów zakupu. Prognozy szacują, że liczba pasażerów transferowych osiągnie 35-40% całkowitego ruchu na lotnisku.
Infrastruktura w fazie początkowej obejmie 26 rękawów dla samolotów wąskokadłubowych i 23 stanowiska postojowe dla samolotów szerokokadłubowych, z czego 18 będzie przeznaczonych na podwójne miejsca postojowe dla samolotów wąskokadłubowych. Połączone punkty kontaktowe będą obsługiwać jednocześnie 49–67 samolotów.
Strategia faz rozwoju CPK
Północne pirsy dla dalekodystansowych tras poza strefą Schengen oraz centralne pirsy wielofunkcyjne będą stanowić infrastrukturę pierwszego etapu. Budowa pirsu południowego wymaga analizy rozkładu ruchu, natomiast rozbudowa w kierunku północno-wschodnim i południowo-wschodnim jest planowana na późniejszych etapach.
Obecne prace projektowe koncentrują się na sieciach pasów startowych, drogach kołowania, konfiguracjach płyt postojowych i systemach dróg dojazdowych, nad którymi czuwa wiodący zespół inżynierów CPK. Równolegle przygotowywana jest dokumentacja dotycząca infrastruktury pomocniczej, w tym kompleksów administracyjnych, obiektów utrzymania ruchu, centrów meteorologicznych, systemów ochrony środowiska, stacji przeciwpożarowych i infrastruktury kontroli ruchu lotniczego .
Przegląd Centralnego Węzła Transportowego
CPK doceniło wkład projektowy głównego konsorcjum brytyjskich firm – Foster + Partners i Buro Happold – wybranych w drodze przetargu, a także wyspecjalizowanych podwykonawców, w tym NACO, Kuryłowicz & Associates i Cundall. W prace projektowe zaangażowano ponad 400 specjalistów.
Kompleksowa struktura CPK integruje międzymiastowy węzeł lotniczy między Warszawą a Łodzią z szybką koleją. Początkowa przepustowość lotniska ma obsłużyć 34 miliony pasażerów rocznie, a możliwości rozbudowy będą modułowe i dostosowane do potrzeb operacyjnych.
Dostępne są powiązane materiały:
Aktualny harmonogram zakłada rozpoczęcie budowy w gminie Baranów/Wiskitki/Teresin w 2026 roku, uzyskanie pozwolenia na użytkowanie w 2031 roku i pełne oddanie do użytku w 2032 roku, wraz z inauguracyjnym polskim połączeniem kolejowym dużych prędkości Warszawa-CPK-Łódź. Całkowita przewidywana inwestycja do 2032 roku wynosi około 131,7 mld zł.
Dziękujemy za Waszą obecność. Nie przegap żadnej aktualizacji – obserwuj nasz kanał Google News.
Źródło